Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Peter 22. Október 2012
rychlik, ak je pre teba podpolianske cifrovanie resp. hra týchto dvoc Pánov heligonkárov čvrlikaním, tak ťažko sa s tebou baviť.potom mi povedz, ktoré cifrovanie sa ti páči. Ano, máš pravdu, bolo by to nudné, keby takto mali hrať pol hodinu -a preto hrali len chvíľu. V minulosti nebol priestor na to, aby v rámci folklornych slávností heligonkari hrali polhodinu. Mali na to možno 5 minút a museli ukázať čo v nich je, takže tam nemohli prísť s nejakou ťahavou piesnou. A zvlášť ked diváci chceli takéto prekáračky. Ano máš pravdu, bolo to o tom, aby sa ukázalo kto je lepší - Matúš Mitter (Hriňová resp. Korytárky) Peter Purdek (Detva). Ano máš pravdu aj v tom, že dnešní heligonkári pri rýchlom hraní vedia využívať aj basovú stranu lepšie. To vie aj Purdek, p. Matúš Mitter už nie je bohužiaľ medzi nami :-(

Prekáračky na heligonke, rozkazovačky pred muzikantmi - áno to je typický detviansky folklor. Povedz ale rovno, ak sa ti tento region nepáči, ale nie zhadzovať neprávom heligonkárov. Snád nechceš aby hrali na Podpoľaní dvojhlasne - len preto, aby tebe alebo niekomu ukázali, že či vedia hrať aj dvojhlas?
rychlik2. Október 2012
to Peter 2 - nerozumies tomu co pisem. Nerozpravam o pretekoch pri prekarackach. hovorim o pretekani v tom kto nejaku pasaz piesne zahraje rychlejsie. Toto je trapne pre vacsinu divakou, iba pre vas podpoliancov sa to zda normalne. Ani orava, terchova nema taketo detinske preteky. Vychadza to vsak z vasho folkloru, mentality, vytahovat sa jeden pred druhym, ja som lepsi ako ty! Z toho v podstate nakoniec vzisli aj prekaracky! ale teraz nie o nich je rec ale o cvrlikani
rychlik2. Október 2012
nenarazam na to ako zacinali vystupenie alebo ci si to tak divaci ziadali. Poukazujem na dve veci:
1. aj pri takomto cifrovani dnesni dobri hraci vyuzivaju spravny basovy doprovod, nie taky jednoduchy ako je na ukazke
2. komu sa paci taketo cvrlikanie? Iba ludom z tohto regionu. Seckym inym to pripada monotonne, nevidia ani ziaden rozdiel medzi jednou, druhou, tretou pesnickou. Secko rovnake na jedno kopyto. Viem ohodnotit heligonkarske umenie, dve tri pesnicky vypocujem, ale aj ja by som sa unudil, keby som to mal pol hodiny pocuvat
Peter 22. Október 2012
rýchlik, no veru stále to isté podľa teba - preteky. Trošku ťa opravím - ono sa to volá prekáranie na Podpoľaní. Ale kedže asi nie si z Podpoľania, tak to nepochopíš. Jaj zabudol som - ty si určite najväčší odborník...
Pozri si rok toho videa - 1983. Vtedy ani terajší majstri a učitelia a ani napr. p. Čerňanský nehral tak ako hrá teraz, doba ide dopredu, ale na tú dobu to boli virtuózi. Ani medzi dnešnými heligonkármi sa určite nestratili, ani nestratia. Bohužiaľ jeden z nich už nie je medzi nami...
