Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
BD9. September 2015
pre Mira
Ano je to dobre riesenie s tym gombikom a prezivam teraz dilemu ci si to mam preladit ci nie, lebo obist sa to da a to obidenie nuti cloveka rozmyslat co by tam dal miesto chybajuceho poltonu a prichadza na zaujimave cifry ci prechody. Vyhodu to ma aj taku ze to potom zahram na hocijakej heligonke. Ked si tam dam ten polton, tak to zahram uplne v pohode a nebudem musiet nad nicim spekulovat a mozno nepridem na zaujimavejsie "vynajdenie sa". Lebo ja tiez obdivujem veci ktore sa zdanlivo zahrat nedaju ale ludsky mozog tam furt nieco vymysli. Tym chcem povedat ze je lahke vyhravat preteky na Porsche ale ked niekto vyhra na skodovke tak to je uz iny macher. No este pohram a ked natrafim na nieco co sa neda obist tak si to skusim preladit.
Miro9. September 2015
Pre BD
celkom dobré riešenie (chválim), ale... vznikla istá "diera"... U tejto (a podobných - hlavne molových piesňach) je to určite lepšie riešenie, než tam zahrať čokoľvek iné (čo Bohužiaľ niektorí robia dosť často a veľmi zle sa to počúva - niekedy sa až divím, že im to nevadí - a im "ladí"). V niektorých prípadoch (skôr v dúrových piesňach) by to šlo nahradiť zahraním tónu z druhého, tretieho hlasu (zahraním iného tónu z akordu, ktorý hráme v basovom doprovode), prípadne tónu o oktávu vyššie (ak tam je). No ale je (a možno nie málo) piesni, kde sa to tiež nedá a tam radšej ticho (alebo sa takýmto piesňam na heligónke radšej vyhnúť).
Peter však poukazuje na celkom elegantné riešenie - nahradiť oveľa menej (alebo vôbec nevyužívaný) tón oveľa potrebnejším. Ide o "nie veľký" a finančne nenáročný zásah do nástroja. Ďalšou možnosťou by bolo pridať všetky chýbajúce poltóny do ďalšieho radu.... už oveľa väčší a finančne náročnejší zásah a pre niekoho zbytočne veľká investícia ak má využiť z času na čas jeden poltón.
Kontakt: pesnicky@orava.sk
BD9. September 2015
1. Nahradenie toho tonu je dobre riesenie a paci sa mi, len sa bojim ze ked sa na takom naucim hrat a hlavne si zvyknem ze to tam je tak tu pesnicku potom nezahram na inej heligonke. Toto spomynal aj Miro a viem presne co chcel povedat. Inac ako riesenie sa mi to paci. Ale musel by som tam dat cis1/dis1 aby sa to aspon podobalo na 3radovku. Aj ked Bcko tam je samozrejme lepsie z praktickeho hladiska.

2. Ja som tu piesen nehraval, ale zahral by som ju takto. Je to obycajny web mikrofon takze kvalita nic moc.
http://ulozto.cz/xSZpfZMs/a-ja-taka-carna-mp3

3. Na tom linku to hras ty?
Peter9. September 2015
1. Podľa mňa, "najvýhodnejším" riešením je nahradiť tóny na tom gombíku (ktorý sa bežne takmer vôbec nepoužíva) tak, ako navrhujem v predchádzajúcich príspevkoch. Rozšíria sa tým aj iné herné možnosti heligónky. Nakoniec, prišli na to už predo mnou ďaleko vyspelejší hráči.

2. Viem ako navrhuješ obohrávať chýbajúce Cis1. Myslím si však, že v piesňach o ktorých rozprávam ja to nevyznie dobre a počuť tam falš. Ale OK, teda ukáž ako zahráš napr. veľmi známu východoslovenskú šarišskú pieseň "A ja taka čarna", na 2-rad. heligónke bez tónu Cis1. Samozrejme myslím hru, keď začneš hrať v spodnej molovej oktáve heligónky.

