Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
...15. August 2015
Nuz, ked sa niekto chce popysit novym nastrojom a da ho do galerie, nemoze sa urazat, ak vsetci hned z neho nejdu do kolien ako by si asi dotycny predstavoval.
Myslim, ze tu odzneli nazory ktore nedavali dovod k tomu aby sa niekto oduval.
_HM_15. August 2015
p. S. Javorek, vyzerá to tak, že som vás svojim posledným príspevkom vytočil. Ospravedlňujem sa, nebolo to mojim úmyslom, berte to iba ako môj príspevok k debate, ktorá aktuálne prebieha, nie ako nejaký útok na vás lebo váš nástroj. Mne sa naopak vaša heligonka veľmi páči a obdivoval som už aj tú trojradovku, ktorú ste sem pridali pred nejakým časom a aktuálne sa nachádza v galérii na strane 5. Tiež sa nebránim možnosti vyskúšať si niektorú z nich a ak vás na nejakej akcii s ňou uvidím, určite vás oslovím.
Ešte jeden link na video - dvojradovka od p. Žúbora.

https://www.youtube.com/watch?v=QSxTfoUWVQI
Peter15. August 2015
No to si správne vystihol. "Keď ryčí"... Bohužiaľ u nás sa snáď u väčšiny heligonkárov za "najlepšiu" heligónku považuje tá, ktorá je najhlasnejšia a najostrejšia... "aby prekričala ostatné"...
Miro S.14. August 2015
Podľ princípu, že všetko so všetkým súvisí má aj kryt diskantových klapiek - príklopka vplyv na výsledný zvuk harmoniky.
Zrejme aj materiál, z ktorého je zhotovená ovplyvňuje výsledný hlas. Tiež akým spôsobom je príklopka vyrobená.
Napr. diatonické harmoniky Firotti (aj niektoré iné) majú jednoduchý kryt prehnutý v predu a priskrutkovaný. Po bokoch na ozvučnici sú na pevno prilepené čelá. (Aj lacnejšie akordeóny majú takto riešenú príklopku).
U týchto harmoník je zvuk tlmenejší ako u tých, ktoré majú príklopku vylisovanú z jedného kusa plechu, alebo zohnutú z jedného kusa plechu ako väčšina heligoniek. Takéto majú jasnejší hlas.
Či má vplyv aj to z akého kovového materiálu je príklopka zhotovená neviem, ale podľa princípu všetko..., zrejme áno.
Snáď drevená príklopka viacej tlmí zvuk, ale záleží aj na tom koľko je v nej otvorov, ktorými zvuk prechádza?!
Ten link čo uvádza _HM_ tu už raz bol a je tam zvuk harmoniky pri rôznych spôsoboch útlmu hlasu - úplne otvorený, do polovice otvorený a úplne zavretý. Vyrábajú sa také príklopky, ktoré majú lištu, ktorou sa dá úplne uzavrieť priechod zvuku cez príklopku, teda otvory v nej. V niektorých západných krajinách je takýto druh hudby - hlasu vítaný. Nie všetci majú radi keď harmonika ryčí.
S. Javorek14. August 2015
Bla bla bla doneste kludne vase plechace a uvidite a mozno konecne pochopite . Neporovnavajte videa pridte a vyskusajte na zivo chlapci mudri. Tymto koncim diskusiu len si piste vase nazory....kto ozaj chce pride a vyskusa. A po druhe pokazit krasnu drevenu heligonku plechom...dakujem neprosim. Majte sa.
_HM_14. August 2015
Mám taký pocit, že tento link tu už kedysi niekto dal, ale sú tu ukážky, ako ovplyvňuje drevená príklopka výsledný zvuk.

http://www.jamnik-harmonika.at/steirische-harmonika/klangbeispiele.html
?14. August 2015
Kovový áno ,ale drevený je doslova (smrť hlasu)
?14. August 2015
Kovvý áno ale drevený je doslova (smrť hlasu)
Peter14. August 2015
Myslím si, že naši súčasní Česko - Slovenskí výrobcovia harmoník kryty, príklopky heligóniek vyrábajú doslova len ako kryty. No významnejší zahraniční výrobcovia však používajú tvar príklopov, ich materiál, príp. aj situovanie vyrazených otvorov nielen na ozdobu, ale aj na dosiahnutie želanej farby, či ostrosti zvuku. Aj podľa vyjadrení niektorých výrobcov, inak znejú harmoniky s oceľovým jadrom krytu, inak s bronzovým, inak alpakové a pod.

To som už i sám kedysi "objavil". Mal som jednu veľmi starú heligónku, ešte z obdobia prvých heligóniek, z času kedy heligónové basy boli v plienkach a neboli až také výrazné. Jej ľavá strana takmer za nič nestála, ale pravá strana bola veľmi zaujímavá. Neviem to popísať - bola ostrá, zvonivá, no i taká zamatová zároveň. A bola to iba 2-hláska. Keď som však dal dole z nej kryt, všetká tá zaujímavosť zvuku sa stratila. Dal som na ňu iný nový kryt, ale krása hlasu sa nevrátila. Vrátim pôvodný kryt a opäť bolo počuť ten krásny starý hlas.