Ty si virtuóz tejto doby, len nejaký skrytý, pretože ťa ešte nikto nikdy nevidel hrať :-)
Mišo2. Október 2012
rýchlik, keby si do toho trošku videl, tak by si vedel, že v tej dobe si to diváci žiadali. žiadne pomalé začiatky, ale rýchle prekáranie na heligonkach. Poviem ti to tak, dovtedy kým títo dvaja páni nehrávali, tak dovtedy veľmi heligonku na festivaloch vidieť nebolo, až oni ju pozdvihli a dostali do povedomia práve tým, že takouto hrou zaujali divákov. A chcel by som vidieť teba, ako by si v takej rýchlosti pri totálnom cifrovaní ešte správne basoval. nebohý pán Stračina sa vtedy sám vyjadril, že pri takomto cifrovaní postačuje hrať na 1 basoch, nakoľko na podpoliansku hudbu sú tie akordy postačujúce. Samozrejme vývoj ide dopredu a aj basovanie sa zlepšilo, ale nedávno ste tu kritizovali, že ľudovkári hrajú len na 6 gombíkoch, tak tento dôkaz ti asi nestačil.
rychlik1. Október 2012
hej, hej,................ ako opreteky, ze kto dokaze rychlejsie preberat prstami na pravej strane - sutaz, ze kto rychlejsi. Stale ta ista melodia a stale rovnake basy............. niepodpolancovi to zneje vsetko na jedno kopyto............ "ozaj nadherna hudba"
Strážovec1. Október 2012
A takto hrávali starí machri spod Poľany, keď žili či boli mladí a heligónka bola nástrojom naozaj ľudovým.

http://youtu.be/cWSL1_TaClg
Peter1. Október 2012
Čo sa skrýva za slovíčkom "hráč"? Jeden hraje celý život, napr. od svojich 3 rokov, iný sa k heligónke dostal iba pred nejakým časom. Ja osobne som už prekonal stav, kedy by som mal porovnávať takým povrchným spôsobom (ako to niektorí robíte aj teraz tu) jednotlivých hráčov na heligónku. Na základe čoho si vytipujete nejakého hráča a zoberiete si ho ako zovšeobecnenie, ako vzor toho, či hraje dobre alebo zle nejaký druh piesni?

Pravda, sú hráči aj takí aj takí... a stále rozprávam o amatéroch - neprofesionáloch.... sú viac, alebo menej skúsení. Moja skúsenosť však je taká, že už aj "stredne" dobrý hráč ľudových piesni odohrá tú istú pieseň stále rovnako a predstavte si, aj včítane cifier. A keď sa stretnú viacerí lepší hráči a hrajú spolu to isté, všetci to hrajú rovnako. Je to tak!

Nech sa páči, Slovensko nie je tak veľké, aby ste nemohli poobchádzať jednotlivé regióny... ponavštevovať heligonkárske prehliadky, potom zahrať, zaspievať si naživo spolu s tými ľuďmi, aj ktorých vidíte na YouTube... posedieť si a hlavne všímať si ako hrajú iní... potom zmeníte na rôzne veci svoj názor...a snáď aj zmeníte rétoriku tu v diskusii...
i1. Október 2012
muzikant nie je hrací a. Bu´d má dirigenta a naplňa jeho predstavu interpretácie, alebo hraje bez dirigenta a teda má voľnejšie pole pôsobnosti vo výbere výrazových prostriedkov. Čím dokonalejšie ovláda nástroj, tým viac si môže dovoliť- vložiť do interpretácie svoje cítenie melódie, rytmu, momentálnej nálady.Takže sa naučme hrať čisto, správne, dokonale basujme,ovládajme prstoklad ,zvládnime nástroj, hrajme a to ostatné príde. ak pán Boh dá...
pozorovateľ1. Október 2012
Práve o to ide - ľudový muzikant nehrá pieseň dvakrát rovnako. Vždy hrá podľa momentálnej nálady a situácie, raz dá cifru tam, inokedy onam - nejde však proti zmyslu piesne. Ten, kto hrá podľa nôt, zahrá nemenne len to, čo niekto iný zapísal. Pritom hra folklórnych heligónkarov určite nie je hra na nejakých šiestich ošúchaných klapkách. Stačí si pozrieť a vypočuť videá na YouTube od Jackuliaka, Bobáňa ...