Ak náhodou nevieš, o ktorej pesničke rozprávam, tak Ti ju posielam: https://www.youtube.com/watch?v=PmrOwinz-RI
BD9. September 2015
Zahras ho len priznavkou. Nemusis zahrat cely ton. Najlepsie by bolo asi keby som ti dal nejaku realnu ukazku. Ja osobne som to u heligonkarov pocul ze polton nezahraju, daju tam len prestavku v melodii a doplnia to priznavkou. Znie to velmi pekne a urcite je to lepsie ako zahrat miesto cis1 Cko co robi vacsina heligonkarov. Pritom ten polton tam nemusi zahrat a ak hra s huslami tak to zahra za neho huslista a on da spravnu priznavku.
Peter9. September 2015
A ako to vyriešiš, keď tón Cis1 potrebuješ zahrať v melódii piesne na prvú - basovú dobu? (a je to tak v každej piesni, v ktorej napr. ja potrebujem ten tón)
BD9. September 2015
Naco chces hrat cis1 osobitne? Vsak vzdy basujes tak jednoducho zahras to rovnako ako ked hras melodiu len na pravej strane nestlacis 2gombik do dnu ale stlacis len Adur do dnu a cis1 zaznie nie na pravej strane ale na lavej ale je tam.
Peter8. September 2015
pre BD:

Ježišmária,... a to do melódie piesne ako vyberieš tón Cis1 z akordu????? :-)
Janko K.8. September 2015
Ten ton Cis1 je tam kvôli čistejšiemu zahraniu niektorých východniarskych molových pesničiek ( napr. A ja taká čarná, A ja taká dzivočka) v stupnici d- mol.
http://www.cimbalovamuzikaliberec.cz/category/texty-pisni/a-d/
V druhom rade máš síce na prvom gombíku Cis2, ale to by si musel hrať pesničku o oktávu vyššie a Cis2 by si mal stlačiť cez sedem gombíkov a tak je to iba cez jeden.
Kontakt: karabinos.jan@mail.com
BD8. September 2015
Tak som sa este zamyslal nad tym 2.gombikom ze preco by som mal tam davat cis1 na tlak, ked cis1 je v akorde Adur. Takze ja ho v pesnicke zahram ale na lavej strane nie na pravej. Takze akord aj s cis1 zahram jednou rukou takze ho na pravej ruke nepotrebujem ci?
Peter8. September 2015
pre BD:

Na Hohnerku príliš nepozeraj, predsalen je to nemecká harmonika. Ja som sa svojho času s pravou stranou heligónky už ušpekuloval dosť a nakoniec som s víťazstvom na tvári prišiel len na to, na čo už predo mnou prišiel p. Grimm. Opäť som vymyslel "teplú vodu" v čase, keď sa on ňou už dávno umýval. Vravím, na 2-rádovke (ladenia C-F) výmenou tónov 2. gombíka z hora, v 1.rade, na tóny Cis1/B sa len vylepšia herné možnosti heligónky. Vôbec tým neutrpia zaužívané štandardné prstoklady. Túto úpravu vrelo odporúčam.

V poslednom čase som sa však opäť vrátil ku "špekulovaniu" nad tým gombíkom. Natrafil som na jednu pieseň, kde som potreboval pri hraní duvajom Cis1 na ťah, aby hra bola plynulá a nerozbil som plynulosť duvaja. No a nejaký čas na to som na jednej prehliadke zhodou okolnosti zobral do ruky heligónku jedného známeho a šok... V heligónke mal dva stojaky. Na tom gombíku (1.rad, 2. gombík z hora) mal tóny Cis1/Cis1 ! Aj mi ukázal pri hre, ako to používa (bolo to v akordoch, kontrách) a znelo to pekne. (aspoň sa mi to vtedy tak zdalo)

Rýchlo som si teda dal na jednej heligónke prerobiť túto úpravu. Je síce pravda, že ja som mizerným hráčom, no ale nech skúšam ako skúšam, ten Cis1 na ťah mne teraz nijako nesedí. Kvôli jednej - dvom pesničkám sa ho neoplatí tam prerábať a inakšie využitie momentálne nevidím. Teraz len idem hľadať príležitosť, ako stretnúť toho kamaráta, aby som sa s ním zavrel niekam do kľudu a aby mi ešte raz ukázal, kde-ako to využíva on.

