Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Andrej Švarný27. November 2013
Pre Petra

Peter co sa tyka materialov a vplyvu na farbu zvuku tak som zastaval a este stale sa snazim toho drzat, ze na vyslednu farbu zvuku ma hlavne vplyv ladic - no ale co , ked nam Brigado poskytol nahravky a tak trocha rozkyval co som si zatial myslel...

Moj laicky nazor na skladby tonov a vysledny zvuk:

Ak naraz drzim gombiky C1 a C2 a mech tlacim , tak vysledna farba zvuku by mala byt rovnaka ako ked je vyskladany pod jednym gombikom ten isty zvuk pomocou hlasov C1 a C2 pod jednou klapkou. Tiez uvazujem , ze vysledna sila zvuku by mala pri tlaceni gmbika C1 a gombika C2 silnejsia, lebo tu hra sucastne viacej jazyckov.

Ak na heligonke s oktavami stlacim gombiky ukazovakom a prostrednikom , teda dva susedne gombiky tak naraz zneju uz nie dva tony ale 4 tony, kde medzi dvoma a dvoma je (asi stale, zalezi od toho ako su tony poskladane) rozdiel oktava.

Ak chcem takuto skladbu tonov zarat na heligonke len so zakladmi, tak musim stlacit 4 gombiky, dva susedne napriklad palcom a ukazovakom a dalsie dva susedne napriklad prostrednikom a prstenikom , pricom medzi ukazovakom a prstenikom bude jeden gombik , ktory netlacim ( alebo prstenikom a malickom , ale gombik pod prostrednikom netlacim)
Aj v tomto sposobe hry by aspon si myslim mala byt farba vysledneho zvuku skoro rovnaka ale heligonka len so zakladmi by mala hrat sinejsie, lebo hra viacej jazyckov naraz.

Ak hrac na heligonke s oktavami stlaci naraz tri (alebo styri alebo pat gombikov ) tak by malo naraz hrat 6 roznych tonov, ktore su rozdelene do dvojic, s rozdielom jednej oktavy medzi tonmi kazdej dvojice.

Tu musi tato heligonka s oktavami hrat nadherne !!!!

Toto je pripad kde aspon podla mojho skromneho nazoru nic heligonku s viacerymi oktavami neprekona.
( Mam to vyskusane na tej mojej Nemeckej harmonike ( Cajunske ladenie), ktora je v ladeni G dur, na zinku , s dvoma zakladmi a dolnou oktavou, trojhlas, kedze to nie je klasicka heligonka , tak som ju nechcel brat do porovnavania)

A toto uz asi nikto bezne nezahra na heligonke , ktora ma len zaklady ( hoci naslo by sa niekolko jedincou v ludskej populacii, ktori maju 6 prstov na ruke .... )

Ale za nevyhodu heligonky s roznymi oktavami povazujem to, ze ak napriklad by chcel hrac hrat jednoduchu melodiu len so zakladnymi tonmi tak nemoze, lebo pod kazdym gombikom zneju naraz dva tony, ..... jedine , ze by si dal do heligonky vyrobit registre na uzatvaranie oktav ( napriklad tak ako to ma vyrobene Dominik Jaraba vo svojej heligonke.. )

Toto je moj skromny laicky nazor na danu vec, ktory plynie cisto z mojej hudobnej nevzdelanosti a len zo skusenosti s heligonkou so zakladmi- prosim ak sa mylim , tak napiste v com aby som sa nieco naucil.... vopred dakujem.

