Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Alois19. Február 2021
Jak bylo níže popsáno, ten tón b chybí. Kdyby nebyli půltóny , tak by tam normálně pokračoval. Já to vyřešil tím, že jsem vše posunul, obětoval jsem horní vysoké tóny, abych měl i ty půltóny k tomu. Jenže já mám ctyřřádku, a to co já obětoval,tak na dvojradu ani není.
Aby nedošlo k nedorozumění, po domluvě z výrobcem jsem to takhle nechal udělat, je to takový německo český systém.
Alois
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
Alois19. Február 2021
Já osobně bych třeba tyhle úpravy nedělal, když se zamyslím a podívám na skladbu tónů pouze třeba v jedné řadě tak vidím toto. Na tlak ať zmáčknu kolik chci prstů mi vznikne pouze jen akord dané tóniny. Takže řada F znamená F dur kdekoliv. Na tah je to rozmanitější, díky stojáku C ,mi vychází vždy akord C7, když budu šikovný tak díky cis v půltónech dostanete E dim.
V první řadě C kde chcete v tlaku zaměňovat tón E za cis porušíte akordovou skladbu. Zjednodušeně, najednou to v jednom místě zahraje falešně. To ale není problém,příjdeme jen o jeden hluboký akord C dur, to cis to vynahradí ale jinde. Na tah tam vzniká vždy akord G7, když zrušíme tón G tak už ten akord nenahradíme ! Zůstane nám tam možnost díky půltónu gis akord Fdim.
Dívám se na to očima možnosti akordické hry ,v tomhle tom mi heligonka příjde geniální.
Alois
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
JoMi19. Február 2021
Úplne presne by to vedel zrejme len p. Grimm. Ale nedávno tu bola téma ohľadom obetovania/zámeny niektorého gombíka s málo používanými tónmi za iné/užitočnejšie.
Teda zrejme to bol dôvod. Pri hre molovych piesní (hoci heligónka bola primárne určená na durové tóniny- viď ladenie CF, nie CFBDmi) ten tón cis1 naozaj chýba. A malé b v F dure občas chýba aj mne. Niekto uprednostňuje cis1 oboma smermi. Vidíme, že touto otázkou sa p. Grimm zaoberal už dávno.
&19. Február 2021
Pre M. V
Ten ton,, cis,, (na tlak) veľakrat využiješ pri hre, napr. Molové piesne, detva, podpoľanie, moderné ... Atď No a ten,, b,, (na ťah) v F dure začína od shora prvý gombík poltónom , keby tam nebol poltón tak by tam bol presne tento tón,, b,, tvz. V rade. Ako na hohnerkach. Čiže môžeš hrať v dvoj a viac hmatoch.
M.V19. Február 2021
Chcel by som vedieť,pokiaľ by niekto vedel vysvetliť,že prečo pri úprave heligónky lad.CF v prvom rade druhý gombík zhora p.Grim tam dava Cis aton g meni na ton b.
Floro19. Február 2021
K tomu učeniu sa - je to celoživotný proces a to sa dotýka všetkého, aj hudby a heligónky. Iba by som rozšíril to Petrovo rozlíšenie - múdry sa učí na chybách iných, normálny sa vie poučiť aj z vlastných chýb a hlupák je nepoučiteľný /to iba kvôli sebaúcte - dosť som sa narobil chýb, aby som sa mal na čom učiť/. Aj preto si vážim tzv. "produktívnych" diskutujúcich a kto chce, môže si nájsť to, čo ho obohatí a inšpiruje. Mne to osobne pomohlo na staré kolená sa viac zahľadieť do teórie hudby. Najskôr aby som porozumel príspevkom a potom som objavil novu "rovinu" hudby, čo som cítil iba intuitívne a určite ma to obohacuje a navyše, teraz mám relatívne dosť času /D/. Takže o jalovosti debaty - každý podľa seba- Lolo - nejako si to prepískol. Mne osobne vadí hlúposť, vulgárnosť a arogancia.
Ale jeden možno námet do diskusie - ako vplýva materiál hlasov na sluch. Mne sa osobne páčili a aj páčia zinkové hlasy, ale pri dlhodobejšom hraní ma boleli fyzicky /nie iba z môjho hrania/ uši. Nakoniec som to riešil výmenou dix zinok za dix hliník a som spokojný /sú v mojom vnímaní podstatne jemnejšie/.
Alois19. Február 2021
Petře, ano naprosto s tebou souhlasím, o tomhle ale já nemluvím.
Ber moje slova všeobecně, právě proto se vymyslel jednoduchý nástroj aby se dobře muzikantsky zvládl a bylo co dělat. Tyhle nástroje se mohli chrlit a lidí je kupovali.
Je to jako dnes s autama, prodá se spousta dejme tomu Fabií , které v podstatě dotují výrobu Superbrů.
Všechno je a bude o tom kšeftu, pořád nás někdo masíruje reklamama a kupujeme co vlastně nepotřebujem. Selský rozum se vitrací.
Alois
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
Peter19. Február 2021
Alois, v tom si Ťa dovolím trocha poopraviť. Heligónka nebola "vymyslená" kvôli peniazom, ale na základe vtedajšej spoločenskej objednávky. Zrazu vyvstal dopyt po harmonikovom hudobnom nástroji, ktorý by bol jednoduchý na učenie, aby výuka sa dala uskutočniť samoučením bez nôt a teórií a v konečnom dôsledku aby dokázal pokryť hudobné potreby rádových bežných ľudí.

