Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
pre Martina10. Jún 2015
Zilina je silny region, iste ano. Ale musis na seba napisat kontakt - ty si ten co nieco hlada, hm?
Martin10. Jún 2015
Ahojte, nasiel by sa niekdo v blizkosti ziliny co by si len tak somnou zahral, poradil mi?...
v9. Jún 2015
Pódium -dosky čo niečo znamenajú,patria každému,kto má čo ukázať , dokáže zabaviť,upútať,je jedno či je profík či nie. aaale!Ťažko preťažko sa hraje po špičkovom hráčovi.Aj tréma vie urobiť svoje a práve vtedy viem" skoniť"aj to čo som hral +100 KRáT bezchybne.Preto fandím každému,už len pre tú odvahu stáť pred mikrofónom a úprimne sa teším z každého úspechu!
JanK9. Jún 2015
To je čo za otázku? Nikto tu predsa neuprednostňuje tento štýl hrania. Ako tu bolo povedané len tí najlepší dokážu tieto vyhrávky a cifry predviesť v piesni a v takom prevedení aby bolo možné na to spievať. Ostatný sa k tomu snažia priblížiť a preto by sme ich snahu nemali zatracovať. Je to niečo k čomu väčšina z nás len pričuchne a nechá to tak, lebo na to nemáme. Ja osobne každému jednému kto to dokáže v kútiku duše závidím. To že majú na to prsty, a fandím im. Hrám ako hrám, avšak vidím že veľa ľudí sa aj pri tej mojej hre dokáže zabaviť. A o to ide. Bavme sa a bavme ľudí, pokiaľ to bude baviť aj ich. To je jedno akým štýlom len nech je veselo. Preto hrám na heligonku.
T9. Jún 2015
Neviem teda ,či teraz maju chodit vystupovať na heligonkarske akcie aj samoukovia na heligonku alebo len profíci.
SMX9. Jún 2015
Ako nehrajúci diskutér nechcem zas moc múdrovať okolo samotnej hry na heligónke a rád sa nehám poučiť. K tým detvancom - cifry k podpolanskej piesni akosi prirodzené patria. Do akej miery to neviem posúdiť. Čo ale viem isto,že podpolianský folklór je môjmu srdcu veľmi blízky. Paľo Liska to je veličina sama o sebe. Tie jeho cifry sú s ním zrastené je to vlastne už jeho hráčsky rukopis. Počúval som ho vlani v Čičmanoch ako hral po vystúpeni do spevu a akosi prirodzene cifroval aj odrhovačky ktoré sa spievali a na podiv znelo to príjemne. Až som pochyboval či by to vedel zahrať aj bez cifier. A k tomu ten krásny hlas jeho heligónky, no čo povedať, bol to pre mňa zážitok. Už sa teším na tento ročník, dúfam že bude účinkovať. Na drujej strane stojí Viktor Chudoba s jeho priamočiarejšou hrou a úžasnym precítením piesne a ktomu peknou farbou hlasu a osobnou charizmou, ktorá z neho vyžaruje-tiež neskutočný zážitok. Na ňom si cením aj snahu vyhrabať staré zabudnuté piesne a dostať ich do povedomia. Jeho vystúpenie na vlaňajšej Lesnianskej heligónke spolu so synmi bolo úžasné!
v9. Jún 2015
Tym čo sa nevedia naučiť variáce na melódiu odletel nielen vrabec,ale aj včely:-)
T9. Jún 2015
Vlastne pre isao
T9. Jún 2015
Pre iaso
Tvoj brat hrá perfektne to je radost počuvať
janoB9. Jún 2015
Veru,veru ozvali sa trilkači ? Započúvajte sa do heligónky a spevu ,takto sa robí dobre meno v zahraničí a precíťte tie piesne aspoň takto na videu ako to preciťuje samotný hráč; preklikať na 1:23:11 https://www.youtube.com/watch?v=4UxfKUIg Máte sa čo učiť, zatvorený vrabec z heligónky už dávno odletel.
isao9. Jún 2015
pre . chlapci z Oravy netrilkujú... pozri si vystúpenie Kamenského zo Starej Bystrice-celé vystúpenie je lavína trilkov v typicky oravskom motíve. Jirko Hampl s jeho typickým palčekom pravej ruky sa vyhrávkam a prechodom nebráni. A je to Pán muzikant.Ešte jasnejším príkladom je hra P.Lisku,ktorý vôbec nehrá melódiu,iba doprovod a jeho hra je ozdobou každého vystúpenia.Čakať,že učiteľ vypustí do sveta hotového muzikanta, virtuóza je chiméra.To neurobí ani konzervatórium,ani AMU.Ale títo ľudia majú základ, majú na čom budovať a ak dospejú budú vedieť hrať precítene ,dojímavo,s ľahkosťou.Nie ako mnohí moji spolužiaci(samoukovia) ktorí síce zahráme,ale je to dosť dýchavičné, upotené.Vôbec si nemyslím,že trilkovanie je kopírovanie cudzích vzorov.Tobôž výmysel MČ.V každej cimbálovke je primáš a kontráš o.i.Počúvni si primáša čo ten vymyslí, aké trilky, perličky sype .napr Samko Dudík,Marián Járek Mucha atd Preto je to predník-primáš,lebo je najlepší (podľa niekoho przniteľ folklóru)..:-( !
