Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Miro S.3. December 2016
No, meniť sa to dá akokoľvek, ale ide o to ako to bude znieť. Keď máš základ+ tremolo + hlbokú + vysokú oktávu, tak si myslím, že stačí vymeniť len hlbokú oktávu za ďalšie tremolo - ale pozor to tremolo musí byť zladené s tým základom a tiež s druhým tremolom!
Samozrejme vždy musia byť zladené všetky hlasy spolu v heligónke!!!
Nedá sa zobrať hocijaká kobylka napr. z inej heligónky, aj keby otvory v nej pasovali na ozvučnicu!!! Vždy musia byť zladené hlasy - oktávy spolu!
Kombinácia je ale možná akákoľvek. Už minule som tu písal o heligónke - vlastní ju Vasil, ktorá má základ a k tomu doladené tremolo a vysokú oktávu a ku nej doladené tremolo, takže je štvorhláska a zneje vynikajúco!!! Má dve tremola, ale v rozličných oktávach. Alebo - má dve základné oktávy a dve vysoké oktávy.
Janko K.3. December 2016
Ďakujem, Miro S, za odbornejšie vysvetlenie.
Opravujem teda, ak som to dobre pochopil, teraz mám v heligónke základ + tremolo, vysokú a hlbokú oktávu, no výmenou dvoch kobyliek mám možnosť zmeny na základ s dvomi tremolami, teda široké tremolo, plus vysoká oktáva.
Miro S.3. December 2016
Komu sa to zdá nepodstatné, napr. (.)-bodka, nech to nečíta.
Už viacej krát som tu písal kombinácií oktáv na harmonikách ako takých.
Ešte raz sa o tom zmienim. Chcem podotknúť, že nikde som to nevyčítal, ale poznám to z vlastnej skúsenosti.
Začnem akordeónom. Štvorhlasný akordeón má zvyčajne dva základné oktávy (základ + tremolo), ďalej vysokú a tiež hlbokú oktávu. Pretože má registrové tlačidlá môžu sa tieto hlasy - oktávy medzi sebou kombinovať.
Je možné až 11 rôznych kombinácií, od znenia každej oktávy samostatne, až po plný štvorhlas.
Heligónka - až na malé výnimky registre nemá a preto vždy znejú všetky hlasy spolu. Heligónky - trojhlasné majú väčšinou tri základy z čoho dva sú tremolá, ktoré práve keď znejú spolu tvoria tzv. široké tremolo čo robí ten typický heligónkový hlas.
Samozrejme hovorím len o diskantovej - melodickej strane a nie o basoch.
Dvojhlasná heligónka, ktorá má len dva základy, z čoho je jeden naladený do tremola zneje rovnako ako dvojhlasný akordeón tiež takto naladený! Určite bude trocha iná farba hlasu akordeóna a heligónky (zavisí to od typu hlasov a tiež od ventilkov, ktoré sú na platničkách nalepené), ale keď bude niekto počuť pesničku zahratú na obidva nástroje (a nebude ich vidieť), tak ťažko určí ktorá z nich je heligónka!
Samozrejme zahraté bez basov a priznávok - len v diskante.
Urobil som taký pokus a nepoznať to!
Do heligónky je možné tak isto ako do akordeóna vložiť kobylky s rôznymi oktávami (hlbokou aj s vysokou). Tiež je možné ich rôzne kombinovať, ale sú už dávno osvedčené kombinácie, ktoré robia heligónku takou, aby znela čo najlepšie a mala aj peknú farbu hlasu.
Tie tri oktávy - hlboká + základ + vysoká budú znieť, ale určite nie krajšie ako keď je tam aj aspoň jedno tremolo.
Na akordeónoch je register, ktorým sa takto dajú spojiť tri oktávy - to znamená vyradí sa tremolo, ale tým sa stáva hlas harmoniky trocha iný "menej harmonikový". Práve tremolo vytvára ten typický harmonikový hlas.
Samozrejme sú aj akordeóny ladené bez tremola, ale to si dávajú vyrobiť hráči, virtuózi, ktorí hrajú klasickú (vážnu) hudbu, v ktorej je tremolo neprípustné - teda väčšinou sa také skladby písali bez tremola.
Práve v ľudovej hudbe je tremolový hlas harmoniky potrebný.
Janko K.3. December 2016
Aby som to spresnil. Mal som štvorhlásku, teda tri základy plus vysoká oktáva. Chcel som zaexperimentovať a vyskúšať, ako bude znieť harmonika, keď bude mať dva základy, plus nízka a vysoká. Tiež som si myslel, že stačí vymeniť jeden zo základných za nízku a hotovo, no majster povedal, že sa musia vymeniť dve kobylky a tak dorobil tie dve nové. Teraz mám možnosť zmeny, ale ako napísal Kojšovan, bola by to blbosť pred hračkou, alebo nebodaj počas hrania, prekladať hore – dole kobylky, preto mám už tri štvrte roka dva základy, nízka a vysoká oktáva. Možnosť zmeny však mám, aj keď sa mi to nechce robiť?)

