Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
rychlik19. Júl 2011
kto za koho sa stavia a chce byt tutorom nie je rozhodujuce. Kazdy ma svoj nazor, obhajuje si ho. Keby sa nevyskytlol medzi nami primitiv so svojim vulgarnym slovnikom a priamym urazanim inej soby, tak diskusia moze pokracovat v akejkolvek teme.
www18. Júl 2011
Rado verzus Ćadčan ak sa ti da, tak skončí tuto debatu nech sa to všetko vrati do starých koľají isto maš v niečom pravdu ale tak isto aj nemáš.Hrozne veľa to prehanaš a stavaš sa za tutora slov. folkloru,aj .ked pre folklor robiš dosť.nepomaha to Tebe ani ostatným.
Šimon18. Júl 2011
pro Palo
Klip jsem už viděl, každý máme jiný vkus, zde i mě jako zastánci mladých technických hráčů hrneček trochu přetekl. Ale jak píše správně Rychlík, 100 lidí, 100 názorů. Je jasné že to byl jen takový pokus, ukázka a úlet a tak to beru s rezervou bez nějakých velkých emocí a zbytečných závěrů.
Čadčan18. Júl 2011
Peter, súhlasím.
Peter18. Júl 2011
Čadčan, v zásade máš pravdu, no myslím si, že často lokálny vývoj ľudovej hudby bol silno ovplyvnený aj miestnymi muzikantmi. Tak ako oni cítili pesničky, ako ich dokázali ponúkať okoliu, ako prijímali nové vplyvy, atď... takým smerom sa región aj uberal.

Napr. keď už si spomenul Zámutov, tak obec vôbec nie je geograficky izolovaná od okolia, ba naopak, je dobre prepojená s okolitým Zemplinom/Šarišom (je len nejaké cca 4 km od mesta Vranov). Myslím si, že ľudovú muziku tam "zadelili" muzikanti z rodiny češľakovcov, resp. krokovcov. Ťažko ale na takú tému debatovať, lebo každý bude mať kúsok svojej pravdy... :-)
Kontakt: peter@seman.sk
rychlik18. Júl 2011
pre Pala - mas pravdu, presne tak som to tak citil aj ja. Nema to vsak absolutne nic spolocne s menom Kovac, alebo akymkolvek inym menom. Vobec tych ludi osobne nepoznam a je to iba len o hernom prejave. Ale nechajme asi toho, lebo 100 ludi = 100 nazorov, pricom jeden - dvaja z nich ta oznacia vulgarizmami za grobiana, stvaca a hlupaka, ktory napr. neznasa nasu rychloprstu mladez, alebo napr. kovacovcov atd...
Čadčan18. Júl 2011
Samozrejme, v susedných obciach ( Drietomá - Starý Hrozenkov ) či v susedných regiónoch ( Záhorie - Moravské Slovácko ) mali ľudia, a teda aj ich piesne, k sebe blízko. Etnomuzikológ niekedy dokáže určiť konkrétnu dedinu vzniku piesne, častejšie je to však menší podregión. A čím rovnejšia krajina, tým mala pieseň širší rozptyl. Naopak, horský terén v odľahlých obciach petrifikoval miestny repertoár do svojráznych podôb. Napríklad tu spomínané Čičmany, Hrochoť, Zámutov .... mali taký špecifický spevný prejav, že sa dajú pomerne jasne vyčleniť vzhľadom k susedným dedinám.

Iné však je miešať známu pieseň Okolo Frýdku cestička na Okolo Gýmeša cestička, či do českej melódie miešať takú folklórne vyhranenú obec ako je podkriváňska Východná.
Palo18. Júl 2011
pre Simona
Kedze si bol na dovolenke a nesledoval si diskusiu denne, reagoval si oneskorene aj na prispevky, kde-
zn.ISAO sa pyta, ci by sa mali hrat na heligonke vylucne ludovky
a zn. rychlik mu odpoveda, ze po tom, co videl video s Kovacovcami tak je vylucne za ludovky.
Simon, pozri si to video - odkaz nan je niekolko prispevkov nizsie ako tie citovane! Ziaci Kovacovcov hrali ludovky a bolo to v poriadku.Len to, co predviedli samotni nositelia mena Kovac, to uz v poriadku nebolo! Ak by sa malo na heligonkach hrat tak... tak potom radsej len ludovky! Ani rychlik nie je len za ludovky, ani nikto iny, to bol len jeho povzdych nad tym, co predviedli hudobne zdatni virtuozi! Virtuozna gebuzina! Teda, ja som tak pochopil uvedene prispevky.
isao18. Júl 2011
vždy som počúval piesne spievané na svatbách, krstinách po mnohých regionoch Slovenska a bol som prekvapený, že tá istá pieseň sa v susednej dedine spievala v inom rytme a inými slovami.Starý Hrozenkov a Trenčín..z ápadnéSlovensko a moravské slovácko majú veľa spoločných melódíí.. ktorá patrí komu a ktorá bola tá pôvodná?
matko-kubko18. Júl 2011
Tak to je fakt debata na "urovni". Ste primitivni, ako tie vase heligonky.
Mato-kubo.
Kontakt: mato-kubo
zaciatocnik18. Júl 2011
Nepoznate niekto cely originalny text Dolu visnou voda tecie? Ja som ju totiz uz niekde pocul aj v inych slovach
Čadčan17. Júl 2011
Pozrel som si zmieňovaný úvod štvrtého videa z Dežeríc. Skupina prvých vystupujúcich od Topoľčian zahrala tri české piesne so slovenskými textami ( vraj - Okolo Gýmeša, Cez Východnú tečie vodička, Dolu višňou voda tečie ).