Peter 21. Október 2012
pre vážený diskutujúci: ja ťa/Vás haniť nebudem, no určite mám odlišný názor na to, čo prezentujete ohľadom heligonkárov, ktorí hrajú ľudové piesne. Už predtým ste napísali niečo v znení, že folklorny heligonkár hrá na pár gombíkoch a pod., že nevyužíva možnosti heligonky. Nuž môj názor je ten, že heligonkári ako sú z Podpoľania napr. Jackuliak, Purdek, mladý Kamenský využívajú dostatočne heligonku a vedia preukázať i krásu folkloru a zároven i náročnosť hry na heligonke vo svojom hraní. A nepotrebujú pritom hrať rôzne zahraničné skladby, bohate postačujú podpolianske piesne. Alebo máte iný názor?
Čo sa týka toho, že Vám nejaký heligonkár v priebehu polhodiny nezahral tú istú piesen dvakrát rovnako - tak na to mám presne opačný názor ako Vy. Mne sa to práveže páči - jednoducho ten heligonkár nie je stroj, svojou hrou sa baví a baví aj ľudí okolo a ak mu ľudia napr. začnú spievať rýchlejšie ako predtým, tak nebude tvrdohlavo hrať to, čo si natrénoval, ale sa prispôsobí. Ale neverím tomu, že by tú piesen zahral úplne odlišne, akoby to nebol on. To, že nedá cifru presne vtedy ako ju dal pred polhodinu - o tom je milý diskutujúci folklor a jeho krása. Žiaľ asi to vnímate z iného až príliš profesionálneho pohľadu a odlišnosť v hraní nie je nedostatok heligonkára ako Vy tvrdíte, ale jeho schopnosť - schopnosť, že nehrá len to, čo sa nabiflil a nič iné, ale hrá od srdca...
Ondrej S.1. Október 2012
Nuž Vážený diskutujúci,
pravdu máte, ale opýtam sa vás: Ak idete na koncert populárnej hudobnej skupiny akého koľvek žánru, chcete aby vám odspievali prsne to CD, ktoré ste si kúpili? Alebo im prepáčite, že si nejaké to slovíčko zmenia, niejaký taktík pridajú, bubenník sa vyblázni na bubnoch, gitarista predvedie sólo až sa tají dych? Všetky tieto akcie sú o jednom: Zabaviť ľudí! Ja nemienim prísť na koncert a počúvať dril, ja sa chcem zabaviť, chcem počuť, ako hráč prenáša svoje pocity do hudby. Ani ja nezahrám jednu a tú skladbu dvakrát rovnako, ani môj otec, či priateľ a nik nám to zatiaľ nevyčítal! maximálne zaznela poznámka: i takto sa to dá? pekné prevedenie. Hudba je o prezentácii seba, o zábave ľudí a tú predovšetkým u heligonky ide. A ak sa niekto pomýli? Pekne mi to povedal LacoTT: Čo neuhráš dospievaš, čo nedospievaš uhráš! Krásne prevedenie Paľka Bradu to sa musí nechať. Takže: Som rebel a vždy som bol, nikdy som nehral podľa bontónu, nikdy to odo mňa nik nežiadal! Chlapi, spievajte jak vás otcovia naučili a hrajte čo srdiečko poteší! Ak vám za to zatilieskajú, hrali ste dobre, i kedď sa nejaká ta chybička prihodila :)
Kontakt: older73@gmail.com
Vážení diskutujúci1. Október 2012
Len na dokreslenie, nedával by som do kopy ľudovú pieseň s folklórom, to sú dv odlišné ľudové podania, každé má svoje špecifiká.