Iba dodám, že tento jav som si overil už aj na iných heligónkach. Neviem, či je to náhoda, ale ten taký starý ostrý zvonivý hlas majú heligónky s tým starým jednoducho zdobeným krytom, čo nemá v strede ani vyrazenú harfu. Volajú ich tzv. "strojové" kryty a sú iba z oceľového pochromovaného (alebo poniklovaného) plechu, čo časom sa z niektorých má chuť aj odlúpovať a kryt chce hrdzavieť. A väčšinou sa jedná o 2-hlásky.
Veru, kryt výrazne ovplyvňoval výslednú farbu hlasu.
rychlik14. August 2015
Miro, prosim ta, necitaj v mojich vyjadreniach to, co tam nie je napisane a nedomyslaj si. Pisem tam o mojom presvedceni a nie o tom ako to moze byt doopravdy
Miro S.14. August 2015
Rychlik, rychlik, druhou vetou vyvraciaš to, čo tvrdíš v prvej!
Hodnotíš a nepočul si?!
rychlik14. August 2015
Hudobny nastroj je treba jednoznacne nazivo pocut az potom hodnotit, no mam uplne podobny nazor ako zvedavec. Som presvedceny, ze tato heligonka ma urcite vacsiu rezbarsku hodnotu nez zvukovu. Prave vsade pouzite drevo nepridalo na kvalite zvuku.
S. Javorek13. August 2015
Takto ako ju vidite ju vyrobil p. Žúbor sam ci mech ci mechaniky ktore su tiche ako maju kvalitne zahranicne nastroje. Co sa tyka zvuku treba ju pocut nazivo. Neni to ziaden hlavacek kludne si to vysvetlime po telefone v adresari najdes moje cislo.
):(13. August 2015
p. Žúbora osobne poznám je to chýrečný rezbár, čo vidieť aj na diele ktoré vytvoril, avšak mechanika je presne tá akú dáva Duraj, oni spolupracujú, tak že nič moc, žiadna inovácia mechanika je starý Hlaváček. Mechy mu taktiež robí Duraj.
Zvedavec13. August 2015
Podobne ako pisateľ predo mnou, bolo by zaujímavé si nástroj vypočuť a porovnať s inými súčasnými výrobcami zvukovo. Že je to krásna práca s drevom ktorá okamžite upúta pozornosť, to je jasné a klobúk dole. Ale mne ako laikovi tak po sedliacky nejde do hlavy: Príklad: už oddávna osádzali kryty klapiek na pravej strane kovové a tenké (veď každý vie ako silne zneje každy nástroj keď si kryt doma zloží).
Nejak pochybujem že by to drevo všade na nástroji hlasovo niečomu pomohlo, skorej naopak = iste bude hrubšie než plech a pravdepodobne zvuk viacej utlmí. Nepochybujem, že sa nájde niekto kto " objektívne" povie že je to pecka, ale ja som v tomto príapde trošku skeptik. Naviac, myslím že práve v tých tenkých drevených partiách to asi bude ďaleko viac náchylnejšie na mechanické poškodenie než povedzme plechový kryt, ktorý sa dá oveľa ľahšie vymeniť za nový keby bolo treba. Snáď si ju raz budem môcť pozrieť zblízka, zatiaľ to beriem viacej ako ukážku majstrovej rezbárskej šikovnosti než nejaký prevratný hudobný nástroj.
Marián J.13. August 2015
To,že je to krásna umelecká práca je fakt,ale heligonka je v prvom rade hudobný nástroj,takže by ma skôr zaujímalo aké sú v nej osadené hlasy a ako je na tom zvukovo.
S. Javorek13. August 2015
Nie ja ja snazim hrat ....no predsa vyrobca si dava meno na svoj nastroj je to jeho reklama. Ti co uz videli jeho nastroje vedia no moja vina ze som to do galerie nenapisal ze ju vyrobil p. Žúbor. Snad uz to je teraz jasne vsetkym. Drzte sa a hrajte.
Rado13. August 2015
No z tvojho prispevku to vyzeralo tak, ako keby si ty vyrabal tie vyrezavane heligonky, aj ja som to tak pochopil
S. Javorek12. August 2015
Dakujem . No vyrobca je p. Žúbor ktory tam ma vlastnorucne vyrezane meno.
JanK12. August 2015
Krásna umelecká práca p.S. Javorek. Ja osobne, klobúk dole, toto tu nikto iný nerobí. Určite to ocení veľa ľudí a zaradia Vaše heligonky ako skvost medzi terajšími výrobcami, lebo ich určite nebude veľa. A asi ani nikto, Vám nebude takýmto prevedením konkurovať.