...9. Jún 2015
MČ a jeho žiaci - to je ako liga majstrov, radosť pozerať. A keď na to príde, MČ počuje aj ľudovú hudbu ako nikto z nás, toho sa nebojím....
Jozef M.9. Jún 2015
Pre bodku. Mýliš sa !!!! Musel by si hrávať dlho v rôznych kapelách aby si porovnal na akú úroveň sa sám dostaneš po tech. stránke,hudobnej ,štylistickej,a rytmickej. MČ je multihráč.on s trilkovaním neprišiel !!!!!.,ale započúvaj sa do jeho skladieb a tam pocítiš cítenie,presný rytmus,osobitú basu,presné akordy a hlavne čisté štylistické hranie ako celok. S tým štylis. hraním sa borí 80% helig.MČ neučí regionálne,učí europský.Čí s tým súhlasím ..Nie !! a to len preto ,že vznikne šablona,ktorá scelí regióny,ale vývoj nezastavíš. Hudba všeobecne kráča s dobou,a delí sa len ,na dobrú a zlú !! -- z uhla pohľadu.Začiatok trilkovania hľadaj na podpoľaní cca 1972 Miter,Purdek,Jackuliak,tým že tam nehrajú dvojhlasne,tak to vyplňujú ciframi od popredných husľových predníkoch . Je to ich štýl,oni sa tým hrdia,neznamená že všetci vedia čo hrávajú,niekedy to znie,ako čvirikanie vrabcov keď sa zjaví mačka. Pravda, treba sa niektorým hráčom pokloniť. Na margo druhý príspevok.Nech ťa Laco nedráždi!!!! Si ako vietor čo rozdúchava oheň a zhasína sviečky.
Detva9. Jún 2015
Tak detvanci hraju potom všetci zle lebo" trilkuju" a nehraju akordovo
Nóó9. Jún 2015
Pre ". ; čo vy nato;tradície ?;a je to tu;na margo popularity;Lacko nedáš pokoj najprv povieš že sa to tu uberá správnym smerom a zasa začneš nevraživosťou a zasa len proti šikovným heligonkárov .Šak ani jedan znich nehovorí že sú Folkloristi nato tu máme hrácov veĺmi šikovných ako spomínaš chlapca z východu alebo npr.v ích rodinách sa možnoro folklór traduje dlhé roky.Nazáver to trilkovanie nie každý dokáže to nám je všetkým jasné.Nemáme každý tak ohýbné prsty hlavne v tých 60-70-80.Ale poradím ti ako to dokážeš zahrať.Zober cca.1liter octu a nalej do 5-3 litrovej fĺaše.Namoč si tam pravú ruku po zápestie asi tak 3 × do týždňa po 2 hodiny.Ak chceš trilkovať aj lietať po basoch tak ako tie deti, urob to aj z pravou rukou.Ja som to skúšal ver pomože to.Upozornenie toto nesmú skúšať deti u nich to má opačný .Laci tento recept je od starých Egypťanov určite ho používal už tebou spomínaný učiteĺ ale ten to používal asi dvojfázovo preto ta jeho neskutočná rýchlosť ,presnosť.LACI DRŽ SA Z ZASA TU NIEČO TREPNI NECH JE NEJÁKA ZÁBAVA a vedieť ako to dopadlo z receptom od starých Egypťanov . Do skorého trilkovania
.9. Jún 2015
tieto posledné diskusie naberajú správny smer čo do ľudovosti a ľudového prejavu hry a spevu. Neútočí sa na diskutérov.!!!!
Povedzte, prečo krásne české ľudové piesne v podaní npr. Zlatí voraři, malá muzika Nauše Pepika a radu ďalších, taktiež Moravské krásne ľudové piesne doprevádzané heligonkou, netrilkujú, žiadne vsuvky nedávajú, ale hrajú čisto a krásne a hlavne heligonka podporuje úžasný spev dvoj , troj hlas.
Toto trilkovanie je prevzaté z Rakúskeho folkloru a aj to len za posledných cca 10 rokov. Prečo sa toto trilkovanie nevyskytuje v nádherných piesňach z východného slovenska, rusínske piesne a pod.? mladí hráči ak chlapec Falát nádherne a čisto hrá a netrilkuje, asi preto, že jeho učiteľ nechce deformovať ľudové ľudové piesne. Taktiež prečo žiaci na Hornej Orave netrilkujú ? To by musel povedať p. Chudoba, ktorý vedie ľudové súbory rôznych kategórií.