Súbežne vtedy síce už existoval gombíkový akordeón (chromatika), no ten vôbec nespĺňal uvedené požiadavky ľudí. Na neho si bez učiteľa a bez istej dávky teórie, trúfol iba málokto. A zrazu sa vyskytla heligónka. Pár gombíkov na pravej strane, iba zopár na ľavej, malá ľahučká skrinka,... a k tomu tzv. "bombardónové" basy,... Bola to doslova revolúcia! Kým žiak na chromatike vylúdil prvé pesničky po niekoľkých mesiacoch učenia, na heligónke už po zopár týždňoch tréningu hráč doprevádzal spev v hospodě. A bez znalosti nôt, zložitých prstokladov, bez učiteľa.

Toto bol ten hlavný dôvod masívneho rozšírenia heligónky. Chromatika prežila iba u úzkej majetnejšej spoločenskej vrstvy, kde bola tradícia hudobnej výchovy. Tu sa naopak, heligonkou opovrhovalo, že je to príliš jednoduchý nástroj - nástroj nevzdelancov a spodiny. Preto sa heligónka ujala najmä vo vidieckom prostredí a v mestách len po hospodách, ulici, kolotočiach/cirkusoch...


Alois19. Február 2021
Já to vidím i z jiné strany. Heligonka, obzvláště ta dvouřádková byla vymyšlená opravdu pro masu lidí, kteří měli do kapsi hluboko.I tak to bylo pro ně hodně peněz, ale akordeon už byl moc drahý. Dnes je zní strašná móda a tak není problém dát 80 000 Kč za dvouřádku na dixech.
A za tu cenu můžu dnes mít i novou chromku v základu u stejně firmy. Já zůstal u heligonky kvůli těm basům a váze nástroje. Mám zničená záda, bederní páteř po operacích,takže volím kompromisy.
Alois
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
JoMi18. Február 2021
Lolo, ty zrejme poznáš všetkých tu diskutujúcich, keď vieš posúdiť nielen ich hudobnícke, ale aj intelektuálne možnosti.
Ja len dúfam/verím, že nie si ten Lolo, ktorého poznám.
Peter18. Február 2021
Po gitare ma chytla harmonika a premýšľal som, ktorému typu sa mám venovať viac. Hodne som premýšľal a komunikoval s rôznymi ľuďmi, čo mohli k tomu niečo povedať. Nakoniec práve z dôvodov, ktoré som uviedol v predchádzajúcom príspevku, som zvolil diatoniku. Na chromatických akordeónoch nehrám a dodnes nebanujem, že som sa rozhodol tak, ako som sa rozhodol.

