Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Peter7. September 2015
Myslím, že plne chápem "BD". Heligonkár pri rozvíjaní svojej hry na heligónke postupom času zistí, že mu na nástroji chýba to - ono. Heligónka je značne hudobne obmedzený nástroj, preto človek začne uvažovať, že čo by sa dalo vylepšiť. Isteže, sú tu rady typu, že "ak chceš hudobne kvalitnejšiu hru, treba prejsť na klávesovku, chromatiku", ale čo ak človek chce zostať verný heligónke?

Cez také svoje vývojové obdobia prechádzal zrejme každý z nás. A potom nastúpi diléma, že čo-kde na nástroji nahradiť, vylepšiť, doplniť. Treba ale zvážiť všetky "za a proti"! Už som to písal minule a píše to aj teraz Miro, určite by som nerobil nejaké kategorické zmeny v tónoch. To preto, aby môj nástroj zostal vo svojej podstate štandardným, aby si na ňom mohol zahrať aj ktokoľvek iný a aj naopak, aby som si ja nezvykol na nejaké atypické rozloženie.

No bežná 2-rádová heligónka má zopár gombíkov, ktoré sa pri hre takmer nikdy nepoužívajú. Samozrejme, vždy je to ovplyvnené regiónom, ale ak to zglobalizujeme je to tak ako píšem. O tomto všetkom niekedy dávno zrejme premýšľal aj p. Grimm - ináč dlhoročný heligonkár a zároveň aj akordeonista. Výsledkom jeho úvah a určite aj pokusov, testov vzišla (malá) úprava tónov heligónky, ktorú navrhuje aj vo svojej knižke na str. 71.

Podľa mňa je táto úprava plne opodstatnená a vôbec nenaburáva "štandardnosť" heligónky. Na pravej strane (v ladení C-F) nahradil v 1. rade na druhom gombíku z hora tóny, teda doplnil nové tóny Cis1/B, čím obohatil hru na možnosť hry v spodných oktávach. Na ľavej strane vymenil a doplnil tie "bečkové" basy, aby na tlak to boli tóny E - f7. Bas E sa dobre hodí ku basovým prechodom, no tá priznávka f7, hmm... neviem... P. Grimm je však hudobník nuž asi to má nejaké opodstatnenie. Takéto basy majú napr. aj Hohnerky (len teraz neviem akú tam majú priznávku).