A čo sa týka ďalších basov? K CeeFke podľa mňa jedine Gmol. Ako náhrada za "Bečkové" basy na tlak to by aj šlo, len si je treba pozrieť na pravej strane, že či bude ku Gmolu dosť tónov na tlak.
Šimon7. September 2015
Já to tak taky bral, je mi to jasné. Jak se tu ale píše o těch béčkových base a stojáku na CFce tak jsem si vlastně terpve teď uvědomil že fakt to béčko na tlak asi nepoužívám. Hned jsem vzal heligonku a začal si různě hrát a fakt ten bas při hře nepoužívám, on vlastně ani k ničemu na tlak neladí. Používám ho jen k vracení měchu nějakou figurou. K tomu tam asi je, jiný význam mi není jasný. Pokud se mýlím tak mi to někdo vysvětlete
ať neumřu jako trouba !!!
Miro7. September 2015
Pre Šimon, BD
áno, s tou C7 máte pravdu... túto skutočnosť, že sa potom nemusí toľko trhať mechom som zabudol uviesť, ale, veľa vecí som dal do úvodzoviek, takže som to nemyslel až tak striktne ako to možno na prvý pohľad vyzerá - chcel som tým len naznačiť, že... "niečo za niečo"... v niektorých prípadoch mi to uľahčí hru, zaistí plynulosť hry, no v iných prípadoch "ochudobní" harmóniu (no nič nepokazí) a záleží len na hráčovi ako sa s tým všetkým vysporiada a čomu dá prednosť...:) Nakoniec aj zo spomínanej ankety vyplynulo, že skoro 50 % (z tých, ktorí vedia, čo vo svojej heligónke majú), C7 osadenú nemajú - viac im vyhovuje samotné C (a k tomu v pravej ruke stojak :) ).
Kontakt: pesnicky@orava.sk
BD7. September 2015
Chapem. Inac Mirci C7 sa do heligoniek standardne nedavaju. Ked si z Lounou objednam hlasy Hlavacek 21/8/3 tak poslu dva akordy Cdur nie C7. Ale niektory si to prave daju prerobyt na C7. Co mne pride zbytocne kedze sedmicku doplnim na pravej strane. Ale viem co chces povedat. Ale napriklad kotrabasisti si tiez svoje nastroje upravuju pre Jazz, ludovku atd... Niektory to ladia ako husle iny zase ako violu a mam chalano co ma na kontrabase predlzeny hmatnik o okatvu nizie na najnizsej strune a ladi to na H. Lenze tam sa to da pred hranim naladit vzdy ako je povodny nastroj ale u heligonky to take jednoduche nebude.
Šimon7. September 2015
pro Miro