Už tu neidem teraz rozoberať, ktorá harmonika je najrýchlejšie zvládnuteľná človekom. Názor nech si vytvorí každý sám. Múdry sa učí na chybách iných, hlúpy človek na vlastných. Stačí sa len lepšie poobzerať okolo seba a všímať si, že akí ľudia, na akú úroveň a za aký čas zvládli nástroj, na ktorom hrajú. A máte odpoveď.

Niekedy však mnohí ľudia nájdu iba takú odpoveď akú túžili nájsť. Rozhodne nepatrím medzi takých! Rád poradím, ale presviedčať nebudem nikoho... A nakoniec, ja nemám patent na rozum a rozprávam iba o vlastných skúsenostiach a názoroch. Nech sa opakovane hľadá, venuje energia i drahocený čas, na objavovanie teplej vody, či diery v syre.



lll18. Február 2021
Peter -- a prosim Ta skus brat tu moju otazku nizsie bez urazky alebo predpojatosti … :-)
lll18. Február 2021
Pre Peter : Peter TY vies hrat na gitare -- podla toho co si uz skor pisal.

Raz , ale nie , viackrat som skusil ucit sa hrat na gitare -- no nejako mi to neslo-- nie a nie to dostat do prstov a hlavy ---------- tak som gitaru oprel do kuta a basta.

Pre mna sa stala gitara zarubanou zonou - je zlozita a tazka na ucenie………… pre mna.

Pre inych nie ……...aj mnohi samouci to zvladli -- ale ja uz to neskusam -- a ak sa ma niekto opyta na hru a ucenie sa na gitare tak stale poviem , ze gitara je zlozita na ucenie -- lebo pre mna je .

Peter ze si Ty skusal akordeon alebo chromatiku ?
lll18. Február 2021
Pre Lolo: Ja hram na heligonku a aj na bajan - teda chromatika B . A aj na ustnu harmoniku.

Ucil som sa v poradi ustna harmonica, heligonka , chromatika B - bajan ….. viem o com hovorim.

Viem o com pisem.

Pre Peter : Na basovej strane je mnozstvo gombikov na akordeone/ chromatike / bajane ALE ako som povedal uz skor -- ved predsa NIKDY sa nepouzivaju vsetky naraz v hre………….

A pre tu najjdednodischiu hru pesnicky napriklad polka Javorovo listia --- ak ju hrame v tonine Cdur tak na basoch si vystacime s baovym gombikom C a basovym gombikom G a s akordovym gombikom Cdur a akordovym gombikom Gdur --- tieto 4 gombiky su vedla seba -- nebudem sa rozpisovat kde a ako -- staci si na google otvorit nejaky obrazok s popisom rozmiestnenia tonov a akordov .

Na melodickej strane jednoprstovo na melodickej strane tak ci uz na akordeone alebo na chromatike/ bajane pouzijeme gombiky / klavesy pre tony C, D , E, F a G -- a to je vsetko.

Velke plus , ze vsetky klavesy / gombiky hraju rovnake tony na tah a aj na tlak mecha.

AKo pises o viac hlasnom hrani -- no tu ja nebudem vela pisat o akordeone , lebo na ten neviem velmi hrat a mne osobne pripada klavirna klaviatura akordeonu taka aka je -- neprakticka na ucenie -- ale ked sa dokazu cigani naucit na akordeone -- preco by sa nenaucili gadzovia … ne ?

A mnohi sa naucili ……… je to presne ako pise nizsie Alois.

