Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Janko K.13. Jún 2015
SMX,
teraz si mi z duše napísal.
Ja už len pridám, že to robia aj vychytené folklórne skupiny. Prepíšu rýdzo regionálnu pesničku do spisovného jazyka, vraj, aby bola prístupnejšia širším masám ľudí, takú pieseň nahrajú a s ňou aj chodia po vystúpeniach.
No podľa mňa také pesničky strácajú svoju autencitu, to krásne čo v svojich regiónoch máme, čim by sme sa mali pýšiť.
Ale snáď nebude tak zle a vďaka aj takým stránkam ako napr. Pesničky Orava ostanú zachované.
SMX13. Jún 2015
Nakoniec to vyvrcholí v absolútnej paškvilizácii ľudovej piesne akú predvádzal celé desaťročie Senzus.Mnohým sa to páčilo,dokonca pánu prezidentovi aj Jožkovi Golonkovi. Dnes to má pokračovanie v inej podobe na staniciach typu Šláger, kde sa nájde spústa produkcie patriacej pod označenie hudobný gýč a nevkus. Tiež sa to veľkej časti národa páči. Mám obavy že na budúcnosť máme "zadeláno"
Miro S.13. Jún 2015
Peter, je veľmi veľa ľudových pesničiek, ktoré boli niekym v dávnej minulosti upravené, lepšie povedané napísané do nôt. Jeden z veľkých zberateľov ľudových piesní bol Karel Plicka a nebyť jeho, tak dnes by sme už veľa ľudových piesní nemali. Melódia sa dosť ťažko prenáša z pokolenia na pokolenie len tak z počutia a určite už zaniklo veľmi veľa pekných ľudových piesní, ktoré nemali to šťastie, že ich niekto zapísal do nôt.
Takýchto upravovateľov ľudoviek bolo v dávnej minulosti dosť, no nemyslím dnešných, ktorí, aj keď nie všetci robia z ľudoviek paškvil.
No, ale to už prichádza s dobou. Sú ľudia, ktorým sa takéto úpravy páčia, ale čo už s tým?!
Proti gustu žiadny dišputát.
Peter13. Jún 2015
Miro J. z "Pesničiek pre všetkých" robí veľmi záslužnú prácu. Zhromažďuje, zapisuje, notuje pesničky, ktoré mu ľudia z celého Slovenska posielajú. Je preto úplne prirodzené, že nemôže poznať každú pieseň, akú má ona mať "správnu" melódiu/text. Je preto väčšinou odkázaný na to ako mu je to podané od poskytovateľa piesne.

Myslím si, že medvediu službu v tomto ohľade niekedy robia napr. aj redaktori folklórnych relácii. Putujú regiónmi, dedinami a natáčajú piesne prednesené konkrétnymi ľuďmi alebo miestnymi folklórnymi skupinami. Na tom by ešte nebolo nič zlé, ale tieto piesne sa za chvíľočku objavujú vo vysielaniach rádia, televízie. Národ ich počúva a piesne sa takto dostávajú do povedomia ľudí, že takto to je "správne" (veď takto to hrajú aj v rádiu). Nie raz som svedkom toho, že z rádia, televízie, či nebodaj cédečka nám hraje pieseň, ktorú v takomto podaní vôbec nikto nepozná.

Všetko možno iba preto, že takto "pokriveno" ju zaspieval pánovi redaktorovi do magnetofónu nejaký ujko, v nejakej dedine, keď išiel z poľa (aj s vypitou ploskáčkou vo vrecku montérok)
Šimon13. Jún 2015
Miro je to tak jak píšeš, také jsem se o tom na stránkách M. Jurčiho přesvědčil. Melodie je mnohdy nepřesná, ale to je tím že se to hraje podle sluchu jak to kdo kde slyšel. Klobouk dolů před profíky, to v žádném případě nespochybňuji a tiše jim závidím. Mne jen trochu zarazilo to jak nebyli schopni z hlavy vymyslet nějakou mezihru v jednoduché harmonii. O tom byla řeč
a moje zkušenost je taková jak jsem napsal.
Miro S.12. Jún 2015
No, chlapi nebudeme sa tu dohadovať o koncertoch vážnej hudby, kedže tam často chodím, tak niečo o tom viem, ale chcem niečo povedať o hráčoch ktorí hrajú podľa nôt a nás ostatných čo hráme väčšinou podľa sluchu.
Na veľa rôznych vystúpeniach heligonkárov som zaregistroval ako dosť hráčov občas nehrá melódiu tak ako je pesnička napísaná a ako ju hrávajú rôzne známe kapely.
