Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Šimon10. Apríl 2014
pro hlava
tónina každé písně je podřízena hlavně sólovému zpěvu, někdy se dělá nějaký drobný kompromis tak aby seděl i vocál. Nástroje se musí podřídit zpěvu.
ano10. Apríl 2014
Už len rozuzliť tie oktávy. K tej vysokej (ladením) DG sa už o nich dá uvažovať, čo to spraví so zvukom....
Bony10. Apríl 2014
Je to celkom zaujimava debata. Z predoslej diskusie sa teda da zvolit idealne ladenie pre heligonku, ktora ma byt urcena hlavne pre spev ludovych piesni normalnych ludi - nespevakov (oslavy, svadby...) ak teda opomenieme spev samotneho hraca. Pri 2-radovej heligonke mi to vychadza na ladenie DG. Jednak G-dur je v druhom rade, tym padom sa da piesen ozivit peknymi basovymi prechodmi. Jednak DG je lepsie k huslovym nastrojom - huslistom sa lahsie hra. Okrem ineho mi toto ladenie na spev odporucil aj p. Duraj. Potom dat do heligonky Zinok-Dixi hlasy a mame idealnu heligonku co sa tyka ladenia a hlasov. Toto mi aktualne asi najlepsie vychadza po 2-3 rocnom sledovani debaty na heligonka.sk :).
hlava10. Apríl 2014
Simon,

pekna sumarizacia z praxe.
predpokladam ze rozdelenie tonin je vysledok kompromisu kde sa vam to najlahsie hra, kde to najlepsie sadne vasmu spevakovi/spevacke a mozno este kde bol napisany original.
Neviem ci kapela brala do uvahy to kde sa to ludom najlepsie spieva.
Ale predpokladam ze ked zahrate tak ludia zaspeivaju vsetko tiez bez problemov. Tak ako na koncerte napr joza raza hulaka cela hala aj ked jozo ma uplne iny rozsah a kazda piesen je v inej tonine.
Stale trvam na tom, ze grupe ludi je jedno kde sa im hra,
u solistov su poziadavky posunut kazdu piesen tak aby im to zapasovala.
pre Simona10. Apríl 2014
velmi zaujimava statistika, vdaka, ma to svoju vypovednu hodnotu.
Šimon10. Apríl 2014
Já jsem hudební abalfabet, teorii nerozumím, jsem sluchař a hlavně na vše na co hraji tak hraji rád. Jak to tak tady čtu udělal jsem jednu obyčejnou věc. Vzal jsem si 4 CD co jsme s kapelami natočili, vzal jsem si repertoárový list obou kapel a sepsal tóniny v kterých hrajeme některé písně a vyšlo mi toto.
C dur 12 písní
D dur 16 písní
E dur 8 písní
F dur 6 písní
G dur 27 písní
A dur 17 písní

Něco málo je tam ještě B, As, Gis, ale to je už nepodstatné procento. Písní je podstatně více, ale procentuální rozložení tónin by bylo asi stejné.
pre Petra10. Apríl 2014
G je ozaj take pekne a prirodzene ladenie, pravdepodobne kazdy hudobnik ti to povie. Ale co spevak? Ozaj nemate problem v Gcku vyspievat akukol;;vek ludovu piesen? Myslim z tych beznych slovenskych. Ale inak sa k tej tonine klonim tiez.
Peter10. Apríl 2014
Keď je k tomu príležitosť, tak napr. počas prestávok idem za hudobnou kapelou, a už od dávna sa stále pýtam skúsených hudobníkov: "Zamyslite sa prosím. Keby ste si museli vybrať iba jednu jedinú tóninu na hru, akú by ste si vybrali?"...

Samozrejme, najprv pozerajú na mňa ako na magora, lebo hráč hrajúci na chromatický nástroj považuje takú otázku za absurdnú. No keď trvám na tom, aby si predsa skúsili vybrať iba jednu tóninu, v ktorej hrajú ľuďom najčastejšie, alebo s ktorou by dokázali pokryť čo najviac piesni, tak som ani raz nedostal inú odpoveď než, že G-dur ! (a poviem Vám, už som tých otázok položil neúrekom)
fero10. Apríl 2014
mne sa dobre spieva bud G- horna oktáva. C- horná oktáva alebo F spodna oktáva. to je 90% piesni čo hrám.
hlava9. Apríl 2014
Rychlik, dakujeme za spatnu vazbu, aka je ta pravda co mame uznat?
Roman9. Apríl 2014
Podľa môjho nazoru, sa chlapom najlepsie spieva, ked maju spravne vypite... a potom je jedno ci hras na AD alebo DG
Kludne zaspievaju aj dedinka v udoli do stvorstvrtoveho taktu :-)
Marian9. Apríl 2014
Pardon pán Miro S.bol rýchlikos.
Marian9. Apríl 2014
Jasné,len škoda,že není dúkaz!
Miro S.9. Apríl 2014
No, rychlik, ja radšej verím múdrej knihe, ktorú napísal profesor hudby, ako tomu, že "jedna baba povedala".
Nepovažujem dobrú literatúru za blbosť. Je lepšie viacej čítať ako filozofovať.
Z vlastnej skúsenosti viem, že sa mi najlepšie spieva v spominanej tónine G dur. Nie ale všetky pesničky. Tie čo sú položené veľmi nízko sa mi nespievajú veľmi dobre a ľahko.
Je veľa pesničiek, ktoré sa mi spievajú dobre v C dur, ale pri niektorých vyšších tónoch mám problém.
Tak podobne je to aj s inými tóninami.
Vôbec niesom tenor, skorej mám bližšie k tomu barytónu.
Takže asi tak.
rychlik9. Apríl 2014
ja nic poucne neviem dat. ja totiz neopravujem harmoniky, ani netocim videa - iba cely rok hram a hram roznorodemu publiku. no vzdy sa rad necham poucit o praktickom hrani muziky aj od opravarov a kameramanov. mozno neskor - ked si zalozim opravarsku dielnu, alebo kupim videokameru budem sa viac rozumiet realnej hre piesni
Peter9. Apríl 2014
Už neidem nikoho presviedčať a trebárs berte to i tak, že som napísal hlúposť. Každý nech je bohatý vlastnými informáciami i praktickými skúsenosťami.
Marian9. Apríl 2014
Ta so rychlikos dilini?Ideš poučať chlapa čo má po p.Vránovi najviac príspevkov z heligonkárskych podujatí a čo opravil,alebo zrekonštruoval ktovie koľko heligoniek?Dik more machraleha.Daj ty niečo poučné!
rychlik9. Apríl 2014
tvrdis, ze G je pre nizsiepolozene muzske hlasy - blbost. Pre koho je potom F? G-dur je pre vyssiepolozene hlasy ale ma hlavne tu vyhodu, ze dobre sa k nemu spievaju druhe hlasy.
Miro, v knihach si vycital to co pises a myslis si, ze vsetko funguje tak aj pri zivom hrani? Podla teba je problematika zenskych a muzskych hlasov iba v oktavach - no a to je dalsia blbost.
jozo9. Apríl 2014
to že muži vyspievaju vyššie je riadna blbosť. Peter skus spievať ako Vlastička F hornu oktavu som zvedavý aký budeš mať uspech.....
Miro S.9. Apríl 2014
Rychlik, rychlik, o akej pravde hovoríš?