Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Peter31. Máj 2009
Laicky sa dá povedať aj tak: 3-rádová heligónka vznikla doplnením 2-rádovej o jeden rad, ale nie o tretí, ale o tzv. "nultý". Teda 2-radovej C-F pridali G-ečkový rád a nie B-ečkový. Preto aj ten stoják (u 3-radovky) je tam kde má byť - najbližšie ku krytu hlasov (nultý - prvý - druhý rad).
Anonym31. Máj 2009
Pre Jozef M, daniel:
To je pravda, len pri dvojradovej heligonke. Pri troj-radovej, stvor alebo pat radovej heligonke sa samozreme stojaty ton dava aj v ostatnych radoch okrem prveho (zavisi to len od hraca), je to len otazka zvyku, nic viac, ziadna kombinacia sa nestrati! - ale ani neprida. Pri dvojradovej Heligonke je stojaty ton v druhom rade velmi dolezity! pri trojradovej je to jedno, tam tie kombinacie su v ostatnych radoch!
daniel31. Máj 2009
Tušil som, že som to "pohnojil". Na dvoch basoch nehrám - takže práve ten jeden tam teraz chýba :-))). Ďakujem za vysvetlenie.
Jozef M30. Máj 2009
Daniel,v 3radovke v2rade máš stojak ČSlov.len ty.A budeš mať problém.To akoby si mál v 2radovke v 1rade.stoják,a ten tam nemôže byť.Pri ladení GCF v 3 rade Fpodľa zložitosti pesničky prechádzaš na basoch z F na subdominantu B ŤAHOM mecha,v melódií pravej strany hráš napr.na2 a 3 rade terciu.Keby si hral pesničku z 2 radu C subdomin.F dosiahneš TLAČENÍM mecha terciu nájdeš v 3 rade v tlaku.So stojakom dosiahneš v 2 rade ŤAHANÍM terciu,ale basu F nenájdeš!!! V tom je ten pes zakopaný.Keď však hráš len na 2 basoch,tak je to jedno.
daniel30. Máj 2009
Na 2-radovkách som zvyknutý na stojáčik.Preto som si ho dal urobiť aj v strednom rade na 3-radovke. A nepasuje mi to tak, ako som čakal :-) Vie mi niekto poradiť, aké sú v tomto prípade výhody a nevýhody ?
Marián30. Máj 2009
Vidím, že som nastolil celkom dobrú tématiku, všetkým ďakujem a teším sa ďalšie príspevky, píšete to úplne po lopate, vďaka.
Miro S.29. Máj 2009
No neviem Peter či máš úplne pravdu v tom, že prirodzené ladenie sa netýka harmoník? V učebnici pre mechanikov hudobných nástrojov je v kapitole, ktorá sa týka základných rozlišujúcich znakov heligoniek potiahnutých celuloidom a dýhovaných, okrem iných rozdielov napísané, že ladenie celuloidom potiahnutej heligónky (Delicia) je temperované a ladenie dýhovanej heligónky je prirodzené!? Myslím si, že k tomu by sa mohli vyjadriť skúsení opravári a výrobcovia heligoniek. Tiež by ma to dosť zaujímalo.
Miro29. Máj 2009
V predchádzajúcom príspevku mi čosi na konci chýba - chcel som len dodať, že dúfam, že som to napísal "po lopate":-) Ak nie ospravedlňujem sa, možno by to chcelo využiť aj Skype, kde sa to dá povedať a prostredníctvom kamery možno aj čo to ukázať:-)
Kontakt: pesnicky@orava.sk
Miro29. Máj 2009
Pre Dura
Presne tak, v jednom rade je stupnica C-dur - čiže tóny C,D,E,F,G,A,H,C (a to sa opakuje - podľa rozsahu), v druhom rade je stupnica G-dur - čiže tóny G,A,H,C,D,E,Fis,G (tiež sa opakuje) a v treťom rade stupnica F-dur - čiže tóny F,G,A,B,C,D,E,F (a zase dookola) - pozor, nenapísal som v ktorom konkrétnom rade je ktorá stupnica - priznám sa, nie som heligonkár, musel by som počuť:-) - vyskúšať si, potom by som vedel, ktorý rad je ktorý:-)
Keď si však všimneme, vidíme, že niektoré tóny sa vo všetkých radoch opakujú - sú však na iných miestach a môžu byť aj na iný smer mecha. To sa dá využiť - nemusím hrať len v jednom rade (často by som musel behať hore-dole), ale nájdem si najvhodnejší - samozrejme najľahší - najbližší hmat, dvojhmat, trojhmat v dvoch troch radoch tak, aby mi to ladilo do tóniny ("stupnice") (a budem hrať "skoro" na mieste - nemusím behať "od brady po koleno":-). Toto môžem tiež využiť tiež tak, že nebudem pre každý susedný tón (napr.D,E) meniť smer mecha, ale smer zostane zachovaný, ale susedný tón (napr. to E) zahrám v inom rade. Takto by sa (teraz neviem či vravím 100% pravdu, to nech potvrdia heligonkári) mali zahrať tony skoro celej stupnice C,D,E,F,G,A,(tu niekde je zlom)H,C na jeden smer mechu v roznych radoch. Možno jednoduchšie napísané - v jednej rade je D na ťah, v druhej na tlak. Okrem toho sa dá zahrať aj pieseň v mólovej stupnici (u ladenia CF je to stupnica Dmol, a u ladenia CFG by mohla pribudnúť stupnica A-mol) - V molovej stupnici idú tóny troška inač napr. D-mol, D,E,F,G,A,B,Cis,D - molove piesne na heligónke sa hrajú troška obtiažnejšie, ale dá sa:-) načo by tam inak bola molova tónina:-) Ešte raz, nie som heligonkár - tak to berte len ako názor laika:-)
Dúfam, že som to napísal
Kontakt: pesnicky@orava.sk
Duro29. Máj 2009
ja by som povedal, ze v jednom rade je G, v druhom C a v treťom F.
