Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
...17. Máj 2009
...autori prispevku sa dopustili zavaznej chyby - neuviedli v nom titul pred meno usporiadatela. :-) - Alebo konecne normalny clanocek, kde sa rozprava o cloveku, jeho zasluhach, charaktere a nie o jeho titule ???...ale ved tak je to spravne
Janka a Juraj16. Máj 2009

Príspevok od Janky a Juraja z Banskej Bystrice

Heligónkari v Seredi 2.ročník

Na deň 9.mája. 2009 pripravili organizátori v Seredi - na čele s p. Skubeňom, stretnutie heligónkarov, v dome kultúry, pod záštitou primátora mesta, s názvom " Heligónka moja láska".
Nemusí to byť veľké mesto, ani veľké historické budovy, stačí niekoľko (a mnohokrát iba jeden), nadšených ľudí a môže sa zrodiť veľká vec. Všetko v živote je relatívne a nič nie je tak dokonalé, aby sa nedalo zlepšovať. To je možno jeden z najkrajších momentov ľudského snaženia. Na každú činnosť je možné hľadieť z viacerých strán. My sme sa snažili vidieť len to pekné, lebo sme chceli v hľadisku prežívať radosť z interpretácie heligónkarov rôznej vekovej kategórie. Naša vôľa prežiť chvíle v radosti, sa postupne umocňovala rôznymi zdanlivo maličkosťami, ktoré po spočítaní prispeli ku konečnému dobrému pocitu, až šťastiu, z rozhodnutia plánované podujatie navštíviť. Medzi tie rôzne maličkosti patrili, vkusná výzdoba javiska s milým krédom " Heligónka moja láska", nadšenie organizátorov, ich prirodzenosť až milota, čistota sociálnych zariadení, účasť interprétov a dobrá účasť v hľadisku. K dobrému pocitu iste prispelo aj ústretovosť primátora mesta k tejto akcii. Sme presvedčení, že každý, kto si chcel spríjemniť sobotné popoludnie, práve účasťou na podujatí heligónkarov, mohol na ňom pookrieť, zabaviť sa, ale aj poučiť. Veľkou mierou k tomu prispel moderátor popoludnia p. Barabáš, všetci heligónkari aj speváci, ale tiež spontánne prejavy obecenstva vyjadrované spevom, či potleskom.
Neprislúcha nám hodnotiť úroveň interprétov a ani to nebolo cieľom tohto stretnutia - tak sme to aspoň vnímali. Jednoznačne každému z interprétov patrí veľká česť a poďakovanie za ich vystúpenie a zabávanie okolo 3OO ľudí v obecenstve. Pre nás bola zaujímavým detailom skutočnosť, že pri našom stole sedela dvojica z Bratislavy. Už teraz sa tešíme, že nadšenie organizátorov vydrží aj na zorganizovanie 3- ročníka stretnutia heligónkarov.

V Banskej Bystrici, dňa 15.5.2009

Kontakt: jurajhajdu@orangemail.sk
Peter16. Máj 2009
Hmmm,... ale "puntičkárstvo" je väčšinou na mieste a spravidla robí veci dokonalými - ak je to v rozumných rozmeroch tak tak to to má aj byť...
jaro15. Máj 2009
zdar Tibor, pozdravujem aj ja vás...nech sa darí.
Tibor15. Máj 2009
Pre Jozef M. Zavolaj aj Jara a mi pojdeme aj snim.Je to dobry heligonkar len trochu puntickar.Jaro zdravime ta z Rakuskej zemi(vsak ti vies o koho sa jedna) drz sa.A nedaj sa,
jaro15. Máj 2009
Jozef, tak je všetko ok...a prajem dobrú zábavu v Kokave, to je hlavné.
Jozef M15. Máj 2009
Jaro,dobre si sa učil v tej húdobke.Máš pravdu v tonike C je subdominanta F a dominanta G.Keď som sa ja učil, učiteľ si ľahol pod sovietský tank a bránil soc.s ľudskou tvárov. Ja hudobnú nemám a preto v sobotu odchádzam do Kokavy nad Rimavicou sa poveseliť, pohrať od srdca a nájsť dobrých helig.na Šarišskú heligónku.
jaro15. Máj 2009
Jozef M ďakujem za výuku z hudobnej teórie, ale tú som ja už dávno prešiel a myslím, že si ju ešte celkom pamätám. Ja som tu uviedol zopár vecí, ktoré som si myslel, žeby mohli byť pre niekoho užitočné. Vidím však, že je tu snaha akosi ma vyučovať, resp. opravovať, žiaľ musím napísať, že ani tentokrát to nevyšlo. Ak je tonikou C potom je dominantou G a subdominantou F a nie naopak ako to uvádzaš !!! (nech sa vyjadria odborníci). A rozdiel medzi nimi je presne ten, ktorý som už písal skôr. To, že k tonike C je paralelny Amol som ja nespochybňoval.
xyz15. Máj 2009
Zase prisli vrtaci... Tak to byva. Jopova, myslim ze mas vcelku pravdu s tym hranim v dvoch radoch. Ked to nie je falosne a da sa spievat, hraj aj v jednom rade.
A vy vrtaci, prave o tomto ma byt diskusia,aby sme si pomahali a nie vrtali do seba.Alebo vlastne stale jeden a ten isty vrtak?....
profík15. Máj 2009
Jopova, na druhý rad si navešaj rolničky a budeš mať dva v jednom (heligonka s ozembuchom) :-))), ale musíš pri hre skákať a vypiť liter vodky až budeš na mól a hneď to máš aj v mólovej stupnici. Mnoho zdaru a dehonestácie heligonkárskej stránky.
Lipt. Ondrej15. Máj 2009
Chlapci moji, vy tu iné k......y riešite. Však si ju zahraj v ktorej rade kseš ak ju uspievaš, žiadny problém. Mimochodom ak to hráš iba na jednej rade, tak to si ešte počkáš až bude s teba heligonkár a reči máš jak majster sveta. Grc, grc grc.
jopova15. Máj 2009
trosku viac k lopate...
hral som pesnicku Na Pankraci... v klude a pohode som to zahral v druhom rade, dvojhmaty, ziadne pouzivanie vzduchovej klapky, basy F,f. Otazka: Je to tak dobre, ci treba hladat sposob hrania tak, aby boli zapojene obidva rady? Konzultoval som s akordeonistkou, ktora povedala, ze treba hrat tak, ako ide...
Dva rady treba hrat preto, aby bola hra plynula, co najviac v jednom smere a aby sa pouzivali viacere basy, co je krajsie? Ak teda zahram v jednom rade, je to chyba, ked mam dvojradovku?
Jozef M15. Máj 2009
Pre Jara.Dominanta (F) je od toniky (C) vyššia o 2a pol tona a subdominanta (G) je o 3 a pol tona. Tak vznikajú kadencie v ktorých sa dajú zahrať jednoducho skoro všetky ľudové pesničky .K tonike (C) je paralelný (Amol)
Riso14. Máj 2009
ze vraj je v dezericach pri banovcach daka akcia. nejdete tam dakto?
jaro14. Máj 2009
Peter, no ono je ťažké určiť konkrétnu mollovú stupnicu, ktorá by mala vyhovovať väčšine, pretože výber by mal byť predovšetkým individuálny podľa posadenia hlasu, ale s hľadiska hudobnej teórie by to mala byť stupnica Dmoll, teda paralela durovej stupnice Fdur ladenia CF. Ja tiež nepatrím medzi nejakých obdivovateľov ladenia CF, pretože mnohé iné ladenia sa mi zdajú krajšie znejúce, ale je fakt, že toto ladenie vykazuje istý výškový harmonický stred, preto je aj týchto nástrojov ak sa pozrieme do histórie najviac. Stačí napr., že má niekto trochu vyššie posadaný hlas a už si žiada ladenie DG alebo EsAs...a naopak, nižšie mu bude vyhovovať trebarz BEs, alebo AD...ale rozhodne sa každý môže od toho CF odraziť, že kam chce ísť, či vyššie, alebo nižšie. Výber však v mnohom závisí aj od súhry s inými nástrojmi (husle, dychové nástroje, iné heligónky...), tak ako to viacerí tu už spomínali, teda nielen od vlastného posadenia hlasu, preto nikdy nie je naškodu ak má heligonkár tých ladení viac.

