Miro S. | 30. Marec 2016 |
Rychlik mýliš sa! | |
rychlik | 30. Marec 2016 |
Ak sa frekvenčne rozladuje ton, uz sa nejedna o vibrato ! | |
Miro S. | 29. Marec 2016 |
Ešte ku tomu vibrátu a tremolu. "T" dobre popísal vibráto v heligónke. Výška tónu sa nemení, len jeho sila, v podstate amplitúda. V heligónke kmitá vzduchový stĺpec (pomocou klapiek - ventilov v mechu) ako to popísal T, takže všetky zahraté tóny vibrujú. Niečo iné je vibráto zahrané na husliach. Tam je to v podstate veľmi malé frekvenčné rozlaďovanie tónu pohybom prstu na strune. Tremolo na harmonike vzniká tak, že z dvoch tónov v základnej oktáve keď jeden málinko rozladíme - buď hore, alebo dole od základného tónu, tak vznikne interferenciou rázové kmitanie tohto tónu. Výška tónu sa tiež nemení. Tremolo môže byť veľké, stredné, alebo malé. Veľké a stredné máme v heligónkach a malé uprednostňujú učitelia hudby na akordeóne - lepšie vyzneje baroková hudba. Akordeóny, v podstate všetky bežne dostupné majú tiež tremolo, takže zistiť ako zneje hlas bez tremola sa dá len tak, že sa vypne register s tremolom, ale vtedy zneje len jeden hlas a to v základnej oktáve. Vyrábajú sa aj akordeóny bez tremola, ale len na objednávku väčšinou profesionálnych hráčov. Poznám jedného Slovenského virtuóza, ktorý ma takýto akordeón vyrobený v Taliansku. Hrá hudbu kde je tremolo nežiadúce. Takže asi tak. | |
... | 29. Marec 2016 |
Ako bolo teda v Žaškove? | |
Peter | 29. Marec 2016 |
Pomlázka - oblievačka - šibačka u nás bola štandardne ako po minulé roky. Ženy doma čakali, každá pri svojej šunke so svojou fľašou a my chlapi sme kolovali z domu do domu :-) | |
rychlik | 29. Marec 2016 |
Tazko sa to vysvetluje ak to funguje, lepsie je to vidiet. Je to mechanicky chvejuci zvuk | |
JoMi | 29. Marec 2016 |
OK. Čiže riešenie pomocou nerovnomerného prúdenia vzduchu.Tak toto som na heligónke ešte nevidel. Ale pri iných nástrojoch hej. Ďakujem za vysvetlenie. | |
Šimon | 29. Marec 2016 |
Je to tak jak píšeš, tremolo a vibráto je úplně něco jiného. Já jsem to jednou v heligonce viděl, ale už jsem to tady do diskuze nedovedl přesně konstrukčně popsat, nepamatoval jsem si to. No a chlapci jak je po včerejší pomlásce ??? Já jsem jako každoročně s vnoučaty a heligonkou na chalupě obešel sousedy ( vlastně sousedky ) a bylo to fajn. Všude napečené a už na nás čekali, posedělo se, povykládalo, zapívalo a šli jsme dál. Pěkný sváteční den, pohoda, sluníčko a čistá hlava, za mlada to bylo ale trošku jiné !!! | |
Kontakt: pro T |
T | 29. Marec 2016 |
Presne tak. Podľa mňa vibrato na heligonke je ked máš v mechovom rámiku vo vnútri doštičku po celej ploche mechového rámiku na hlasovej časti,v ktorej sú 2 otvori asi cca 20mm ,ktore pritvára mechanická klapka cez ktorú potom prúdi vzduch keď hráš. Zatvára a otvára sa taká klapka na pántiku so závažím, Tá klapka je aj z ľavej aj s pravej strany doštičky . To je kvôli tomu keď ťaháme mech tak kmitá čo je na pravej strane lebo prúdi cez ňu vzduch a tá ľavá je uzavretá,keď tlačíme na mech tak kmitá klapka na ľavej strane a pravá je uzavretá Zjednodušene povedané( princíp ventilku na hlasovej doštičke ) Klapky kmitajú vlastnou váhou, záleží aký silný tlak dáte na mech (tak potom kmitajú rýchlejšie alebo pomalšie) a vytvárala to diskutvané vibrato ktore sa da mechanicky uzavriet tiahelkom ,ktore je umiestnené na diskantnom mechovom rámiku zo zadnej strany heligonky. V podstate vznikne taký traslavý hlas lebo tie klapky sa otvaraju a zatvaraju Toto vibrato čo som opísal ,nemá absolútne nič spoločne s hlasmi či už s tremolom alebo inými vecami okolo toho. Je to čiste mechanické prevedenie. To pre tých čo si to nevedia predstaviť. Dúfam že som to dobre opísal. Je lepšie raz vidieť ako 100 X počuť. | |
