Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Juraj K.20. Júl 2011
Pre milovníkov Terchovskej muziky a hudby dávam do povedomia jednu ojedinelú a špecifickú stránku. Nie je mojim záujmom robiť danej stránke reklamu, ale nenechala ma pasívnou v rámci témy, ktorá v diskusii nastala. Čo sa týka kultúrneho dedičstva a krojovania, dovolím si poznamenať, bolo vyslovených enormne veľa názorov, ktoré by som si v rámci kolegiality nedovolil hodnotiť. Sledujem , že je tu mnoho názorov na tuto tému, niektoré menej , no podaktoré vysoko odborne - aj keď bohužiaľ znevažované. Ale vráťme sa k téme. Peter vyslovil myšlienku projektu digitalizácie starých ľudových záznamov, ktoré nemajú podporu, či už jednotlivcov alebo iných "peňazotvorných" zložiek, akoby by mali v skutočnosti mať. Avšak stránka, ktorú Vám chcem predstaviť výnimku spĺňa. Je tu zachytená naozaj ta ľudová tvorba bežného občana, dá sa povedať od vojenský čias. Viem si živo predstaviť aké ťažké bolo zhromaždiť materiál, ktorí nám je k dispozícii k nahliadnutiu. Sú tu k vypočutiu zvukové nahrávky, ktoré nám naozaj približujú tvorbu, ktorá v danej dobe bola originálna a vieme si predstaviť progres, ktorým daná hudobná zložka prešla až do dnešnej podoby. Tomuto sa hovorí prirodzený vývoj, ktorý ani v umení bohužiaľ nejde zastaviť a proti ktorému nie je možne bojovať. Snáď len muzeálnym a archívnym spôsobom. Stránku môžete nájsť na adrese http://terchovskamuzika.sk . Dovolím si vysloviť myšlienku a zároveň prianie, kiež by každý región na Slovensku mal podobný projekt za sebou. Bolo by nám v rámci hudobnej antropológie o čosi na Slovensku veselšie.
Peter20. Júl 2011
Áno, stretol som sa s tým. V tej edícii vyšiel napr. aj Rok na dedine... Spomínam si aj, že niekedy pred 2 -3 rokmi som niekde v dákej obci, knižnici, alebo nejakom archíve (nepamätám si presne),... postretol tie LP-ečka. Ako nepotrebnú "starinu" aj s inými starými knihami to likvidovali, alebo prenášali niekam inam?... neviem... Až ma to prekvapilo akú vzácnosť tam majú. Všetko však bolo pod DKP (starší vedia, čo to je :-)), nuž počty museli sedieť a nič sa nemohlo "stratiť". Potom niekto prišiel a tvrdil, že všetko je už aj v digitálnej verzii na CD-čkách, teda asi treba len lepšie hľadať...

Inač SNK a SNM začali realizovať jeden (na Slovenské pomery) veľký a ojedinelý projekt digitalizácie zbierok. Tak by sa zdigitalizovali dokonca aj úplne prvé mgf. pásky/nahrávky starých zberateľov piesni, poskenovali staré hudobné zápisy. Mnohé sú ešte z pred heligónkovej éry. Ambícia projektu bola taká, že všetko sprístupniť verejnosti.

Krásna myšlienka, začalo to veľmi pekne, ale nedávno som na adresu projektu začul už "rôzne" informácie, nuž uvidíme ako sa to všetko vyvinie... a či to nakoniec aj nestroskotá ako mnohé iné dobré nápady. Všetko je len o ľuďoch.