Kojšovan

A Ti jak, Vasko, už śi zrelaxovani ? Jak mladi parobek?
Kojsovjan3. December 2016
Eeeej nas kamarat je tu!!! V tom mas aj pravdu!!! Jak to sa da kontrolovat tie basy jak pise JoMi pri spontannej zabave...!???? A kto to odsleduje, ci to ide podla predpisu,jak to jomi pise???? A...ladenie...??? Ty hras na nej tak tebe v prvom rade musi pasovat! A nic v zlom...prekladat kobylky??? To ako? Pocas hrania?? Ci v prestavke? To je ako ked "trtkaš a povieš musim si odbehnut""!
JoMi3. December 2016
Bodka
Kto hrá pre radosť, nech sa páči. Kto sa nechce nič dozvedieť, je to jeho vec.
Tu diskutujú ľudia, ktorí sa chcú dozvedieť niečo nové. Aj keby ich malo byť jedno percento, oplatí sa.
Ale fajn. Daj do pľacu zaujímavú tému. Takú univerzálnu. Pre 99 percent.
Samozrejme, okrem ohovárania a urážania druhých ľudí.
.3. December 2016
Bavíte sa celkom o nepodstatných veciach. 99% heligonkarov na Slovensku a aj v Čechácha takéto drby ako vediete neberie. Hrajú pre potešenie seba a všetkých čo ich chcú počúvať. ladenie z pravidla majú také aby im to šlo ku spevu. Tak, že nejaká načítaná teoria im je šumi-fuk.
Inak prezentujete sa ako nejaký odborníci - machry, ale skutek utek.
JoMi3. December 2016
Majki.
Presne tak. Upevnenie toniny C dur. Pri base CAGE bude kontra stale C dur. Pri CFCG kontra ako v base.celá Je to celá kadencia. Pri CADG bude kontra cadg, alebo ccdg, alebo ccgg. Každý spôsob dáva zmysel.

Miro S.
Súhlasím a pripájam sa k výzve. Stále sa môžeme učiť.

Janko K.
Vymeniť dve kobylky? Teda jednu za jednu. Základovu za nízku. Dali by sa vymeniť aj tú vysokú. Teda nízka plus tri základy.
Na rezervnu kobylku máš úchyt vo vnútri? Už som to videl. Zaujímavé riešenie. Ak by som si objednával nástroj, tak asi odrazu s prepínačom. Rozoberanie nie je zdravé pre tesnenie na mechu
Peter3. December 2016
Ta vidím, že nie si spokojný s tým čo máš
Janko K.3. December 2016
No, ale : naprikled vymeniť za - napríklad by som si nemal vymieňať....stalo sa:)))
Janko K.3. December 2016
Ja si naprikled môžem dovoliť kombináciu 3+1, alebo 1+2+1, stačí mi vymeniť dve kobylky
Miro S.2. December 2016
Pre toho čo mi napísal, že to čo som ja napísal o heligónke a akordeóne a ich ladení nieje pravda.
Ako si na to prišiel, že to nieje pravda?
A ešte ťa chcem požiadať aby si napísal čo je vlastne pravda?!!!
Veľmi rád sa poučím!!!
Majki2. December 2016
JoMi

Ked hram basovy prechod z C dur do F dur, tak hram FDCA a kontru f1a1c2

spat navrhujes basovy prechod CFCG CFDG alebo CADG, takze kontra bude C akord?
s2. December 2016
s
JoMi2. December 2016
Iný kraj, iný mrav. Ale P. Lisku poznám z nahrávok. Taký vzor môjho obrazu o Podpoľaní.
U nás na SZ jednoznačne prevažujú tri základy. Aj štyri.
Ak má niekto inú oktávu, zvyčajne je to nástroj privezeny z iného regiónu.
Peter2. December 2016
JoMi, 4-hláska s kombináciou: 1 + 2 + 1 nie vôbec žiadnou raritou. Napr. aj skoro všetky heligónky Paľa Lísku sú takéto. On si ich dáva (ak sa to dá) iba takto ladiť. Pozri si viaceré jeho piesne na YouTube.

Aj mne osobne sa najviac páči ladenie 1 + 2 + 1. Takéto heligónky znejú "široko a bohato" pripomína to orgán.
JoMi2. December 2016
Ale ak má niekto z konštruktérov praktické skúsenosti, sem s nimi. Ja mám len skúsenosť s reálnymi nástrojmi (v našom regióne) a teoretické predpoklady.
Vyrobil už niekto štvorhlásku Nízka+2 základy+ Vysoká? Ak áno, kde sa dá počuť? Ak nie, prečo je to taký problém?
JoMi2. December 2016
Čo je pravda? (Pilát Pontský)
Heligónka vďačí svojmu zvuku (jeho farbe) jednak špecifickým basom, jednak diskantovej strane. A dnes sa všeobecne uznáva, že práve tremolo (preto sú heligónky aspoň dvojhlasné) a jeho veľkosť dávajú tú typickú farbu. Áno, aj na akordeóne býva tremolo. Aj na heligónkach. Tam býva väčšie. A nemusí byť len medzi hlasmi v jednej oktáve.
Ale trojhlásku tak, ako bola spomenutá som ešte nevidel (ale je toho dosť, čo som ešte nevidel). Ktorá je potom základná? Ak by bola dvojhlasná, tak je to základ s vysokou, alebo základ s nízkou? Trojhlásky bývajú dva základy (ak nie všetky tri) a k tomu vysoká, alebo nízka. Teda tam, kde sú dva rovnaké, to berieme ako základ.
Kombinácia vysokej, aj nízkej oktávy by dávala zmysel pri štvorhlase. Nízka+2základy+vysoká. Ale ani takúto kombináciu som ešte nevidel. Preto sa v kapelách kombinujú nástroje s rôznymi oktávami.
pre Mira S.2. December 2016
Iba neznalost problematiky moze vyslovit taky nazor, aky si ty vyslovil pred chvilou, ze heligonka so seckymi oktavami bude zniet ako akordeon. Problem je v tom ze dnes uz iba malogdo vie naladit heligonku do seckych oktav. Takto vy dnes ocujete rozne paskvily a na zaklade nich vyslovujte svoje zavadzajuce nazory. Toto co si napisal neni pravda!
Kojsovjan2. December 2016
Ošo pozri si video vianoce v Kojsove!