Gýmeš je pôvodný názov obce Jelenec pri Nitre. Pochádzal odtiaľ spevák Karol Duchoň. Dodnes tam hrajú miestni náturisti neorganizovane na husle, ale nie túto poslovenčenú pieseň.

Neviem, či niekedy títo heligónkari počuli nejakú pieseň v podaní sláčikovej hudby Zubajovcov z Východnej, alebo majú aspoň hmlistú predstavu o hornoliptovskom hudobnom prejave. Vo Východnej hráva výborne na heligónku sedemdesiatnik Paľko Šimunka, ale ten hrá východnianskym štýlom východnianske piesne - nie českým štýlom české.

Javorom, javorom - telgártska pieseň, ktorú pred 18-imi rokmi spopularizoval Telgártčan Janko Ambróz, keď ju vydal na svojom prvom CD-nosiči. Odvtedy ju spievava na svojich koncertoch dosť často ako prídavok.

Dolu višňou tečie voda - ďalšia poslovenčená česká polka.

Toto všetko sú fakty, s ktorými nepohneme.

A teraz niečo osobné - Sympatický je výkon ( najmä nadspevovanie, ale celkom aj hudobný prejav ) toho najstaršieho pána. Ostatní hrajú tiež obstojne. O krojoch je asi zbytočné zmieňovať sa. A čo má byť náročné na hre týchto piesní ?
Karol17. Júl 2011
Nech si vraví kto chce, čo chce... DOSŤ!!!! Zmeňte tému! Je to otravné! Už nie je dôležité, kto má pravdu. Šimon určite nehral v kroji, ale zato hral dobre a pre potešenie seba i iných. O to ide! Tak ako Palo, Šimon, nitrančani, Jano Chudoba... ale aj Viktor Chudoba, či Pavol Liska... ide o heligónku a hru na nej! Neriešte oblečenie!
Viete už zahrať a zaspievať napr. Javorom, javorom.... alebo Dolu višňou voda tečie...alebo Za Břeclavú tečie voda čistá... Ja sa snažím, nie všetko sa mi darí. Prečo bol meniť heligónku? Začínal nižšie? Mal by som to zahrať v Céčku, keď v ňom spievam? Nie všetky rozbroje nás posúvajú ďalej k dačomu lepšiemu.
Nikto sa nevyjadril k 3 ks publikácií MČ...aj keď nechcem otvárať ďaľšie bojové pole!
Ako si zapisujete pesničky? Nezapisujete? Ani prvé takty? Začínate melódiu /naštudovanie/ v jednom rade? Chytáte sluchom, či sa hodia aj noty?
Šimon17. Júl 2011
Tak jsem zpět z dovolené a opravdu jsem se těšil že si přečtu co je nového na mých oblíbených stránkách. Po muzikantské stránce jsem měl dovolenou stejnou jako Palo a tak to má být.
Že by se na heligonku měly hrát jen lidové písničky jak jsem se dočetl, tak s tím nesouhlasím. Je to lidový nástroj více jak každý jiný, ale jde na něj hrát spousta krásných melodií, ale musíš je nadřít a to se mnohým asi nechce. Nedávno jsem tu psal že vám trochu závidím tu hrdost k rodnému kraji ale vše má své hranice. Že to tu někteří přepískli je mi líto a opravdu ten slovník je obrázem pisatele. I nesouhlas a případná kritika jde napsat slušně. No a k těm krojům, tak tomu já nerozumím, nejsem žádný odborník, ale pochopil jsem že Čadčanovi šlo asi o čistotu kroje stejně jako mnohým jde o čistotu písničky. Pokud někomu vadí že ta a ta písnička je tam odtud a měla by se hrát jen tak a tak, pak je to stejné i s těmi kroji. Zmršená písnička je stejné mizérium jako nějaký hybrid kroje. Tak jsem to pochopil. Jestli blbě tak se omlouvám.
Čadčan17. Júl 2011
Karol, dobre si prečítaj moje včerajšie a dnešné príspevky. Napísal som, že na heligónkarskych zrazoch pokojne prijímem hráča , ktorý nie je oblečený v kroji, ale napr. v rifliach a v nohaviciach. Ale keď už chce byť oblečený v kroji, nech je to kroj.

