Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
JoMi26. Január 2021
A o heligónoch môžeme? Mne pripadá čudné, že niekomu vadí "flašinetové ladenie", ktoré síce v prípade heligónky nemá okrem zvukového dojmu so skutočným flašinetom veľa spoločného, ale "heligónka" je úplne v poriadku. Tam je toho spoločného s heligónom ešte menej. Z konštrukčného hľadiska vlastne vôbec nič. Len ten zvukový dojem.
Stretol som sa s pojmom "vrchárske ladenie", konkrétne Es-As. Tam nevidím žiadnu logickú súvislosť, okrem zvyku- v danom kraji na kopaniciach/vrchoch používali takéto ladenie. Okrem toho ešte "husľové ladenie", konkrétne D-G. V týchto tóninách na husliach vychádza dobrý prstoklad, preto sa k sláčikovým nástrojom používa "husľové ladenie" heligóniek.
Heligónka je nástroj ľudový, hráči na ňom zvyčajne nemali príslušné hudobné vzdelanie (možno žiadne vzdelanie) a teda konkrétne skutočnosti pomenúvali opisne, na základe skúsenosti a podobnosti, hoci v skutočnosti vzhľadom na celkový systém to bolo nesprávne.

Ešte dodám, že "flašinet" je skôr český názov, u nás pokladaný za nespisovný, teda nesprávny (aj keď používaný). U nás sa používa názov "VERKLÍK", prípadne "kolovrátok". Tento názov sa však používa aj pre iné nástroje/predmety s kľukou, prípadne s kruhovitým pohybom. Okrem kolovrátka na spriadanie nití napríklad aj kolovrátok- ručná vŕtačka s kolesovým prevodom poháňaná kľukou.
Verklík obsahoval okrem labiálnych (klasických organových) píšťal aj jazýčky (samostatne, alebo v kombinácii), prípadne aj perkusné nástroje. Používal sa v rôznych veľkostiach s rôznym vybavením a teda zvukovými možnosťami. (princíp je rovnaký- pamäťové médium a mechanický snímač) V skriňovom prevedení a pružinovým pohonom (na kľúč) sa volal ORCHESTRION. Doplnením ku klasickému klavíru sa volal PIANOLA. Tam bol pohon pomocou šliapadiel (ako na harmóniu). Nástroj mohol fungovať ako klasický klavír, alebo v automatickom režime. Poznáme to z westernov- v krčme (saloone) znela dokola jedna pesnička.

S pojmom verklík/flašinet je však u nás spojený najmä malý prenosný model. Hrávali na ňom tuláci, čím rôznym podujatiam (námestiam, trhom, jarmokom) dodávali ten kolorit "starých zašlých časov". Takto si "privyrobili" pár drobných, pretože priame žobranie bolo oficiálne zakázané. Predovšetkým po 1. svetovej vojne (kedy už u nás nebol "cisárpán") sa takto živilo mnoho vojnových veteránov a najmä invalidov. Tí šťastnejší prevádzkovali trafiku, tí menej šťastní dostali verklík- invalidovi stačilo mať funkčnú jednu ruku. A tí ostatní nedostali nič. Len povolenie na žobranie, prípadne podomový predaj (napríklad drotári a iní drobní predajcovia domácich potrieb). Teda niečo ako potvrdenie úradov, že je na takúto činnosť odkázaný, nemá iný zdroj príjmov. Žobranie/ľudská dobrota, či dôverčivosť boli totiž často zneužívané, ako to neraz vidíme aj dnes.
rychlik26. Január 2021
Ked sa clovek myli, nemal by takto reagovat. alebo ano?
Miro S.25. Január 2021
Pletieš si "decimálku s Amálkou".
No, ale dosť už o flašinetoch, unavujeme ostatných.
-25. Január 2021
Debatujeme o oktavach. Mylis sa aj o tom, ako vznika hlas vo flesinete. Flasinety nie su len trubkove, ale aj podobne ako heligonky - jazyckove. Je potom namieste aj debata o oktavach, ktoru naznacil peter. V ceskych zemich boli tieto dokonca rozsirenejsie nez trubkove.
Napr.: www.youtube.com/watch?v=3bI2F5pmmTY
Oslov p. Rohaca, Jurana z Olomouca vysvetlia ti viac.
Miro S.25. Január 2021
Elektronický flašinet neporovnávaj s mechanickým!
-25. Január 2021
Nemas celkom pravdu. Pocuvaj poriadne. https://www.youtube.com/watch?v=pCP4uZxMAws
Miro S.25. Január 2021
Peter, je to inak. Flašinety sa neladili hlboká, alebo vysoká oktáva - nezmysel. Tam boli naladené píšťaly v normálnom základe napr. od c (malé) až po napr. c3 a valec, na ktorom boli pomocou klinčekov a drôtov urobené výstupky podľa dĺžky not (tónov) otváral ventily, ktorými vzduch prúdil do píšťal.
Niekedy znel len jeden tón, niekedy dva, alebo aj viac tónový akord, podľa toho ako bola napísaná tá ktorá pieseň.
Zvuk flašinetu bol v podstate strnulý, lebo to riadil stroj, aj keď človek točil kľukou.
Peter25. Január 2021
Ale jasné, Šimon, takí to sme tu asi väčšina. :-)

Vysvetlil si to správne. "Flašinetové ladenie" nie je žiaden odborný termín. Bolo to iba slovné spojenie na označenie fenoménu, o ktorom sa tu teraz bavíme. Použil som to preto, lebo ladenie spôsobom hlboká oktáva + vysoká bolo údajne typickým pre flašinety.