Osobne si myslím, že úprava p. Grimma má na pravej strane jednoznačne svoje opodstatnenie (už aj každá moja heligónka to tak má), no a na ľavej strane náhradou basov za E tiež nič nepokazíte, lebo na tlak sa "bečkové" basy naozaj používajú iba výnimočne - alebo skôr asi nikdy!
Miro S.6. September 2015
Miro, aj keď nieje heligonkár to dobre napísal, pretože je hudobník.
Každý, kto chce experimentovať s basmi si musí ujasniť aký je vyspelý hráč a aký druh hudby chce hrať.
Na bežné ľudovky stačia tie basy, ktoré každá heligónka má. Keď chce niekto hrať zložitejšiu - náročnejšiu hudbu, tak hlavne potrebuje pomocný rad s poltónami (na pravej melodickej strane), ako má napr. Firotti, ale ej iné diatonické harmoniky.
Zložitejšia hudba má aj zložitejššiu harmóniu, takže bude treba aj pridať niektoré basy a akordy, ale to si treba ujasniť ako som už napísal.
Kto si pozrie "Pesničky pre všetkých", tak zistí, že s tromi, až štyrmi basami a k tomu príslušnými akordami sa dá zahrať každá ľudovka či v dure, alebo v mole. Vychádza to zo základov harmónie - tónika, dominanta a subdominanta. U ladenia C/F je to v C dure bas a akord C = tónika, G = dominanta a F = subdominanta. V F dure F = tónika, C = dominanta a B = subdominanta. Preto sú heligónky takto konštruované.
Kto chce hrať akukoľvek zložitú hudbu musí hrať na akordeón, ktorý je chromatický, t.j. má 12 tónov stupnice a nie len 7 diatonických.
Miro6. September 2015
Na tejto stránke: http://www.buttonbox.com/button-accordions-in-stock.html 4 nástroj odspodu - kliknúť v texte na: "(see note chart)" - je tam osadenie "rozšírenej dvojradovky" v ladení G/C - mohlo by inšpirovať - aj keď nejde o heligónku v pravom zmysle slova. Pravá ruka je "jasná". Prečo boli pridané práve tie basy, ktoré tam sú - netuším :)
Kontakt: pesnicky@orava.sk
Miro6. September 2015
Ja síce nie som heligonkár, (takže by som do toho asi nemal moc kecať :), ale ...) Môj názor je taký, že ja by som do základných basov nezasahoval vôbec. Maximálne - napr. u heligónky v ladení C/F - by som vymenil c7 za c, čo mnohí robia a nenarobí to "žiadnu" šarapatu pri hraní - C,c je tak na dvoch miestach na ťah i tlak. To isté u ostatných ladení heligoniek. Ale na ich miesto by som určite nedával iné basy - dôvod je jednoduchý. Človek si zvykne hrať aj na inak upravenom nástroji, ale... stačí, že by si chcel niekedy zahrať na inom - požičanom nástroji, alebo si kúpi novší nástroj - tie návyky (zlozvyky) sa prejavia a bude mať problémy neskôr. No a nech mi nikto nehovorí, že si niekedy nebude chcieť aspoň zahrať na kamarátovej heligónke (lebo nebude mať poruke tú svoju - nepočítal, že bude príležitosť si zahrať), alebo, že si už nikdy nekúpi lepší nástroj. Ako sa hovorí - Zvyk je železná košeľa - a zlé návyky sa naozaj odstraňujú ťažko.
Priklonil by som sa k názoru, že je lepšie doplniť chýbajúce basy mimo základného osadenia - určite to rozšíri možnosti hrania... ale tu už asi vyvstáva aj ďalšia otázka, či neosadiť aj do pravej strany niektoré z chýbajúcich poltónov :) No a ktoré basy by to mali byť? Asi by to malo vychádzať z potrieb samotného hráča - aké piesne chce hrávať a nedarí sa mu to, lebo mu tam chýba ten, či onen tón/bas :)
Kontakt: pesnicky@orava.sk
BD6. September 2015
pre Miro S.
Ked ale by som basoval duvajom (bas aj akord sa stlaca sucasne) neviem ako by znel bas E s F7. To by asi nebolo dobre. Neviem ako to myslel spomynany pan. To by bol vlastne sucasne stlaceny akord F A C +D#(doplnenie do 7) a ku nemu bas E? To by bol nejaky divoky akord. Akord s tonmi F a E spolu asi ani neexistuje. To nie je ani v harmonii. To by som potreboval pocut argumenty toho pana co to navhoval. Mozno ze to ma nejaku logiku ktoru nevidim.
BD6. September 2015
pre Miro S.
Hej ale Fdur tam uz je. Ale aj mni ide prave o ten ton D#. Ktory je aj v Esdure aj v F7. Ale potom som aj rozmyslal nad tym Amoll. Ten by sa tam tiez uzivil a mnoho molovych pesniciek by sa asi dalo lepsie zahrat. To by som potreboval prediskutovat s niekym z praxe ci sa to tak da pouzivat a aj vystudovaneho co by o tom aj nieco vedel. Lebo muzikantom dost vadi ze to nema mollove akordy. No z praxe viem ze cisto molova pesnicka ludova ani nie je ale ten jeden molovy akord na heligonke je trochu malo ci?
Miro S.6. September 2015
Pre BD.
Heligónky - tak zvaný Model Club, ladenie C/F majú tieto basy, o ktorých píšeš takto: na tlak mecha je Es a na ťah mecha je B, tak ako to aj Ty navrhuješ.
Pán Pavol Grimm vo svojej publikácii "Škola hry na heligónky" navrhuje svoj Model Grimm, kde v ladení C/F by namiesto basov B/B vložil na tlak mecha E bas a akord (priznávku) f7, na ťah mecha by ostal B bas a akord b dur.
BD6. September 2015
Ked sme pri tych basoch, ja uz dlhsie rozmyslam ze by som na dvojradovke zmenil ten bas co je do dnu do von rovnaky. Na CFke je to Bdur, na DG cke je to Cdur, EA Ddur, EsAs Desdur atd... Ja tento bas do dnu nepouzivam vobec, neviem ako vy. Je to spodny bas vo vnutornom rade. Do von ho pouzivam casto ale do dnu nikde. A mne by sa tam viac hodilo nieco ine. Ja by som tam dal pri CFke bud Es-dur alebo A-moll. Takze by bol do von B-dur a do dnu bud Es-dur alebo A-moll. Aky mate na to nazor vy? Hlavne Peter a Miro. Dik
Miro S.5. September 2015
Chcel by som sa vrátiť ku debate o tom ako boli ladené heligónky, ktoré mali štyri basové gombíky naviac, napr.: dvojradovka 12 bas. gombíkov a trojradovka 16 bas. gombíkov.
Kto vlastníte knižku od pána Jana Biceka "Heligonky Konstantín Stibitz České Budějovice", tak viete, že tam píše o pánovi Josefovi Voříškovi, ktorý sa učil u pána Stibitza, pracoval u neho v opravovni a neskoršie aj šéfoval opravovni harmoník v Českých Budějoviciach.
Dnes som telefonoval s pánom Voříškom a pýtal som sa ako sa ladili tie štyri basy naviac?!
Povedal mi, že vždy to bolo podľa priania zákazníka, aké tam tie basy naviac požadoval! Nebola na to nejaká šablóna!
Tak si myslím, že každý čo tu napísal svoju teóriu o tých basoch má v podstate pravdu a môže si tam dať naladiť čo nemu najviacej vyhovuje!
...5. September 2015
skúsil som dať slovo DIRNDL do googlu a tu je výsledok :-)