Vážení diskutujúci1. Október 2012
Dovolím si uviesť moju osobnú skúsenosť : ľudové pesničky nech sú akékoľvek a to je jedno odkiaľ sú mám rád. Bol som na jednom podujatí , kde sa mi páčila hra heligonkára , ktorý hral výlučne ľudové piesne. Požiadal som ho aby zhral jednu pieseň, že si ju natočím na kameru, bol ochotný , zahral. Asi po 30 min. som ho oslovil aby mi zahral tú istú pieseň, on si to nezapamätal že už ju hral, tak zahral znova a takto sa to opakovalo ešte raz. Prišiel som domov a detailne som skúmal podľa prvej nahrávky autentičnosť tých dvoch podaní. Došiel som k poznaniu čo si nikto neuvedomí ked počúva hru a to, že sa tie dve diametrálne lýšili od prvého podania. Menil sa rytmus, tempo a hlavne prstoklad, každá inak vyznela.
Toto je typické pre ľudovú pieseň, žiadna zákonitosť, ako sa podarí tak sa zahrá. Samozrejme nikto to nebude skúmať počas produkcie nejakého heligonkára a ani si neuvedomí že sú v jeho podaní rozdielnosti. Pokiaľ sa týka cifier-vyhrávok tak tie sa úplne rozchádzali, vôbec sa nedali porovnať, avšak pekne zneli v každom podaní.
Kto hrá populárnú , tanečnú pieseň, alebo len skladbu bez spevu-inštrumentálnu, tak to má veľmi ťažké, lebo tú skladbu zložil profesionál - odborník a má svoje zákonitosti, rytmické , melodické, dlžka taktu a vážení to sa musí presne dodržiavať, lebo inak je to chaos. Takýto hráč zahrá jednu skladbu aj 100x presne tak ako má byť. Špecialista na ľudovú pieseň takúto skladbu zahrá z vážnymi chybami , nakoľko používa aj svoj rečový dialekt, ktorý skreslí pieseň a aj celkové podanie skladby.
Touto skutočnosťou nechcem nikoho haniť a ani mu niečo vytýkať, nebodaj ho usmerňovať, ale keď odborná debata tak uberme sa týmto smerom a zistíme veľké rozdielnosti.Nahrajte sa sami počas troch dní, vždy jednu pieseň, tú istú a zistíte že mám pravdu. Aj ľudová pieseň, alebo len inštrumentálna skladba keď sa podáva vždy rovnako je pekná a nestratí na svojom pôvabe.Ale nedodržiavanie určitých hudobných zákonitostí je tak trochu šlendrianstvo a zľahčenie. Preto jeden ľudový hráč je lepší a druhý sa mu ťažko vyrovná.
A ako som už uviedol znova bude niekto ma zaznávať ako npr. strážovec, pritom nikoho nehaním , prezentujem len svoje poznanie, ale tu hlavne ide o nepochopenie príspevku toho druhého, lebo sa zrejme dotýka aj jeho a chybu si priznať, bože, ešte to, radšej druhého pohaniť.
Ondrej S.1. Október 2012
pre Šinona
... Amen bratře!
snáď som to napísal správne :) úplne s tebou súhlasím. Chcel som písať niečo v podobnom duchu, ale ako vidím netreba, Pozdravujem všetkých z Londýna.