Tiež som zistil, keď som si prehral niektorú mne známu pesničku, ktorú hrám podľa "ucha", že v publikácii od pána Jurčiho - Pesničky pre všetkých, v ktorých je melódia zapísaná aj v notách, je malá zmena niektorého tónu, než ako to poznám ja.
Prehral som si to podľa neho a zistil som, že je to melodicky krajšie.
Nie všetko si človek zapamätá tak ako to má byť aj keď má dobrý hudobný sluch, alebo hudobnú pamäť. Na to slúžia noty, do ktorých keď sa to zapíše, tak sa to nedá zahrať falošne, keď sa to podľa nich hrá.
Určite je veľa profesionálnych hráčov, ktorí bez nôt nič nezahrajú, ale zato hrajú presne ako sa hrať má.
To by ste sa vážení čudovali ako vynikajúco hrá filharmonický orchester z Bratislavy, šlape ako veľmi dobre namazaný stroj!
Aj heligonkári, ktorí v podstate hrajú podľa sluchu sú slabí, lepší, dobrí a samozrejme vynikajúci. To ale záleží na tom ako perfektne heligonkár ovláda nástroj a v neposlednom rade ako si pamätá pesničku ktorú hrá, jej melódiu, harmóniu, frázovanie, takt, dynamiku a iné veľmi dôležité veci.
No a či tú pieseň hrá od srdca, či mu tá pieseň niečo hovorí, niečo v ňom vyvoláva.
Stačí ale jeden nesprávny tón a ten kto tú pesničku pozná vie, že niečo nieje v poriadku.



Šimon12. Jún 2015
Když jsme točili naše CD tak jsme si tam pozvali pár hostů, jedním z nich byla špičková flétnistka, opravdu hodně dobrá.
Když jsme ji požádali aby tam někde dala pár tónů tak fakt nic nevymyslela a vše jsme jí museli dát do not. Improvizace absolutně žádná. Podobné to bylo s violancelistkou z filharmonie i s hráčem na saxofon. Já jsem hudební analfabet, neumím skoro nic, ale všechna sóla na všechny nástroje jsem si udělal sám podle sluchu. Něco na tom je co píšete, ale přesto bych bral tu jejich virtuozitu, znalost teorie, harmonie atd. Tady dnes cítím že mi to chybí a proto mám strop tam kde ho mám.
A k té vážné hudbě asi tolik. Nemyslím si že by se tam chodil někdo předvádět, chodím občas na různé koncerty, máme se ženou předplatné do divadla a chodí tam myslím si že obyčejní lidé kteří nesedí doma u stupidních nekonečných seriálů a jednou za 14 dnů si zajdou na nějakou kultůru. Nevidím v tom nic hogo fogo, spíš si těch lidí vážím že vypadnou z domu a jdou na živou kultůru. Ne vše se líbí, ale pořád je to pro mne lepší než sedět v teplákách u bedny.
isao12. Jún 2015
Na konci školy sme bývali na voj .katedre v kláštore, kde v kostole boli dva organy. Jeden hlavný, druhý "pašiový". Veliteľ sa rozhodol,že na začiatok svojho socialistického prejavu prehovorí ku katedristom v kostole ked´že sme mali i absolventov AMU jeden z organistov mal zahrať hymnu .Nezahral ,domrvil totálne. Iný abs.dirigent napísal part a o3 hodiny skoro kostol spadol,lebo hymna napísaná pre dva organy znela úžasne.Za pár rokov bol zaslúžilý umelec.Takže trochu pravdy má aj rychlík..
Janko K.12. Jún 2015
Miro S.
Priznávam, trocha som to pritiahol za vlasy, ale ruku na srdce, koľkí tam chodia iba preto, aby sa ukázali? Rôzne, tzv. celebrity. No, nebude to malé percento.... a v polovici zadriemu?
Ostatne, ozajstných milovníkov si vážim.
Kontakt: karabinos.jan@gmail.com
Fero D.12. Jún 2015
Označenie, že chudaci, asi nebolo veľmi primerané, ale ja mam podobne skusenosti ako napísal rychlik. Ľudia z orchestrov a profesionalnych skupín majú veľké problémy niečo zahrať pokiaľ nemajú pred sebou rozložený notový zápis. Napriek svojmu vysokému hudobnému vzdelaniu z hlavy zahrajú iba máločo.
isao12. Jún 2015
klasická ukážka vítania chudákov z orchestra je na you tube
klikni na love in Venice(André Rieu)
Miro S.12. Jún 2015
Pre Janko K.