ii20. Júl 2011
:) ano trufneme si povedat ze to nie je folklor.... ale o inom som chcel, stale je to lepsie nez vselijake arzeny a nebeske muziky.... kedysi davno pradavno za totaca vychadzali na LP platniach taky cyklus, myslim sa to volalo ludova klenotnica slovenska alebo tak nejak, take velke kartonove obaly , v tom tusim 4 LP, noty i texty piesni spolu s doprovodnym slovom. pozor, ziadna lucnica, boli tam nahrate take tie dedinske muziky, uplne nezname castokrat co inak nikde v eteri nezneju, cize nie ze jeden subor hra profesionalne vsetko. svojim sposobom to bol unikat, kazdy diel bol venovany inemu regionu, ani neviem ci to cele dovychadzalo alebo so zmenou rezimu tato kulturna aktivita zanikla.... kto ma rad folklor a par krizikov na chrbte iste bude vediet co su tie LP zac.... veru ziadna lucnica ani zlate husle to nie su, vdaka bohu
i20. Júl 2011
či chceme, alebo nie všetko sa vyvíja.iba vzácne najdeme folklor v jeho pôvodnom znení. Aj to čo vidíme na festivaloch vo Východnej ,Detve,na Myjave sú veci upravené Ponáme orešanskú veselicu od M SCH. Trnavského Rejdovák od Tib. Andrašovana a choreografie prof. Nosáľa v Lúčnici.Trúfnete si povedať,že to nie je folklór? Korene sú v pôvodnej slovesnosti, ale je dôležité,kto tie úpravy robí,či vie citlivo dať vyniknúť kráse,alebo ....
Šimon20. Júl 2011
pro zbojník jurko
Chápu tvoje rozhořčení, mne to také hodně nazlobilo, ale i to
jak se Peter v takovém případě zachoval hovoří pro mne velice jasně v jeho prospěch a vypovídá to o jeho morálních kvalitách.
Nechat se vyhecovat nějakým rypákem je pod úroveň každého normálního a slušného člověka. Jinak vítej doma, u nás se říká všude dobře doma nejlíp, nebo taky všude dobře tak proč být doma !!! Vyber si dle svého gusta.
Mišo20. Júl 2011
pre "mišo,mišo" - keby si cítil s folklorom a takisto so starými tradíciami našich predkov, tak by si bol bohatší aj ty -duchovne, lebo bohatstvo nie je len tučné konto v banke, ale bohatstvo je aj to, že sa tešíme a ctíme si kultúru, ktorá tu bola x desaťročí a storočí pred nami. a teraz zrazu prídeme novodobí, moderní a všetko chceme zmeniť? Lebo podľa niektorých sa má folklor prispôsobiť novému trendu v hraní? Prepáčte, ale s tým nemôžem súhlasiť, napriek tomu, že uznávam vysoké kvality mladých hráčov na heligonku. Folklor by mal ostať vždy taký aký bol a ak ho niekto dokáže podať kvalitnejšie ako druhý, tak to nás môže len tešiť, ale nie ho ničiť a "prispôsobovať" si ho tomu, ako nám vyhovuje. Terchová ostane Terchovou, Detva by mala ostať Detvou, Balog Balogom a nie to zliať dokopy...
Zbojník Jurko20. Júl 2011
Pozdravujem kamarati. Dlhsie som tu na strankach nebol, bol som mimo SR ale uz som tu. Tam som net nemal a priznam sa tam mi stranka chybala. Citam a citam stare prispevky a som sokovany z niektrych obsahov. Ze sa tu vzajomne vac albo menej ostrejsie diskutuje toje v poriadku, je to zaujimave, ale ze sa niekdo pusti nadavkami aj do admina? Toto sa jednoducho nerobi. Neplechu tu Robi asi jeden clovek pod viacerymi menami mal bi sa nad sebou zamyslet. Ked je on taky mudry nech urobi lepsi web a nech nechodi sem ked tu su podla neho samy hlupaci a mudrlanti. Verte, ked na inom fore niekto neslusnenapadne admina uz si viacej na ich stranku neklikne. Cudujem sa nasmu adminovi petrovi ze toho neslusnehoripaka tu nevyskrtne a bolo by
isao20. Júl 2011
čadčan.. máš pravdu, naozaj na vystúpení dobre zahraté skladby určitého regionu zladené s tým istým regionálnym tradičným krojom štýlove čistým je vždy pekný zážitok- pastva pre oči i uši . až som dobre pochopil o toto Ti ide na vystúpeniach.Myslím,že všetci z publika to takto cítime.


