Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
?7. Marec 2021
Dakujem velmi pekne za vysvetlenie
JoMi7. Marec 2021
Na otázku ohľadom znakov pred slovom. V hudbe sa takto označuje "krížik", teda značka na posunutie tónu o poltón vyššie. To však zreme nie je tento prípad. Mriežka tzv. hashtag označuje kľúčové slovo, zvyčajne v nadpise. Na základe toho potom rôzne vyhľadávacie nástroje dokážu (rýchlejšie) nájsť hľadaný obsah, resp. vyhodnotiť, že sa daný článok týka zadanej témy. S týmto významom sa používa (a je typický) pre príspevky zo sociálnej siete Tweeter.

Zavináč (hoci vôbec nepripomína kyslú rybu, alelen zatočený-zavinutý znak, poliakom pripomína opicu=malpa) sa používa v e-mailových adresách na oddelenie adresy a servera, kde daná schránka umiestnená. Oficiálne sa (v angličtine) interpretuje ako "AT", teda "NA". Napríklad janko.hraško(@=NA serveri)centrum.sk. (Na inom serveri sa totiž môže použiť rovnaký názov schránky, čo používajú niektoré firmy, ktoré použijú rovnakú adresu na rôznych serveroch. Alebo niektorí špekulanti, či podvodníci, ktorí použijú rovnakú adresu, ale na inom serveri, čím môžu návševníka zmiasť. A niekedy je to výsledok zhody okolností, napr. heligonka.SK, heligonka.CZ, heligonka.COM)
Uvedenie znaku @ pred nejakým menom, či príspevkom si ja osobne vysvetľujem ako skratu "PRE", resp. "odpoveď NA". Ale tu som to tiež zaregistroval prvý krát.
Peter6. Marec 2021
Áno, samozrejme !!! To som zareagoval iba na konkrétnu otázku diskutéra. Ešte raz zopakujem, resp. chcem Ti pritakať, že naozaj na Slovensku máme viacerých výrobcov heligóniek, čo sú zároveň aj dobrými hráčmi na tento nástroj. Nechcem menovať, aby som nevnášal nedajbože zlú krv do našich debát. :-)
&6. Marec 2021
Pre Peter
Na Slovensku máme viacero výrobcov čo sú aj dobrý hráči.
?5. Marec 2021
Mozete mi prosim niekto vysvetlit ze co to presne znamena, ak je pouzity zavinac @ pred slovom? (tak ako to niekto pouzil nizsie)

A podobne, ze co to znamena ak je pouzita # mriezka ?
samouk5. Marec 2021
ked hras podla nejakych pravidiel , urcite nejake aj porusujes :) ale to uz je jalove filozofovanie
samouk5. Marec 2021
@JoMi Ano, nakoniec aj ja dodrziavam pravidla, aj za volantom, z uplne pochopitelnych dovodov, aj pri mojom "hrani", lebo ,to inac neviem. A som nazoru ze kazda hudba, aj ta zdanlivo bez pravidiel ma svoj vnutorny poriadok, (rytmus, melodiu , harmoniu) inak by to nebola hudba ale len zvuky ...
Javko5. Marec 2021
pre ABC
môžeme sa mailovo spojiť mal by som pár otázok ohľadne vašej nahrávky.

javko@centrum.sk
abc5. Marec 2021
pre Javko
ano to som ja
Peter5. Marec 2021
Janko Kožiak je aj dobrým hráčom!

Teda vo všeobecnosti poviem: Myslím, že kto je dobrý hráč, muzikant, nemôže vyrobiť zlý nástroj... Lebo toto čo očakáva on od nástroja, tak určite vdychuje aj do ním vyrobených nástrojov.
Javko5. Marec 2021
pre ABC

Vy ste ten "ABC", ktorý pred niekoľkými dňami(týždňami) dával ukážku audio nahrávky z domáceho prostredia?
abc5. Marec 2021
ahojte čo poviete na heligónku Ján Kožiak Rimavske Brezovo? Čo poviete na toho výrobcu je to opravár či len výrobca? Ako dlho robí? Vďaka
JoMi4. Marec 2021
Samouk, nemyslím, že pravidlá nám majú pomáhať len občas. Zastávam názor, že na nich má všetko stojí ako na základoch domu. Tie základy často nie je vidno, ale bez nich to môže dopadnúť naozaj zle. Čo sa na nich postaví, záleží na staviteľovi, ale aj on ich vo svojom diele musí zohľadňovať, nepreťažovat, stavať len to, čo základy unesú (aj keď občas z domu trčí balkón bez základu).
Dodržiavanie pravidiel teda nebráni vlastnej aktivite/tvorivosti. Ako aj v autoškole nás učia jazdiť vpravo, radiť sa do pruhov, používať jednotlivé vybrané zariadenia, neprekračovat povolenú rýchlosť a pod. Aktuálne mám úplne iné auto ako bolo v autoškole, mnohé modernejšie technológie vtedy vôbec neboli bežné, mnoho ciest prešlo prestavbou. Nevraviac o tom, že som prešiel cestami, po ktorých ma inštruktor nepreviedol. A predsa (sa snažím) dodržiavať to, čo ma naučili.
Treba však dodať, že mnoho vodičov - samoukov väčšinu týchto pravidiel tiež dodržiava. Buď akosi intuitívne, alebo jednoducho dopozerali od iných, ako sa to robí. A takisto mnoho hudobných pravidiel dodržiavajú aj hudobníci-samouci, hoci o tom ani nevedia.
nádejný muzikant4. Marec 2021
kúpim heligónku Popular, červený bakelit - v cene od 250 do 550.- € musí byť v perfektnom stave.
?4. Marec 2021
Predám HELIGONKU Populár, - a k tomu za suprových 260 e. No, nekúp to! :)
samouk4. Marec 2021
Vidno ze pises o niecom co mas nastudovane a aj tomu rozumies. Chcel som len povedat ze pravidla nam maju len obcas pomahat, a to vtedy ked si s niecim nevieme poradit, ale nie je nutne sa na ne sustredovat. Mame ich aj sami trochu v podvedomi. Zaroven v tomto kontexte ma aj udivuje, ze mas take nadsenie pre heligonku kedze musis poznat jej nedostatky. :)
JoMi4. Marec 2021
Nie až tak doslovne. Okrem vážených pánov majstrov, ktorých technická úroveň a virtuozita aj dnes udivuje ľudí a ktorí vstúpili do histórie, existovali zástupy bežných "úžitkových" muzikantov, ktorí však zapadli do prachu histórie. Takisto aj dnes existujú špičkoví borci, len nie každý o nich vie. (Napríklad Humenčan Peter Breiner, skladateľ, majiteľ nahrávacieho štúdia, zamestnávateľ celého orchestra, žijúci....... v New Yorku). Treba vedieť, že ľudoví muzikanti nepatrili do dobovej špičky, niekedy boli dokonca zaznávaní, hoci v svojom čase (u)robili kus dobrej roboty pre svoje okolie. (Hádam nikto neverí, že v období klasicizmu, teda cca 80-100 rokov len traja najšpičkovejší majstri- (Haydn), Mozart, Beethoven, ako sa o nich učia žiaci, že títo traja zabezpečovali muziku v celej Európe počas tých 80 rokov. To je len tá špička na špici ľadovca).