Akože celé oktavy, cize to do re mi fa sol la si do a smerom dolu to ide nižšie a po dokoncení oktávy to ide zase smerom vyššie, tak je to?
Nezabite ma, neviem noty! Amatérsky pohľad na vec.
jopova29. Máj 2009
Peter, Peter ty si skala....
a ti co chapu noty ako cierne chrobaciky co sa pasu na linajkach a medzerach....jajajajajaj
Peter29. Máj 2009
Podme teda na kus hudobnej teórie. Nie je to vôbec zložité, chce to ale trošička sa nad tým zamyslieť:

"Normálna" chromatická stupnica pozostáva s týchto tónov: C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#, A, A#, H, C, ktoré sa potom periodicky opakujú. Smerom nahor (doprava) sa predchádzajúci tón zvyšuje, čo sa označuje „krížikom“ ( # , vyslovuje sa ako „is“) a smerom nadol sa predchádzajúci tón znižuje, čo sa označuje „béčkom“ ( b , vyslovuje sa ako „es“ alebo „s“). Z toho vyplýva, že tóny C# = Db, D# = Eb, F# = Gb, G# = Ab, A# = B znejú absolútne rovnako, môžeme ich vzájomne zamieňať a volá sa to enharmonická zámena (enharmonický = rovnako znejúci). Toto ale platí len pri tzv. temperovanom ladení . Len pre informáciu: existuje aj tzv. prirodzené ladenie a to rozlišuje ešte aj medzi tónmi označenými ako „# “ alebo „b “, ale nás heligonkárov to nemusí zaujímať (netyká sa to harmoník).

A tu je treba vysvetliť jednu anomáliu. V našej (rozumejme aj: európskej) hudobnej teórii, by sa znížený tón „H“ mal označovať správne ako „Hb “. V anglosaských regiónoch sa tón „H“ označuje ako „B“ a jeho zníženie sa označuje ako „Bb “. U nás často krát slepo kopírujeme zo západu – hlavne z Ameriky (aj) mnoho nelogických vecí a tak sa postupom času to „maličké béčko“ nejak vytratilo a vyvinul sa akýsi samostatný hybrid „B“, ktorým označujeme tón Hb (znížené "háčko").
.
Kontakt: peter@situr.sk
Marian29. Máj 2009
Aj tak nerozumiem,keď je to trojradovka, a ladenie je G-C-F, ako to mam chápať? Na každom rade je ladenie jednej tóniny? Ale čo potom znamená v tónine B-E-As to B? ?????
jopova29. Máj 2009
ak je ta stara dobra - opravit, ak treba, a nech hra dalej! Zvyk je zvyk, aj ladenie ak bolo dobre, nech zostane....
ak novu, tak G-C-F!
P.S.
Niekto zo skusenejsích heligonkarov urcite vie povedat ako sa zisti tvoje terajsie ladenie...ja to neviem isto, dako na 3-tom gombiku v rade zacina oktava, /ak neratame prvy/, ale nech to napise niekto, kto to naozaj vie lepsie...
C,F je najobvyklejsia, vsestranna - moj nazor!
Kontakt: pre Mariana
Jozef M29. Máj 2009
B,Es,As k dychovým nástrojom,G,C,F, bežný priemer na Slov.
JanoH29. Máj 2009
Pozdravujem všetkých. Vedel by niekto dať kontakt na malých nadaných heligonkárov/ ky tak do 11-12 rokov? Mal by to byť výber zo západu, severu, východu a juhu Slovenska. O niektorých viem, no iste sú viacerí. /Napr chlapci na fotografii z Č.Balogu v prezentácii/. Vopred ďakujem a prajem pekný víkend.
Marian29. Máj 2009
Mám v ponuke dve harmoniky, jedna je B-E_As a druha G-C-F,,,,, ktorú mi poradíš?
rychlik29. Máj 2009
hmmmm,... tak potom nezhanaj A-D ladenie. (ale tu moju informaciu ber trocha s rezervou)
Marian28. Máj 2009
Ja som z Oravy, ale ľudové pesničky hrám takmer všetky, okrem terchovských...
Kontakt: pre "Rychlika"
Marian28. Máj 2009
Ja som z oravy....ďakujem