Pre Brigada
Menil si aj heligonove hlasy ??
Prosim Ta kolko Ta stala kompletna vymena hlasov za mosadzne v Tvojom Hlavackovi ? taku istu heligonku mam aj ja a mam v nom hlasy Dural Export ....preto ma to zaujima

Kontakt: andrej.svarny@gmail.com
Ondrej S.27. November 2013
Ďakujem Brigado, som si to vypočul, aspoň mám predstavu, i keď viem, že na živo to bude znieť trochu vyššie.
Kontakt: older73@gmail.com
Brigado27. November 2013
pre Ondrej S.
Spravil som ti 2x zaklad + 2x vysoka oktava:
https://sites.google.com/site/strankybakchos/renovacia-heligonky/porovnanie-vysokej-a-nizkej-oktavy
Ale chcem aj teba upozornit aj ostatnych ze v skutocnosti je ta vysoka oktava vyraznejsia ako ked ju nahram cez mikrofon. Na zivo pocut jasny rozdiel medzi zakladom a oktavou ale nahravku mam problem rozoznat. Budem mat asi daky filter na zvukovej karte, alebo ten mikrofon vysie tony nezaznamenava tak dobre. V skutocnosti je to naozaj vyraznejsie. Potrebujem lepsiu aparaturu. Lebo ked vyskladam 2x zaklad a 2x vysoku oktavu tak to nenormalne pisti a ked to pustim z nahravky tak nerozoznam pomali medzi zakladom a vysokou oktavou. Asi mi zhorel vyskovy reproduktor alebo co.
Brigado27. November 2013
pre _HM_
Ak si precitas prispevky nizsie zistis ze ten hlinikovy hlas je triedy amano. Su to prave tie 160HB
pre Miro S.
Tremolao na C2 som ladil -15,-5,+15 [centov]
Oňo27. November 2013
pre _HM_ -nevadí,pýtal som sa len preto,že Hohnerácke hlasy podľa mňa sú kvalitné na silu zvuku a spotrebu vzduchu,ale či všetky hlasy s označením H sú Hohnerácke,to neviem.
_HM_27. November 2013
Pre Oňo: Priznám sa aj bez mučenia, že nepoznám odpoveď na tvoju otázku. Necítim sa byť v tejto oblasti odborník, môj predchádzajúci príspevok cháp ako môj osobný názor podporený osobnou skúsenosťou. Čo sa týka tých hodnôt tvrdosti, aj keď viem, akým spôsobom sa merajú, ja sám som ich určite nemeral, jednoducho som ich opísal zo stránok p. Titlbacha.
Miro S.27. November 2013
Pre Brigado Drandic.
Tak keď Ti dobre rozumiem tá heligónka má tri základy a z toho sú dve tremolá?!
Ten kmitavý zvuk - chvenie tónu na tých nahrávkach je tremolo.
OK.
Brigado27. November 2013
pre Mira
Servus. Nechce sa mi dlho vypisovat tak som heligonku nafotil a dal sem:
https://sites.google.com/site/strankybakchos/renovacia-heligonky/hlavacek
Heligonka je trojhlasna trojradova na mosadzi bez oktavy takze tam je vela hlasov a kobilky som vytiahol a naskladal tie oktavy. Pri nahravkach sa vzdy jedna o ton C2. Pri nahravani som vitiahol hlasy zinkove z tejto heligonky:
https://sites.google.com/site/strankybakchos/renovacia-heligonky
A tu na hliniku zatial nemam nafotenu.
Kontakt: brigado.drandic@centrum.sk
Oňo27. November 2013
pre _HM_ akú tvrdosť približne ma jú Al hlasy s označením H alebo do ktorej triedy by si ich zaradil? Ďakujem.
karol T27. November 2013
ospravedlnujem sa, neuviedol som vo svojom príspevku troiedu hlasov,tak hliník je A MANO a mosadz boli len štandard a predsa menili farbu hlasu
Ondrej S.27. November 2013
Peter inšpiroval si ma, mňa by zaujímal výsledný zvuk 2x základ + 2x vysoká oktáva, prosím prosím, smutne kukám, Brigado, ak sa ti bude dať, veľmi ma tým potešíš.
Kontakt: older73@gmail.com
_HM_27. November 2013