jako neteoretik a neznalec not teď jen pozorně čtu poslední velice kvalitní diskuzní příspěvky. K tomu co jsi napsal o " zjednodušení hry" absencí basu C7 bych ale přece jen něco rád napsal. Je jasné že k basu Fdur je subdominanta C7 a proto tam patří. Na heligonku CF můžeš hrát v tónině Cdur buďto v prní řadě na tlak měchu, nebo z druhé řady na tah měchu. Je to o plnulosti hry, necukání měchem a plynulém přecházení z jedné řady do druhé když ti dojde vzduch. Pokud hraješ takto technicky a plynule, myslím si že je dobré tam mít ten bas Cdur místo C7. Ten by totiž při hře v Cdur mohl trochu "zlobit". Proto to já osobně neberu jako ulehčení, ale jako pomůcku při takovém způsobu plynulé a technické hry.
Miro7. September 2015
Ešte k tým výmenám "nepotrebných" basov - spomínali sa tu basy B. Pretože nehrám na heligónke, neviem sa k tomu vyjadriť, či sú potrebné oba - na ťah i tlak, ale na heligónke v ladení C/F máme aj basy Cc a Cc7 a keď som sa pýtal výrobcov (a vyplynulo to aj z ankety, ktorú som kedysi robil na stránke http://pesnicky.orava.sk) som sa dozvedel, že takmer polovica hráčov na heligónku si dáva aj bas Cc7 nahradiť basom Cc - takže majú Cc na dvoch miestach a teda aj na ťah i tlak. Dôvod je veľmi jednoduchý... tým, že namiesto Cc7 sa zahrá Cc sa "nič nepokazí" (troška sa zjednoduší harmónia piesne), ale zjednoduší sa aj hra na heligónke - netreba toľko "skákať" z basu na bas. Poviem to troška vulgárne - "lenivci" si ešte viac zjednodušili "jednoduchú" hru na heligónke aj za určitú cenu straty krásy harmónie - tym som nechcel nikoho uraziť!!! :). Takže tu nejde o zlepšenie vlastnosti heligónky, či rozšírenie jej možností, ale len a len o zjednodušenie hry. Ale súhlasím s tým, že čím je hra jednoduchšia, tým ju zvládne viac ľudí a heligónka "je viac ľudovejšia" :) (no či aj hra krajšia???)
Asi by to zase chcelo otvoriť diskusiu, vytvoriť novú anketu (pre všetky ladenia), či hráč použil/používa napr. bas B len ťah/tlak, aj/aj (pre iné ladenia ide o iný bas), zistiť aj u "lepších hráčov" ich názor,... a až potom sa rozhodnúť, či meniť/nemeniť a akým basom, pretože to už je oveľa, oveľa hrubší zásah, než obyčajná zámena c7.
Dlhé roky sa napríklad u počítačov nedarilo presadiť používanie slovenskej/českej klávesnice, chýba nám na nej doteraz napr. veľmi často používané ď a nie a nie ho tam niekde vložiť - zatiaľ sa podarilo vopchať ľščťžýáíéúäôň, len to ď nie a nie:( Nám Slovákom by iste vyhovovalo aj úplne iné rozloženie písmen, no určitá štandardizácia nám bráni používať pre nás vhodnejšiu klávesnicu (aj keď už dávno niečo také existuje a aj ju možno niekto používa), no obava z toho, že všetci budú iní spôsobuje, že sa radšej prispôsobíme my. Ale uvedomme si, že všetky znaky, ktoré sa vložili - zamenili so znakmi anglickými - neovplyvnili funkčnosť ani jednej z klávesníc - tu sa to však len jednoducho softvérovo=programovo prepne.
Ale ak by sa podarilo upraviť heligónku tak, aby vyhovovala viac našim potrebám .... však keď som sa pozrel na v predchádzajúcom článku spomínanom pridaní basov, tak to pridanie vôbec nevyriešilo "naše" potreby... prečo by "naša" heligónka mala riešiť potreby "tyrolákov, nemcov, rakúšanov,...." ak to pôjde, poriešme si svoje potreby pridaním nám potrebných basov, no zachovajme aj čo najviac z toho, čo tu dlho existuje a ešte dlho bude fungovať, aby sme nenarobili zmätky. Nové zmeny by mali priniesť rozšírené možnosti, nie aj úplne nový - iný spôsob hry.
Kontakt: pesnicky@orava.sk
BD7. September 2015
Hej. Heligonove basy nevymenim to je jasne. Trochu som aj tusil ze ked sa prida Amoll tak v jednej pesnicke s Dmolom sa asi pouzivat nebude. Ale som si nebol isty. No to co pisal Peter s tym druhym gombikom od brady, ten si urcite zmenim. Ale teraz ako? Na honerke je uz zmeneny od vyroby na cis1/dis1 co je logicky aj teoreticky spravnejsie a pri hre sa robi podobny hmat palcom ako pri hre na trjradovke kde su tiez tieto poltony hore. Ale v niektorych pesnickach mi tam to Bcko naozaj chyba. Z praktickeho hladiska je lepsie tam mat cis1/b. Tak co si tam mam dat? Hohner styl ci Grimm? S cis1/dis1 nic nepokazim, lebo ten gombik nikde nepouzivam, ale cis1 mi v pesnickach chyba ale to Bcko mi tiez chyba pri niekolko malo pesnickach, co sa da obizd oktavou vysie.
Miro7. September 2015
Teraz, takto narýchlo to s určitosťou tvrdiť nejdem, musel by som si prezrieť aspoň niekoľko desiatok (ak nie stoviek) molových piesní, ale do Dmolu sa Amol asi nehodí - v D mol sa používa A7. To však nie je až tak podstatné, pretože sa neuvažuje o zrušení alebo nahradení A7, ale o pridaní Amol. Teraz je otázka či to bude stačiť,....