Trilkovanie zavádzal M.Č. a nikto iný to nerobí len jeho žiaci. Na margo učiteľa M.Č. nech si hrá čo chce, to je jeho vec, ale asi máte malú pamäť a ko bol na východnom slovensku na podujatí a zahral pieseň " Tam okolo levoči " s patričnými trilkami, tak ste ho rozniesli v tejto debate, že tak to nikto nikdy nehral a radšej nech to ani on nehrá. Tak, že trilkovanie hrajte tam kde to patrí. Na heligónke sú krásne medzihry, ktoré zapadajú do deja piesne , nevynikajú ale pieseň spestrujú. Nič nie je odpornejšie ako keď mladík hrá ľudové pieseň - čo do precítenia, melodičnosti má ďaleko od starých hráčov, ktorý to úžasne vedia, začne v polovici piesne čvrlikať ako keby tam mal zatvoreného vrabca, pritom a aj zo dva, trikrát pomýlia a pokiaľ sa týka prejavu piesne , tak mi to pripadá ako stroj.
čo vy nato ?9. Jún 2015
ľudové kroje jednotlivých regionov sa vyrábajú aj v súčasnej dobe.Ale čuduj sa svete, robia sa ručne-vyšívanie a pod. a zachovávajú sa tie starodávne vzory, kvety, výšivky a všetko čo k tomu patrí tak ako to bolo pred 50-60-100 rokmi a aj viac. Hra na heligonku v tom čase nepredstavovala žiadne trilkovanie v piesni ale pekné čisté hranie. Trilkovanie je len opičenie sa a deformovanie pôvodnej ľudovej piesne . V dávnejších časoch hra a pieseň bola prezentovaná v krásnych dvoj troj hlasoch a to pospolitým ľudom ako trávnice a pod., ktoré piesne doplňala heligonka čisto ľudový nástroj jemným čistým hraním bez rôznych triliek. Prečo p. Stračina (SĽUK) a podobní v hrách a piesňach nertilkujú ale idú na autencitu piesne ale aj hry. Samozrejme vynímajúc nové choreografie, pričom základ tvorí pôvodné ľudové podanie, tak ako ho vnímal a podával pospolitý ľud.
Tak že novodobí trilkáči máte sa čo učiť. Apropo tak je to i z našou krásnou slovenčinou, prznia ju amerikánskými výrazmi a pod.
jánn9. Jún 2015
Pre "peter"máš pravdu až na ten bod 3.popravujem ťa heligonka sa spájala výhradne iba s ĺudovou hudbou posun heligónky či sa to niekomu páči alebo nie je tu.Heligónka sa už nespája len s ĺudovou hudbou ale aj s modernoú hudbou a myslím si že to je len dobre.Je tu možnosť výberu .Aj koli hre moderných piesňí začalo hrať na heligónke mnoho detí .Vývoj je tu a kto chce učiť deti hrať ĺudovky starím jednoduchým spôsobom neni problém môže ale myslím že tým "rychloprstý" to zahrajú kedykolvek.Mnohý znich hrávajú aj róznych folklornych skupinách. Mój názor
Peter9. Jún 2015
Toto je príliš zložitá problematika na to, aby sme sa spoločne dopracovali k jednotnému záveru. Stále to bude závisieť od uhla pohľadu, skúsenosti človeka i jeho odborného rozhľadu. Ale diskusné fóra slúžia práve na jednoduché neformálne debaty, preto pridávam svoj názor a skúsenosť:

1. Aký učiteľ, taký žiak! Pri všetkej úcte k učiteľom, však drvivá väčšina učiteľov neovláda folkloristiku, etnomuzikológiu a regionálne rozdiely. Svojho žiačika naučia hudobnej teórii, možnože aj herným zručnostiam, ale regionálnemu precíteniu a "správnemu" prednesu piesne nie!

2. Stáva sa aj, že čím vyššie hudobné vzdelanie "niekto" má, tým viac pozerá s odstupom na (nás) hudobných laikov a nie je schopný načúvať našim názorom... že "čo už len vy môžte vedieť (?)"...

3. Heligónka, či chceme alebo nie, sa spája takmer výhradne iba s ľudovou hudbou. Je to aj kvôli jej obmedzeným hudobným možnostiach (a ľudovky sú tiež len "jednoduchými piesňami")



isao9. Jún 2015
Začni hrať a rýchlo prídeš na to,že ak chceš cifrovať musíš sa ozaj dokonale naučiť zahrať základnú melódiu. Až potom si môžeš dovoliť vešať na tento základ cifry, variácie aj to podľa technickej vyspelosti a hudobného vkusu. V žiadnom prípade by som nepodceňoval dedinských muzikantov, lebo vdˇaka ním prežili mnohé(ak nie všetky) ľudové piesne.Vývoj hry- interpretácie je evidentný a dnes sa aj ľudová pieseň hrá inak ako pred 100 rokmi.Zmenili sa nároky aj vkus publika a tomu sa prispôsobil aj spôsob hry.O deti, ktoré sú v rukách učiteľov by som sa nebál. Učitelia vedia.Svoje vedomosti nemajú podložené iba domienkami. Ich vkus a cit pre melódiu sú príslovečné. Deti naučia ako počúvať hudbu, teoriu hudby stupnice a spájanie tónov do melodie so správnym prstokladom atd... až na konci príde skrášlenie skladby.A čo ešte robia s ľudovou piesňou ektronické nástroje-s nekonečným množstvom registrov, aickým bubeníkom poloaom basovania,zabudovaným metronom a na USB kľúči nahratým druhým hlasom... a decibelmi až po nebo...