Zdravím vás všetkých. Takisto som rád, že je tu po dlhšom čase opäť debata "k veci". Dovolím si však tak trochu nesúhlasiť s tým, čo tu tak nejako vyplýva z niektorých príspevkov za posledné dni. Jedná sa o to, že hliník je úplne o ničom a oplatí sa uvažovať len o mosadzi a zinku. Nechápte ma zle, sám bez problémov uznám prednosti týchto materiálov. Lenže treba povedať, že nie je hliník ako hliník...
Len taká malá odbočka - tiež ste tu pred pár dňami preberali materiály a ich zliatiny, konkrétne meď a z nej odvodenú mosadz a bronz.
A to je presne aj prípad hliníka - na hlasové platničky sa nepoužíva čistý hliník, ale jeho zliatiny. Takisto v cyklistickom obchode vám bude predavač tvrdiť, že ten bicykel má hliníkovú kostru - na takom bicykli by ste si však veľmi nezajazdili, podobne je to aj s hliníkovými rebríkmi atď. Ak sa pozriete na stránku českého výrobcu hlasov,
http://www.harmonikas.cz/
zistíte, že má v ponuke štyri triedy hliníkových hlasov s rôznymi parametrami:
4. trieda - MECHANIKA - Al zliatina o tvrdosti 95HB
3. trieda - EXPORT DURAL - Al zliatina o tvrdosti 120HB
2. trieda - TIPO A MANO - Al zliatina o tvrdosti 120HB
1. trieda - A MANO - dural Al zliatina o tvrdosti 160HB
Mám v mojom okolí dvoch známych, obaja majú heligonku od toho istého výrobcu (p. Duraj), obaja majú trojhlas, obaja majú ladenie F-B, hlboká oktáva. Jediný rozdiel (okrem asi 400€) je v tom, že jeden má hlasy Amano, ten druhý tretiu alebo štvrtú triedu (to sa mi nepodarilo presne zistiť, ale asi štvrtú, lebo chcel heligonku čo najlacnejšiu). Keď sa spolu stretli, síce som nič nenahrával, ani nemeral decibely, ale rozdiel tam bol veľký, hlavne vtedy, ak sa obaja "opreli do mechov". Ako keby ste na Amanach pridávali volume, a ten lacnejší hliník ako keby mal nejaký limit v sile zvuku. Ten rozdiel 7 dB tam v pohode mohol byť, možno aj väčší. Takže opakujem - nie je hliník ako hliník!
Ja sám mám novú heligonku postavenú na Amanach, čo je de facto hliník (trojrad, trojhlas, B-Es-As, tri základy) , a starého A. Hlaváčka na mosadzi (dvojrad, štvorhlas, Es-As, štyri základy) a vôbec nemám pocit, že by tá nová v sile zvuku zaostávala za tou starou. Preto Brigado prepáč, ale neverím, že ten hliník, ktorý si nahrával, bol v kvalite AMANO.
Miro S.27. November 2013
Pre Brigado Drandic.
Môžeš napísať na akej heligónke robíš tieto ukážky znenia tónov? Koľko je hlasná, akú má oktávu (vysokú, resp. nízku) a aké má tremolá - koľko základov?
Ešte Ťa prosím, napíš aký tón "c" zneje (c1, alebo c2), keď si dával tie ukážky typu hlasov (hliník, mosadz, zinok)?
Ďakujem!
Jozef M27. November 2013
Balalajok je viac typov ,od basových po pikolo. Najbežnejšia je sopránová.Doma mám krásnu prof. balalajku,ale neviem na nej hrať. má to špec. ladenie: napr. 1.tenká struna je "e",ďalšie dve sú "a ". Na takej hráva profesionálny hráč zo Slovenska !!!!!!!!!!! tuším že p. Atkimov. Toľko môžem prispieť.
karol T27. November 2013
pre petra,mne vyrobil p.Duraj nový utešený nástroj cene do 1200e,vyrobil a naladil 6 nových kobiliek 3 hliník 3 mosadz,bol taký ústretový,že mi ich dal vyskúšat a kombinovat domov,teda ich ladil jeden a ten istý ladič a jednoznačne som si zvolil pre farbu hlasu 2hliník a 1mosadz
Peter27. November 2013
Pre Andreja:
No nie je všetko iba v spôsobe hry. Je to aj v tých pridaných oktávach, ktoré dávajú zvuku farbu. Stále ale tvrdím, že gro výslednému hlasu dáva ladič. Toto osobne dávam na prvé miesto. Až potom nasleduje materiál platničiek, že či je to hliník, mosadz, zinok ???