mišo, mišo19. Júl 2011
kdeže si sa taký múdry zjavil,? sa samá tradícia a samé dedičstvo ty musíš byť bohove bohatý keď dedíš za celý národ.
Čadčan19. Júl 2011
pre - názor,,,
Adam Martoš na zmieňovanom videu z Oravskej Lesnej hrá len terchovské pesničky - a dobre. Iné to je však s jeho vnukom. Tomu som uveril len tú prvú terchovskú pieseň. V tých druhých dvoch piesňach to už nebol on, netvoril s heligónkou jedno telo. Hral niečo, čo necítil, neprežil. Teraz nemám na mysli ani tak viacero evidentných herných prehreškov a výpadkov, ako skôr nevhodný pokus posúvať sa do polohy, ktorá nie je vlastná jeho prirodzenému naturelu. Preto by som mu poradil, nech sa menej štylizuje, nech na pódiu nehráva skladby tohoto charakteru ani vtedy, keď ich bude mať technicky zvládnuté.
pre pavla19. Júl 2011
máš hrubu pravdu asi sa tie kroje ktoré si skladajú im aj páčia ale musime ich ponechať lebo aj to je ludová tvorba síce čudná ale je. Ak máš na mysli laca tak som pozeral ale tam bol asi len jedon. jeho hra sa mne celkom páči celkom dobre to ovlada a pritom má určite už zpar krížikov na chrbte. to čo hovorí nie je na škodu aspon vieme odkial je pesnička lebo východniar tažko pozná piesne zo západu a naopak. no a čo ty nato ked hráč skôr ako začane hrať porozpráva zopár ftipov ? to už je na mieste ?
ale ja nič v zlom len tak rozmýšlam.
Šimon19. Júl 2011
Kdyby každý diskutoval s takovou věcností, kulturou a slušností jako Čadčan tak by tu bylo po problémech a úroveň diskuze by šla nahoru. Navíc jeho články rád čtu a v mnohém s ním souhlasím a jsou pro mne jako laika poučné. Věřím že o folklóru toho ví hodně, hodně pro něj asi udělal a takových lidí si já osobně vážím.
Mišo19. Júl 2011
pre "pre čadčana" - tak teraz sa podľa mňa hlboko mýliš. to, že si chceme ponechať staré zvyky, neznamená to, že máš naháňať diviaky v hore s palicou. Nie som poľovník a viem, že poľovníci majú tiež svoje staré zvyky a tradície pri love - tým nemyslím naháňanie palicou po hore. takže sa čudujem, ak si poľovník, že si také niečo napísal...
čadčan to myslí v dobrom - ak si chceme zanechať naše kultúrne dedičstvo, tak ho nemôžeme przniť tým, že niekto sa oblečie napr. do východniarskeho kroja a bude na javisku hrať a spievať západné piesne, alebo kankány.v krčme už potom môžeš hrať čo chceš, ked ti chlapi rozkazujú, ale na javisku istotne nie. Prečo potom na javisku napr. gorali v ich kroji netancujú a nespievajú detvianske rozkazovačky a opačne? Trošku sa zamysli nad tým, čo myslí čadčan.

A čo sa týka hry - jedna vec sú nové prvky, alebo teda zdokonaľovanie hry na heligonku a druhá vec je dodržanie regionálnych tradícií. Ak sa aspon trošku zaujímaš o folklor, tak vieš, že každý region je špecifický svojou hrou, preto nemôžeme sa dostať do stavu, že tu budeme mať "univerzálnych" hráčov, ktorí zahrajú na javisku piesne z každého regionu rovnakým štýlom. Tým sa vytratí celá naša kultúra a dedičstvo našich starých otcov, zanikne regionálna rozdielnosť vo folklore. Porovnaj si nielen heligonkárov, ale aj huslistov, tanečníkov, spevákov z folkl. súboru atd, atd - tá rozdielnosť a prislušnosť k regionu tam musí byť evidentná. Ak hráš v krčme chlapom, tak to je už iné. Ale každé vystúpenie na javisku by malo mať svoju úroveň. Kedysi sa pri súťažiach heligonkárov hodnotila nielen kvalita hry, ale aj ustrojenie - teda správne oblečený kroj, výber piesní (či korešponduje s regionom), takisto postoj heligonkára atd, atd.