https://www.google.sk/search?q=dirndl&biw=1280&bih=887&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCEQsARqFQoTCPWu3LG238cCFUdZ2wodIJIJfQ#imgrc=_
Kontakt: ...
...5. September 2015
Raz sme boli v Rakúsku v jednej štýlovej krčmičke z čias hádam Márie Terézie a na záchodoch bolo napísané: DIRNDL a BUA - keď som sa spýtal, že ktoré sú mužské, domáci sa smial, že či neviem, až potom ma napadlo DIRNDL = DRNDA, čiže ženské a BUA boli mužské :-)
Kontakt: ...
kjkjgk5. September 2015
drnda je vo väčšine nárečí mimo východniarov výraz pre ženu
" PARÁDNICU "
Peter4. September 2015
Vo Východniarskych nárečiach slovo "drindať" je sloveso vo význame veľmi rýchlo až podskakujúci kráčať, bežať, pobehávať. Napr.: On drindal,... išla drindom,... drindujúci... a pod. Existuje aj tanec vola sa tuším "drindáčka" - tancuje sa tak podskakujúc.
NN4. September 2015
Ja poznám výraz drnda ako označenie malého, milého, utáraného dievčatka, obvykle sa tzv. drndá, natriasa na kolenách. Zvykne sa povedať: Taká malá zlatá drnda.
alebo: https://www.google.sk/search?q=drnda&ie=UTF-8&sa=Search&channel=fe&client=browser-ubuntu&hl=sk&gws_rd=cr,ssl&ei=DpzpVbXsOYn0UNmrmYgM
Drnda, drndulienka by som chápal ako milú, rečnú manželku.
Miro4. September 2015
Pre Marjan
drnda - odkážem na internet: - v slovenčine napr. tu: http://slovnik.azet.sk/pravopis/slovnik-sj/?q=drnda, v češtine tu: http://lidovyslovnik.cz/index.php?dotaz=drnda - oba významy to asi celkom vystihujú :)
Kontakt: pesnicky@orava.sk
Dominik4. September 2015
pre Peter

Pomýlil som sa, lebo rozmýšľam naraz aj nad CF aj nad DG. Takže na DG to bude Amol, Hmol, fis dur a na CF by to bolo Gmol, Amol, e dur.
Marjan4. September 2015
Viete mi povedat co je to presne drnda? Resp. kto? Asi to bude nieco ako zena?
Peter4. September 2015
Ak už doplňuješ ďalšie basy na DeGečke, tak nezabudol si na ten najzákladnejší, A-mol?

(môj mailový kontakt je tu na webe, napíš mi Ty, čo chceš vedieť)
Dominik4. September 2015
pre Peter

Napíš mi na mail. Mám v pláne si takúto heligonku spraviť. Konkrétne tam chcem doplniť tri basy, ktoré budú na ťah aj tlak rovnako hrať. Teda budú stojaky. Na DG ladení chcem doplniť, Hmol, Gmol, Fis dur.
Kontakt: minic8@azet.sk
Miro3. September 2015
pre "pre Mira"
srdečná vďaka za upozornenie - písmenko n omylom vypadlo, ale našiel som tam aj ďalšiu chybu a tiež v rozdiel v tom, kto spieva - mládenci ženáčom, alebo ženáči mládencom.... pridal som aj tento druhý variant.
Aj pre ostatných - ak narazíte na chyby, či máte niečo na zverejnenie... píšte, posielajte - poteší. Ale aby som náhodou niečo neprehliadol, tak radšej mailom, ten čítam pravidelne, stránku skoro každý deň, no občas sa stane, že tu nie som niekoľko dní a mohol by som upozornenie, píspevok prehliadnúť :( Vďaka
Kontakt: pesnicky@orava.sk