Kto ma sluch tak sa to nauci- najde co k comu pasuje.
a predsa nie je nikto blby aby ak sa nauci hrat aby zamerne netriafal na klavesy alebo gombiky aby to hralo falosne …...… ;-)

No a tu zase musime napisat , ze hoci je chromatika / bajan plne vybaveny vsetkymi tonmi chromatickej stupnice na melodickej strane tak tu existuje logicke pravidelnost -- a ta ak ju clovek pochopi a dostane do prstov -- tak nie je co riesit hra vo viachlasoch je prakticka a logicka jednoduchsia na ucenie ako viachlasove hranie na heligonke … v kazdej octave rovnake , a pri 5 radovek chromatike aj v kazdej tonine rovnake …...…..... no maj toto na heligonke ……….. ;-)

A ucenie sa na chromatiku ( a bajan ) v porovnani s ucenim sa na heligonke ?
No uz Alois napisal ze sa mu na chromatike ucilo lahsie ako na heligonke .

A aj dalsi vedia hrat na oboje tieto harmoniky ………. ale nechcu sa podelit so skusenostami……..…. ;-)

Pre Alois: ALois -- skoda ze nie je na youtube video s hrou na tej heligonovej chromatike od JOsefa Kurenta-- ale na tej stranke sa pise v zmysle , ze hlasy maju dobru odozvu. ved su to hlasy DIX od tej istej firmy Gera zo Saska / Nemecka , ako mnohe dalsie hlasky co sa v danom obdobi davali do mnohych inych harmonic a aj heligoniek………;-)

Nakoniec ak mame hlasy rovnakej kvality v heligonke a v chromatike / akordeone a predpokladame ze kvalitativne a remeselne su harmoniky vyrobene porovnatelne preco by mala mat heligonova chromatika neskorsu odozvu ?

PS: Lolo pozri sa -- pises ze je tu jalova debata -- no nedal si nijaku nejalovu temu ,….. ;-) .. :-)
Lolo18. Február 2021
Tak jalovú debatu to je málo kde vidieť. Opisujete učebnice a robíte zo seba machrov odborníkov. Chromatika, Bajan heligónka u Vás to len tak frčí. Pritom na heligónku poväčšine diskutérov hrá ako ponočný na hlásnej trúbe. Znížte sa na svou odbornú úroveň a debatujte ako ľudia a nie ako ....li.
Peter18. Február 2021
Prstoklad na gombíkovej chromatike, najmä 5-radovej, je univerzálny, to je pravda,... ľavá strana nástroja to je tiež "samý" gombík :-) , no takisto má svoj prstoklad. Z pohľadu prstokladov by sa mohlo zdať, že debatujeme de facto o jednoduchom nástroji. To ale nie je pravda !

Netreba však zabúdať na to, že stále je to chromatický nástroj s úplne všetkými tónmi istého výseku oktáv temperovaného ladenia. V ľudskej reči to znamená, že z tej celej množiny tónov je nutné dôkladne vyberať iba presne tie, ktoré sa musia použiť. Akákoľvek nepresnosť znamená už falš, či inú disharmóniu. Pri tom množstve rôznych tónov je veľmi veľké riziko, že hráč vyberie tie nesprávne.

Naopak, diatonické nástroje, medzi ktoré patrí aj heligónka, majú iba tie tóny, ktoré patria do stupnice, v ktorej je nástroj naladený. A čo to reálne znamená? No predsa to, že tu je oveľa obtiažnejšie zahrať totálne falošne. Aj keď sa hráč netrafí pri hre na ten správny tón a stlačí iný gombík, no stále však zostane v konkrétnej oktáve (lebo nemá kam vybočiť). Väčšinou to neznamená disharmóniu. Je to vyššia - nižšia tercia, je to nejaká zvýšená - znížená dominanta, je to niektorá časť rozloženého akordu a pod...

Keď rozprávam a porovnávam jednoduchosť hry na rôznych harmonikách, narážam práve na toto. Riziká chromatickosti a jednoduchosť diatoniky !





lll18. Február 2021
Ano Peter -- da sa len suhlasit s tym , ze ten ozaj tvrdy dunivy az drsny hlas heligonovych basov a ich zvuk by asi nesedel napriklad do hry klasickych skladieb alebo do jazzu, alebo do folklore inych narodov.