Jozef M subdominanta je o 2 a pol tóna vyššie: počítajme rozdiely medzi tónmi: C jedna celá D druhá celá E pol F: spolu teda 2 a pol tónu vyššie (áno to je v poriadku, že medzi 3 a 4 tónom je prirodzený poltón)
Peter14. Máj 2009
Jaro a ktorá molová tónina je podľa Teba oným molovým priemerom ? (Samozrejme vyhovujúcim pre spev pre väčšinu bežných ľudí a väčšinu molových piesni :-) )
Jozef M13. Máj 2009
Pre všetkých.Súhlasím s Petrom. Sú kraje kde mol im nehovorí nič a tak sa vyberá helig. podľa rozsahu hlasu.Kde sa však plače s molom,tak tento výber je malý,a D mol je asi univerzálny.(mam ja hrušku).Pre Mira S.Subdominanta je o 3apol tona.Medzi nimi je prirodzený polton medzi 3 a 4 tónom .napr. C D E F G.alebo F G A Bb C. atď. To je však na dlhé teoretické lakte.Hlavne je zahrať od srdca aj s menším harmon. falšom.V diatóne všetko ladí aj keď nie štilistický.Irské diatonické harmon. sú v prvom rade napr.C v 2rade je D. Ich pesničky sa hrajú v dvoch toninách,nepoznajú moly.Ale takto býva, sto národov sto rôznych piesni.
jaro13. Máj 2009
Re Peter: áno v základe sa dá s tým súhlasiť čo si napísal, pokiaľ sa orientujeme na výškové posadenie hlasu hráča. Celkove je to však zložitejšia problematika, pretože napr. aj samotné mollové piesne sú rôzne výškovo posadené, takže nemôžu všetky vyhovovať len jednej konkrétnej stupnici nech je to u hráča ktorákoľvek čo mu najviac vyhovuje, ale akýsi priemer vzhľadom na hlas hráča tu do úvahy brať môžeme. OK
rychlik13. Máj 2009
uz so to Mirovi naznacil v mojom prechadzajucom prispevku. No a plne suhlasim s Petrom
jaro13. Máj 2009
Miro S. trochu opatrnejšie s tým výkladom: nie je pravda, že keď je prvý rad na heligónke v akejkoľvek tónine, tak druhý rad musí byť o štyri celé tóny vyššie. Druhý rad musí byť vždy o kvartu vyššie, znamená to, že musí byť na štvrtom stupni stupnice, ale nejedná sa o celé štyri tóny !!! Napr. stupnica F dur (2 rad) je posadená oproti C dur (1rad) presne o dva a pol tónu vyššie, pretože medzi tónmi stupnice C dur: E a F je interval len pol tóna (podobne ako medzi tónmi H a C).
Nie je tiež pravda, žeby heligónka nemala molovú stupnicu, pretože vždy sa jedná o paralelu k základnej durovej stupnici, takže v skutočnosti ju heligónka obsahuje.