Ak sa vrátim k tým pravidlám, tak je dobre vedieť, že vždy v danej dobe sa pravidlá (väčšinou) dodržiavali. Dokonca v dávnych časoch existoval pojem "diabolus in musica" pre použitie "zakázaných postupov". Zodpovedný a uznávaný majster teda manévroval v rámci týchto pravidiel- čo umožňovali, sem-tam niečo pridal, alebo poukázal na alternatívne riešenie. Napríklad taká baroková polyfónia. Rokoko (ako obdobie) sa v hudbe nazýva Galantný štýl- prechod od baroka ku klasicizmu. Práve v klasicizme boli vyformované pomerne jasne stanovené pravidlá, z ktorých žijeme dodnes- durové+molové stupnice, hlavné akordy- tonika+dominanta+subdominanta a pod. Ale Mozart to začal posúvať ďalej a Beethoven to dotlačil až do romantizmu. V romantizme sa vyformovali dva prúdy- jeden pokračoval v začatej línii (pridržiavanie sa pravidiel+výnimky) a iba ten druhý všetky zaužívané pravidlá odmietal. Táto línia v 20. storočí dospela do avangardných štýlov, napríklad komponovanie formou matematických princípov (variácie, kombinácie, permutácie), komponovanie štýlom náhody, sypaniu železných harabúrd do klavíra, alebo dokonca známej skladby "4 minúty 33 sekúnd ticha pre akýkoľvek nástroj".
Teda ak aj niekto "posunie úroveň ďalej", je dobré, ak to postaví na overených postupoch a niečo k tomu pridá. Lebo ak začne stavať bez základov (ktoré de facto aj tak nie je vidno), nemusí to dopadnúť dobre.
Samouk3. Marec 2021
dole citam, ze "Poznaním aspoň trocha hudobnej teórie pochopí muzikant, že hudba má svoje zákonitosti, ktoré sa nedajú nerešpektovať. "
Nerespektovat sa daju ...Kazdy novy smer/zaner vznikol tak , ze skladatel alebo interpret nejaku zakonitost nerespektoval.
Aj ked dnes to vidime ze v snahe vytvorit nieco nove a byt originalny za kazdu ceny vznikaju casto diela ktore uz ludom nic nehovoria. Ja osobne si myslim ze baroko a romantizmus nebudu uz nikdy prekonane :) pokial ide o technicku virtuozitu a emocie ktore vyvolavaju.
Hrnec2. Marec 2021
Ďakujem pekne za komentáre :) snáď sa do toho dostanem
Peter2. Marec 2021
pre Hrnec:

No, kamarát, vitaj v klube :-)

Tých ladení C-F je (alebo bolo) asi najviac, preto aj to málo literatúry, ktoré v minulosti vzniklo, je písané pre toto ladenie. Ale NIE JE to absolútne žiaden problém. Príručky sú písane tzv. griffschriftovým systémom, čo po našom znamená niečo ako systém prstokladov. Každému jednému gombíku heligónky je priradené určité poradové číslo, a zápis pesničky je "číselný". Jednoducho máš v ňom číslami napísané, že kedy - aký gombík je treba stlačiť.

Reálne to potom znamená, že keď zoberieš do ruky napr. heligónku ladenia C-F a stláčaš nejaké konkrétne gombíky, tak potom ak zoberieš do ruky heligónku iného ladenia a stláčaš tie isté gombíky (ako na CeeFke), tak pesničku zahráš správne, ibaže bude vyprodukovaná vo zvuku iného ladenia.

Ak sa naučíš hrať na heligónke nejakého určitého ladenia, tak v podstate aicky vieš hrať na všetkých ostatných ladeniach heligóniek.

Nuž ak Ty teraz máš nejakú výukovú literatúru na ladenie C-F, vôbec si nevšímaj, že máš ladenie G-C. Pozeraj do príručky, rátaj gombíky, stláčaj čo treba a vybavená vec! :-)