Aj vo futbale je podstatná hra, ale predstav si, že by hráči nemali jednotné dresy a každý by sa po ihrisku potĺkal v svojskej variácii dresa - niekto by mal na ňom štátny znak, iný nie, niekto by mal trenírky modré, spoluhráč červené. Preto hovorím, že keď už kroj, tak nie spotvorený. Alebo ( ako som tu už trikrát napísal ) radšej bez kroja.

Takže Karol, keď si naozaj pozorne prečítaš moje posledné príspevky, nemám nič proti heligónkarom hrajúcim v civile. Ale nie som nadšený ani z toho, keď niekto narýchlo ušitý háv vydáva za kroj.
Karol17. Júl 2011
Posero je výstižné pre človeka, ktorý si to meno dal. Nie kydať, pravopis sa uč! A Čadčan prestaň s obhajobou kroja. Toto nie je stránka o folklóre, či čo si obliecť na akciu, keď idem hrať. Dosť bolo tej témy. Je to o heligónke!!!
Otvorte si niektoré posledné nahrávky pána Vránu, pozrite si čo majú oblečené niektorí naozaj, ale naozaj dobrí hráči. Kto hrá na heligónku dobre, nemusí byť oblečený v kroji! Všímajte si pekné pesničky a dobre zahraté a nie to, čo má kto oblečené!!! Niekomu stačí klobúk a je hodný obdivu! Iný má čierne nohavice a košeľu asi nie zo zrebného plátna, ale aj tak, pred ním klobúk dolu! Šaty nerobia hráča!!!
j17. Júl 2011
hoci je to stránka pre heligonku,je reč o krojoch- originál- napodobenina. Páni , taký kroj je dedičstvo, jeho cena vyjadrená v eurách ide do veľa stoviek, a čím bol región bohatší, tým cifrovanejší bol . Roky ležal v truhlici a vytiahol sa na svetlo božie iba výnimočne. To kvantum práce- pri vzniku je niekoľko sto hodín. Len naškrobiť napnúť a vyžehliť všetky čipky... moja mamka by Vám povedala-, vážme si kroje a ľudí čo ich tvoria i oblečú....
i17. Júl 2011
na jednej z hegoniek- Delicia FAVORIT III mi po čase začínajú chrčať basové hlasy.. VOSKOVANIE bolo robené asi pred polrokom. Prezradí niekto recept na kvalitný vosk? Radu, že bloček treba prilepiť chemoprenom a roky je pokoj sa mi nezdala.... ďakujem.
Čadčan17. Júl 2011
Diskutovať sa dá argumentami, nie invektívami.
posero17. Júl 2011
kto hrá hrá pre radosť aj svoju ale aj tých druhých a čudujte sa vy umelci ľudia ich aj chcú počúvať, ked sa vám to nepáči tak držte zobáky. Učinkujúci prídu v krojoch svojho regionu to nie je folklor ale láska ku kultúrnym tradíciam svojích predkov a taktaiež ukazujú krásne kroje a nemusia sa predstavovať odkiaľ sú národ to pozná. Z čoho sú vyrobené ? nuž poserte sa nech sú z čoho chcú sú pekné a nikto to neskúma okrem čadčana / to nie je čadčan ale nejaký hybrid človeka a opice / A ty peter nestavaj sa do polohy nejakého vševeda a slušňáka aj ty si len východniar a tvoje rozumové rezervy sú velmi malé len od 06,00 ráno do 07,00 ráno lebo potom ste spravidla ožratí.
Prečo vy všetci moralisti nezverejníte svoje nahrávky na int. asi nie je čo!!! Prečo sa neoblečiete do krojov asi nie sú !!!!! len drístate chujeovuny. Pán boh povedal nechajte aj sprostých na pokoji lebo aj ich je královstvo božie, ale pokiaľ sste na zemy tak sa chovajte ako ludia ne ako debili.