Nemáš tak úplne pravdu s tou vážnou hudbou.
Väčšina ľudí chodí na koncerty vážnej - klasickej hudby preto, že ich to zaujíma!
Tak isto ako na každý druh hudby.
Aj vážna hudba je krásna. Každému sa ale niečo iné páči.
Ja mám rád aj klasiku, aj ľudovú hudbu, aj kántry, aj inú, ale len dobrú hudbu!
rychlík12. Jún 2015
suhlasim s Janom K. V tom prave je aj to umenie foklornych hracov a skupin, ze ked to piesen vyzaduje tak vedia menit rytmus piesne, no setcia spolocne.

Prepacte mi setci, koho sa to dotyka, ale vacsina hracov z orchestra su chudaci, ktori bez partitury nezahraju iba tak podla sluchu ani Kohutika jarabeho. Vy by ste chceli po nich aby menili tempo piesne a k tomu bez bubnov ?
Janko K.12. Jún 2015
rychlik,
na vážnu hudbu sa chodí ukázať, na ľudovu, či inú, zabaviť:))
Česť výnimkám..
Janko K.12. Jún 2015
Isao, máš pravdu, pokiaľ ide o hudobné teleso, to súhlasím. Tam to aj musí byť, aby sa hudobníci ,, nerozišli“ ( i keď sem.tam aj to počuť?) ) No keď hráš sám, prípadne dvaja, pre 30, 50 ľudí na oslave, svadbe kolo stolov, nehudobníkov, ktorí radi spievajú a nemáš ku sebe rytmický nastoj, tam sotva utiahneš masu ľudí. Nenacvičený zbor má tendenciu spomaľovať, zrejme návyk z kostolov. Stáva sa nám to pri skúškach vo folklóre a tam to musí hrajúci upozorniť. Pri sólovom hraní na javisku však súhlasím s rýchlikom, tam s citovou zmenou rytmu pieseň oduševníš, si myslím.
Napríklad, pieseň ma štayri slohy a poslednu ideme o tón vyšie a zaspieva sa rýchlejšie, rezkejšie. Doprevádzajúci hráč prejde trebars z duvaja do es-tam a znie to prirodzene, ľu´dom sa to dokonca napodiv páč.
iPotom sú piesne, kde to spomalenie, či zrýchlenie, dokonca musí byť, ako to napísal Peter. Teraz však vravím o našich východniarskych pesničkách. Tam práve hráči z iných regiónov robia chyby, ktoré ja počujem a absolútne mi nesedia.
Kontakt: k
rychlík12. Jún 2015
prave preto ma symfonicky orchester tolko svojich priaznivcov a ludova hudba tolko !
isao12. Jún 2015
Každý člen hudobného telesa MUSÍ hrať presne v rytme. Drž í ho rytmika :bubon basa, gitara ,doprovod klavíra.V Dychovke B bas F bas bubon činela a es trubky Tu si nikto nemôže dovoliť uhnúť.Ani v" synfoňáku" tam platí Kóda,Korona rittartando.Skladby zahrané rytmicky presne nie sú suché. Šťavu im dáva podanie, dynamika. Iste, pokiaľ hrajem pri pive tzv odrhovačky a hrajem sám- môžem natiahnuť tón podľa toho ako spievajú.Žiaľ na kráse to nepridá a celkom triezvy človek sa len usmeje.
rychlík12. Jún 2015
len dodam, ze netreba si zamienat prirodzenu zmenu rytmu s tym, ked hrac meni rytmus piesne kvoli svojej hernej nedokonalosti
rychlík12. Jún 2015
Prave vtedy ked hrac nevie carovat s rytmom, piesen zneje strojovo presne, sucho. Presny rytmus musi byt tam, kde musi byt, napr. pri hrani do tanca. Inde ho treba prisposobovat nalade ludi
Šimon12. Jún 2015
I já si myslím že ten rytmus je velice důležitý a vím jaké jsou s jeho dodržováním problémy. Pokud to písnička vyžaduje tak se s rytmem dá a někdy dokonce musí čarovat, ale základ je udržet tempo.
Rogi to napsal hezky, je rozdíl píseň zahrát a zahrát. To ale bohužel není dáno každému. Přece jen je tu většina obyčejných hráčů kteří hrají pro potěšení vlastních a svých blízkých. Když pak ale někdo tu písničku zahraje a procítí tak jak píše Rogi je to ihned poznat a je to krásný zážitek. Já takové hráče obdivuji.