Pre Brigáda:
Už keď sa budeš hrať s kombináciou (spodná + 2 krát stredná + horná oktáva), urob prosím Ťa aj podobnú, no 3-hlasú kombináciu (spodná + stredná + horná oktáva). Chcel by som počuť rozdiel medzi 4-hláskou a 3-hláskou.
dmitri27. November 2013
pekny den prajem............ na heligonky hram dlho (ze aby som so skupiny zapadou) ale sa chcem vas spytat volako by som chcel balalajku ruskú skusit.. nemate niekto skusenosti s hrou na balalajku????? je to tazke na nu hrat??? (ked sa budem podla sluchu ucit ako na heligonky) budem vdacny
karol T27. November 2013
pozdravujem vás priatelia,no konečne je to všetko bez urážiek,závisti a osočovania
z tejto debaty si každý odnesie niečo dobré pre seba,ešte by sa malo dat kombinovat,že na staré zinkové hlasy by niekto prekladal kvalitné,nové jazýčky v požadovanom ladaní a sme za vodou,hahaha
tak nech vám to hráááá
Andrej Švarný27. November 2013
Pre Brigado Drandic

Dakujem za odpovede o vyskladanych hlasoch hornych a dolnych oktav.

Ten zinok- aka skoda, ze ho nerobia aj v nizsej kvalite hlasov.....

Aky som rad, ze si ten pokus s vyslednym zvukom neurobil tak ako som navrhoval so spolocnym drzanim gombika pre zakladny ton a gombika pre ton o oktavu vyssim.

Teraz tak ako to navrhol Peter ak by bolo mozne aby si urobil dalsie nahravky s dvojhmatmi a s trojhmatmi to bude velmi dobre na porovnanie vyslednych zvukov , ktore budu tvorene
1. ako skladba roznych oktav pod jednym gombikom
a
2. ako skladba ked sucastne hraju rozne gombiky s odpovedajucimi si tonmi

Predpokladam , ze vysledok bude , ze farba zvukov bude rovnaka alebo skoro skoro rovnaka , pricom pri hre s gombikom C1 a s gombikom C2 sucastne bude sila zvuku vacsia ( mozno mylny usudok ale viacej jazyckov by malo vyrobit silnejsi zvuk - viac hluku ).

Uz to tu bolo viackrat pred tym spominane ale asi teraz sa to ukaze, ze ak hrac hra viacerymi prstami sucastne a to tak , ze stlaca sucastne odpovedajuce si gombiky tonov s rozdielom oktavy tak mozno nepotrebuje mat heligonku s vyskladanymi hornymi a dolnymi tonmi pre jednen gombik.
Kontakt: andrej.svarny@gmail.com
Ondrej S.27. November 2013
Ja si pripadám, akoby som čítal diskusiu na www.heligonka.sk, vďaka Brigado Drandič, Peter, Šimon Andrej ... konečne je to tu zas o heligonke.
Brigado, za posledne dva roky si mal asi najvecnejišie príspevky a s tým porovnaním hlasov a oktáv si tu mnohým otvoril oči, v každom prípade to tu chýbalo.
Ja si vrzúkam na hliníku, na zinok som nemal a mosadz vraj ťažká, no aktívne nad tou mosadzou začínam premýšľať, to zafarbenie tónu je fakt krásne a zinok? Ten mi pripadal dosť ostrý. V každom prípade BD ... palec hore!
Kontakt: older73@gmail.com