Kontakt: older73@gmail.com
Šimon1. Október 2012
Díval jsem se na odkaz z Korytárok od "strážovec", nádhera, opravdu krásné, působivé a věřím že to mnohé bere za srdíčko stejně jako mne. Je spousta takových hráčů a zpěváků v každém regionu a to je dobře, proto pořád tvrdím že nikdo nemusí mít strach o budoucnost a autentičnost Vašeho folklóru. Stačí se podívat na záznamy od p. Vrány a každému se střízlivým pohledem to musí být jasné. To co píše "pozorovatel" v první větě svého příspěvku platí nejen u Vás, je to průser i jinde a také mi to hrozně vadí. Nemohu ale souhlasit s tím co je psáno v druhé větě a vztažením tohoto problému na heligonku. Nemyslím si že pokud někdo nehraje tak jako třeba v tomto odkaze o kterém píši tak hned podlehne volání divočiny a ztratí tvář. To se mi zdá přitažené za vlasy a je to pohled velice jednostranný. Vím o co Vám jde, vím co je to autentičnost, vím co je to zachování tradic, nesmírně si toho vážím a vážím si všech kteří se o to starají a propagují to. Na druhou stranu si myslím že heligonka je nástroj jako každý druhý, tak jako klavír, housle a jiné nástroje na které slyšíme na různých koncertech hrát hudbu snad všech žánrů a nikomu to nepřipadá divné.Vysvětlete mi proč každý kdo nemá kroj, nehrá jen písně svého regionu je zrádce, odpadlík, ten co ztratil tvář, prznitel folkloru a nevím čím vším tady tyto hráče ještě titulujete. Když zahraje např. kysučan východňárskou tak ho sjedete že se nehodí ani na hnůj a jste schopni z něj udělat vlastizrádce. To nikdy nepochopím a nikdo mi to nevysvětlí!!! To nemá s autentičností a zdravým patriotismem nic společného. Každá zvládnutá technika na heligonku si zaslouží obdiv a potlesk, naštěstí obyčejní diváci to poznají a umí odměnit. I hráči si jsou v tomto k sobě velice tolerantní, respektují se a navzájem uznávají. Jen tady by to chtělo trochu otevřít oči, vybrat si to svoje co potěší srdíčko a uznat to co prezentují ostatní se stejnou láskou k heligonce jako ti co jsou nám nejbližší. Heligonka je podle mne otevřená všem hráčům a všem technikám jako každý jiný nástroj, vztahovat ji obrazně jen ke své rodné dědině je neobjektivní a trochu k tomuto nástroji sobecké. Tak se na to dívám já.
Kontakt: miroslav.hampl@frebio.cz
Peter1. Október 2012
K posledným príspevkom niet čo viacej dodať. Je to krásne a prestížne napísané a je iba na nás ako tento fakt dokážeme vnímať.
pozorovateľ1. Október 2012
V dnešnom slovenskom svete plnom rôznych shopping centier, wellnessov, boutiquov, garden centier sa nemôžeme čudovať, že menej zrelý heligónkar podľahne masívnemu masírovaniu mozgu a tvári sa svetovo aj on. Naozaj len silné charaktery dokážu odolať volaniu tejto divočiny a zachovať si vlastný regionálny prejav, vlastný regionálny repertoár a teda aj vlastnú tvár.
Strážovec30. September 2012
pre vážení diskutujúci
Ak hovoríš (hovoríte) o znevažovaní hry - aj Ty vo svojom príspevku znevažuješ hru - hru tých, ktorí sa na verejných vystúpeniach prezentujú piesňami a štýlom hry zo svojho regiónu. Áno, chýba im nádych nablýskanej svetovosti, pri hre používajú iba tie gombíky ( tóny ), ktoré majú v danej piesni zmysel ... ale aj preto si ich vážim. A chvalabohu, že aj mnohí mladí heligónkari idú cestou prirodzenosti - autentickosti. To hneď človek spozná, či ide iba o nejakú prácne nadretú technicky dokonalú prstokladovú akrobaciu, alebo hra a spev ide z heligónkara prirodzene, ako keď dýcha ( viď odkaz na video ).

youtu.be/S6Sq2mgxLPU

Offenbachov kankán alebo Sous Le Ciel De Paris zahrá štýlovo hocijaký Francúz, Škoda lásky okrem bratov Čechov aj kadejaký Nemec či Američan.

Text piesne z Čičmian :
Povodeň, povodeň, veliká povodeň,
de sú tie večery, čo som k milej chodel.
Ani som tam nebol, de som sa bol strojel,
lebo mi koníček na nôžku ochromel.
Na jednu ochromel, na druhú nemôže,
ach, Bože, prebože, ktože mi pomôže.

Na túto nôtu sa v Čičmanoch spieva viacero nápevov, jeden z nich je aj Povodeň, povodeň.
s,s30. September 2012
pre vážený diskutujúci - asolut. súhlas niet čo dodeť