Miro, tiež sa domnievam, že ladenie hlboká + vysoká oktáva ("flašinet") zrejme sa asi nedá aplikovať na každé ladenie. To najmä z dôvodu, ktorý uvádzaš, že niektoré hlboké ladenia by zneli snáď hlboko. Je to ale len moja domnienka.

V minulosti som už ojedinele párkrat stretol 2-hlasú heligónku naladenú vyššie uvedeným spôsobom. Každá jedna znela mojím ušiam veľmi zaujímavo. Z hlasu dýchal archaický duch Švejkovej doby, Císařa pána, staré pražské uličky, hospúdky... Keby som niekedy robil nejakú totálnu opravu ladenia heligónky, určite by som skúsil "flašinet".


Šimon25. Január 2021
pro MiroS
Miro flašinetové ladění je smyšlený výraz, nic takového neexistuje, jen některé staré nástroje skladbou hlasů a laděním jeho hlas trochu připomínají. Proto se tomu tak říká, ale je to jen přirovnání, asi žádné pravidlo.
pro Peter
Peťo napsal jsem jen to co má Jirka a co mám já osobně. Nejsem žádný expert, jsem spíš ten za bukem co jen poslouchá.
Miro S.25. Január 2021
No, ja si myslím, že tá heligónka p. Kočku je ladená v B/Es/As a má naladený základ + vysokú oktávu, teda bez tremola.
Vyskúšal som to na mojej heligónke - len základ + vysoká oktáva a znelo mi to podobne, akurát, že mám ladenie C/F. V F dure to znelo dosť podobne, ale nie tak isto. On to hrá v treťom rade, no, v podstate vo všetkých a je to dosť vysoko, zrejme As dur je základ.
Neviem čo je to "flašinetové ladenie", ale hlboká + vysoká oktáva si myslím by zneli spolu dosť hlboko - tá hlboká oktáva by prehlušovala tú vysokú.
Flašinet je hrací stroj a nemá jazýčkové hlasy, ale píšťaly - podobne ako organ. Býva dvoj až troj oktávový a podľa velkosti začínajú tóny od malej otávy.
Peter25. Január 2021
Ladenie "flašinet" by malo byť bez základu, nie? Iba hlboká oktáva a vysoká oktáva (žiaden základ).
Šimon25. Január 2021
pro Smx vysoká škola muzickeho trepania

Smx má pravdu, takto laděné heligonky mnohdy svojí barvou připomínaly trochu flašinet. Převážně se jednalo o dvojhlásky základ, hluboká oktáva. Na jednu takovou v ladění F, B tu hraje v ukázce Jirka Hampl. Já mám jednu takto laděnou a zvukově zbarvenou,GCF dvojhlásku základ hluboká taky doma Hlaváček 1924. Na staré české pomalé věci je to paráda, krásně to vyzní. Valčíky, tanga, Hašlerovy písničky adt.

https://www.youtube.com/watch?v=uHP64j9OKmo&list=RDuHP64j9OKmo&start_radio=1&t=7&ab_channel=Vrana1935
G25. Január 2021
Pre jaro
Fis-h ? Je to 3-radova heligonka...
Smx vysoká škola muzickeho trepania25. Január 2021
Že flasinetovy hlas. Ty prestaň pic ten alkohol.
jaro24. Január 2021
ano je to 2 hlas hlboka a vysoka, a je to ladenie FisH. mam tiez taku od Fr. Taborskeho.
smx24. Január 2021
V každom prípade ma táto nahrávka priam magické čaro. Už som ju zaregistroval asi pred mesiacom. Zvláštny ozaj flašinetový hlas heligónky spolu s monumentálnym zjavom hráča a vytríbenou hrou podfarbenou vekom - ozaj kúzelné !
Kontakt: smin@zoznam.sk
Peter24. Január 2021
Ja si myslím, že 2-hláska bez základu. - Iba hlboká a vysoká oktáva, tzv. "flašinet". Ale opravte ma, ak sa mýlim
smx24. Január 2021
Heligonka v tom videu bola dvojhláska - alebo sa mýlim ?
Kontakt: smin@zoznam.sk
KM24. Január 2021
Diky, už to mám.
Kojšovjan23. Január 2021
KM daj si do gogl YouTube Mé upravené video....mal by si sa dostať k tomu..