Ale ten silny basovy zvuk ruskych bajanov je ina kava ……….

Ale folklorna heligonova chromatika zmysel ma --- Rogi ak zistis ako je to s prstokladom na chromatika / bajane tak by si nepisal co si napisal -- o jednoduchostii a opakovani prstokladov na chromatike / bajane som uz viackrat pisal a neskor to potvrdil aj JoMi na zaklade jeho teoretickeho pohladu na rozlozenie tonov na melodickej strane . Rogi skos to s chromatikou alebo bajanom...…. budes prijemne prekvapeny….. :-)

Len tak porozmyslajte o tom ako sa hra na basy inak ked hras vo vonkajsom rade heligonky a zase trochu inak ked hras vo vnutornom rade heligonky ………… a keby si zacal hrat ako JoMi viackrat hovoril tahom ako hraju v Terchovej tak basy budu zase ine -- nie je to take jednoznacne jednoduche ako sa to ponuka.

Naopak -- na chromatike / akordeone / bajane sa stale hra na basoch rovnako -- prstoklad ostava rovnaky pri prechode do inej toniny………. ;-)…...…… a aj vsetky basove cifry zahras rovnakym prstokladom len zacinajuc od ineho basu v zavislosti od toniny v ktorej hrame.

A taktiez Rogi ako pises , ze heligonka nepotrebuje ziadne upravy-------- no casto tu jednate o vymene tonov na ych a tych gombikoch , … alebo ci mat alebo nemat sedmickovy akord na basovej strane………….?

Vidis toto ma chromatika / bajan uplne ale uplne vyriesene ;-)

Nakonic cenovo je lahsie kupit jednu chromatiku ako 2 - 3 - 4 alebo aj viacej heligoniek ;-)

Hmotnostne a rozmerovo ta cromaticka heligonka od majstra Josefa KUrenta ako je zobrazena na fotkach z toho harmonikoveho muzea nie je ani velka a nebude ani tazka…. ;-)

Napada ma , ze ludia ked pocuju slova akordeon / chromatika / bajan tak v prvom rade a momente maju pocit ze sa im zatoci hlava ked si pomyslia na vsetly tie gombiky a klavesy -------------- ako ich pouzivat ? a kolko treba naraz uzivat pri hre nejakej pesnicky ?

A ak by tu v tomto mieste spomalili a porozmyslali / alebo by im to niekto ukazal "tak od podlahy"...……. tak by zistili ze z toho velkeho mnozstva gombikov alebo klavesov budu pouzivat na zakladnu hru ozaj male mnozstvo gombikov alebo klavesov s tym ze sa nemusia ani trapit a ucit trhat mechom aby dostali ten druhy zvuk pod klapkov …...Preco ?...…….. no lebo chromatika / bajan / akordeon suuuuu plneeeeeeee stojakov :-)….

Ja si myslim ze je to skor o mytoch a bajach ktore sa stale udrziavaju medzi ludmi ( a aj tato stranka tomu napomaha ), ze chromatika /bajan / akordeon su zlozite a heligonka je jednoducha…… :-)
Alois18. Február 2021
Podle sluchu se dá zahrát na jakýkoliv hudební nástroj, né každý kdo hraje na klávesovce a nebo chromce umí noty!
Takže kdo slyší hudbu tak nemá problém.
Podle not se dá zahrát i na heligonce, ale podle číselných tabulek na akordeonu asi ne.
Alois
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
Alois18. Február 2021
Pěkný kousek, tahleta chromka je konečně ta správná. Jseš detektiv III.
On je problém, že to je opravdu stvořeno pro lidovou hudbu, většinou heligony tak rychle nereagují, což ne každému vyhovuje. Ale nemůžeme soudit, není žádné video, kde by jsme ji poslechli jak reagují ty basy. Škoda.
Alois
Kontakt: Alois.duben@seznam.cz
Peter18. Február 2021
Výborne si to napísal, tak nejako to bude !