Ako to tu už predo mnou niekto napísal, vo väčšine prípadov si v piesni vystačíme so siedmimi akordami (teória: v stupnici C-dur: durové akordy: Tonika, Subdominanta, Dominantný septakord a k tomu 3 molové: Tonika Subdominanta, Dominantný septakord) - teraz to preložme do zrozumiteľnej reči:) V C-dur sa používajú ( v takom poradí, v akom som to napísal vyššie): C-dur, F-dur, G-dur a G7 a k tomu molové: Amol, Dmol a E7.
Ak zoberieme stupnicu F dur, tak tam to budú tieto akordy: F, B, C, C7 a Dmol, Gmol, A7. No a vidíme, že toto C/F ladenie nemá Amol, E7 a G (G - nie je až také podstatné, máme tam g7), ale tie dva chýbajúce akordy, Amol, E7 nám nedovoľujú hrať v Amol :( - basy máme len pre stupnicu Dmol. Ak by sme chceli pridať aj chýbajúcu molovú stupnicu k stupnici C-dur - teda Amol, museli by sme pridať dva kompletné basy Amol (teda bas s priznavkou) a E7 - Pravá ruka je v poriadku, tam máme všetky tóny pre Dmol i A mol. Otázne je teda, že ak pridáme chýbajúce akordy Amol aE7, či majú byť na ťah, alebo tlak, alebo aj-aj... ???
Samozrejme, že bez podobných "špekulácií" (žiadne vhodnejšie slovo mi narýchlo nenapadlo) by asi svet nerobil také pokroky, aké robí, takže tie úvahy určite stoja za to, no netreba zabúdať ani na doterajší vývoj a ďalšie súvislosti. Ono predsa len za tie desaťročia, či storočia sa čo-to zaužívalo aj u heligoniek a treba si asi dobre rozmyslieť, či zásah do toho prinesie všeobecný úžitok, alebo si vyrobím sám pre seba nástroj, ktorý budem ovládať naozaj majstrovský, ale ... nezahrá na ňom nikto iný a aj ja budem mať problémy zahrať na niečom úplne štandardnom.Treba by bolo uvážiť, či by nebolo jednoduchšie kúpiť si štandardnú trojradovku, kde sú už dve molové stupnice. Stálu tu ostáva to, čo už bolo niekoľkokrát zdôrazňované, že kým napr. akordeonista zahrá na svojom nástroji tú istú pieseň v niekoľkých stupniciach - tóninách (bežne C,F,B,Es, As,G,D,A,E,H - dúrových), heligonkár je u trojradovej odkázany na tri stupnice (v istých prípadoch o jednu-dve???) viac, ale... Ale o čo asi ide každému heligonkárovi (aj p. Čerňanskému a pod. :) ), že heligónka má pre nich osobitné čaro, osobitný zvuk. Niekto preferuje "slobodu" pri voľbe tóniny a zmieri sa s tým, že nemá heligonkové basy - hrá na akordeóne, iný by ten zvuk heligónky nevymenil ani za najlepší akordeón:) Takže ešte raz môj názor, asi by som pridával tóny v pravej ruke - chýbajúce poltóny - a mal tak 2apol, alebo 3apol radovú heligónku. O tej basovej časti by chcelo ešte dobre porozmýšľať, pretože podľa obrázku, ktorý som tu minule spomínal, pre ladenie C/F by sa pridali basy: Cis-dur (=Des), Dis-dur(=Es), E-dur a H-dur. - to však nerieši náš problém možnosť zahrať viac molových stupníc. Mám dojem, že (nielen východniari) ale určite vo viacerých regiónoch na Slovensku by sme potrebovali "vlastné riešenie" - pridať Amol, H-dur, E-dur a ??? (štvrtý akord neviem) - tým by sme mali aj v ľavej ruke kompletnú C-dur, F-dur, A-mol a Dmol stupnicu a čo by sa nedalo zabasovať ako "bas akord", či duvaj - zabasovalo by sa pekným prechodom:) Stále však ostáva vyriešiť, či nám tie pridané basy nenarušia rozloženie jednotlivých tónov na ťah/tlak - či takáto kombinácia bude aj naozaj fungovať. Vôbec netvrdím, že by to nemohlo fungovať, no zrejme to nie je až také jednoduché, aby to už niekto nebol skúšal??? :)
Kontakt: pesnicky@orava.sk
BD7. September 2015
Servus Peto
Ja uz hravam veru dlhsie a Bckove basy do dnu nepouzivam. Mozno pri nejakom prechode sa to pouzit da ale v piesni to nepouzivam. Chcel som to nahradit Amolom nie Gmolom. Amol ma podla mna do dnu celkom zaujimave uplatnenie. Sak A mol= A C E a na CFke je az 12 gombikov do dnu A C E. Ak som to dobre spocital. Skus to pozriet na rozlozeni gombikov. Len neviem ci sa akord Amol hodi do pesnicky v Dmole. To by mohol Miro napisat.
Peter7. September 2015
Pán Grimm je z regiónu, kde sa hrajú prevážne spevavé "dychovkové" piesne a iba veľmi málo molové. Pekné basové prechody v ich pesničkách majú svoje miesto, preto ten Ebas je u nich na mieste. Avšak napr. ja som z regiónu, kde obrazne povedané skoro každá druhá pieseň je molová a u nás na Východe (podobne aj napr. Horehronie, Podpoľanie, Kokavsko,..) oželieme v piesňach basové vyhrávky, no bez dobrých molov sa jednoducho nezaobídeme!

Uvažujem teraz, že čo by to spravilo, keby (v ladení C-F) na ľavých "bečkových" basoch sa na tlak urobili basy G - gmol, ako premýšľa aj "BD". Neviem, chcelo by to popárovať s pravou stranou, že či by sa ku tým gmolovým basom hodili tóny z pravej strany na tlak. Či by to bolo OK (?)