Palo19. Júl 2011
k videu
topolcanci si vytvorili "kroj" z bielych koseli, nasevky, ciernych nohavic...je to lepsie ako keby boli v rifliach. Aj Melicherikovci...nemyslime si, ani oni nie, ze je to kroj, ale je to dobre, ci nie?
- odkaz Lacovi: Nerecni pred kazdou pesnickou, hraj a spievaj tak, ako ostatni, to co robis je navyse, ani to nie je potrebne, ani to nie je dobre. Ak to dokazes, vezmi to ako radu, nie ako urazku.
pre čadčana19. Júl 2011
nič proti tebe, ale chceš aby slovenský národ dodržiaval tradície v rýdzej forme, tak ja som poľovník to máme zver naháňať palicami a za pomoci psov, uštvať ju a potom ked už nevládze , taju zabiť ?, tak to robili pred pár storočiami. Si priateľu na omyle, aj kultúrne tradície sa musia úmerne prispôsobovať dobe v ktorej ich prezentujeme, ale musia zachovávať ako nosný pilier to čo si vážime a uctíme, odkaz kultúrny naších predkov, lebo tým si uctíme aj samotných ich.
K tomu strému pridáme nové krásne prvky a je to nádherné a obdivu hodné, len tomu musíme alebo budeme musieť rozumieť. Kto srozumieť nechce tak ten bude protežovať len to staré a to nie je celkom najlepší postup, lebo zostane v novej dobe sám!
názor,,,19. Júl 2011
Pozrel som si vídeo z Oravskej Lesnej, pekná kultúrno spoločenská akcia.
Rád by som poznal názor čadčana a isto nie len ja na hráča Adama Martoša, ktorý v terchovskom kroji sa pokúša nie celkom úspešne hrať české skladby. Tak čo Vy nato páni ? ide to k sebe ?
názor,,,19. Júl 2011
Pozrel som si vídeo z Oravskej Lesnej, pekná kultúrno spoločenská akcia.
Rád by som poznal názor čadčana a isto nie len ja na hráča Adama Martoša, ktorý v terchovskom kroji sa pokúša nie celkom úspešne hrať české skladby. Tak čo Vy nato páni ? ide to k sebe ?
Peter19. Júl 2011
Osobne nie stále so všetkým na 100% súhlasím čo píše Čadčan. Vážim si ale, jeho názor, nielen za obsah príspevkov, no hlavne za spôsob ako ho vyjadruje. Ani po neslušných osobných útokoch naňho sa nedáva stiahnuť do úrovne invektív a pokračuje v diskusii svojou úrovňou. Takto to má byť...
Kontakt: peter@seman.sk
Štěpán19. Júl 2011
http://www.youtube.com/user/Vrana1935#p/u/0/bdeSyjEp-Bw

Toto je 2. část Lesňanskej heligónky Dobrý poslech a všem, kteří vystupovali dávám poděkování. Štěpán Vrána
Kontakt: vrana1935@seznam. cz
Čadčan19. Júl 2011
a) pravda je vo variáciách a ja ponúkam svoj pohľad
b) nie som si vedomý porušovania nejakých elementárnych pravidiel diskusie
c) neviem, čo myslíš pod pojmom ˝staré koľaje˝, ale ja určite neprerážam nové
d) ďakujem za poklonu, ale pre folklór som aktívne robil ešte pred pár rokmi, dnes ho už len sledujem a držím palce nasledovníkom - chcem aby ho v rýdzej forme niesli ako poklad ďalej