JoMi | 29. Marec 2016 |
Pre Ruchlik a Miro. Vibráto a tremolo sú rozdielne pojmy čo do vnimania sluchom. V princípe vznikajú rovnako- rozladenim. Raz menším raz väčším. Ak máte iné konštrukčné riešenie sem s ním. Doplním si doterajšie informácie. Prípadne zmením názor. Zatiaľ jednoducho fyzika a akustika nepustí. Ale na rôznych nástrojoch môže byť rovnaký efekt riešený rôzne. Napríklad zamernym kolísanim množstva vzduchu na prívode. | |
rychlik | 29. Marec 2016 |
Suhlasim s Mirom, troska si to Jomi pomiesal. Navyse ja si myslim, ze ta nedavna tema o vibrate heligonky bola myslena tak, ze ci sa niekto stretol s heligonkou, ktora ma v sebe vibrujuci jazycek, ktory robi vyibrato celemu zvuku vychadzajucemu z heligonky. Aspon tak som ja pochopil tamten prispevok. Na doplnenie - je rozdiel medzi vibratom a tremolom. Su to rozdielne pojmy. | |
robert | 28. Marec 2016 |
Dobrý večer. Nevedel by mi niekto poradiť odkaz na stránku, kde by bolo označenie hlasov harmoník a heligóniek? Mám odkaz na označovanie hlasov firmy Hohner. (H, T...)Potreboval by som označovanie talianskych hlasov. Napr. trojuholník. Alebo staré DIXy - krúžok s hviezdou a pod. Ďakujem | |
Kontakt: rekont@centrum.sk |
Miro S. | 28. Marec 2016 |
JoMi, trocha to pletieš s tým vibrátom, tremolom a hlasmi na akordeóne. | |
JoMi | 28. Marec 2016 |
K téme Minarik. Zatiaľ som mal v rukách len jeden kus. Hmmm. Nie zlé, ale ešte ich musí pár desiatok vyrobiť, aby som uvažoval o kúpe. Ale to sa časom spraví. Ako Šimon, aj ja si vážim, že sa do toho pustil. Ale za podobnú cenu sa dá kúpiť Jelinek, alebo Duraj. A ako som už písal, je to kumšt jednak vyrobiť pohodlne ovládateľnu skrinku, bez vychylenych a zasekavajucich sa gombíkov, jednak o schopnosti nástroj dobre naladiť. A tu býva problém. Väčšinou sa montuje TipoAmano, ktoré hrá slušne tak, ako príde z fabriky. Ale to je len PREDLADENIE. Pri ladeni poznáš majstra. Nestačí len čarovná krabička s ručičkou. Treba aj ucho a cit. O výrobe vlastných hlasov môžeme len fantazirovat. Väčšina výrobcov robí iba skrinky a mechy, dokonca boli aj majstri, ktorí na polotovarovu skrinku urobili iba povrchovú úpravu a firemné logo. | |
JoMi | 28. Marec 2016 |
K téme VIBRATO. Každá heligónka, ktorú som doteraz držal v ruke, má vibráto-tremolo. Ide o mierne rozladenie dvoch hlasov. Preto majú heligónky minimálne dva hlasy a zvukovo je odlišná od akordeóna. Dva hlasy naladené úplne presne si môžete vyskúšať na akordeóne. A to mierne rozladenie záleží na výrobcovi, resp. ladicovi. Spomenuté Vibráto je tretí hlas, ktorý je od týchto dvoch rozladeny v inom pomere a dá sa vypínať. A je jedno, či to je tzv.haspa zozadu na hmatniku, alebo gombík na vrchu nástroja, alebo zboku nad klávesami ako majú akordeóny. Zasa záleží od výrobcu. Štandardné české a slovenské heligónky nemávajú vypínacie hlasy. Iba ak na objednávku. U nemeckých som to už videl. To mierne rozladenie je väčší kumšt, ako naladiť hlasy presne. Vychádza z nedokonalosti sluchu. Pri istom rozladeni vznikne len iná farba zvuku-ako má heligónka, tremolo je pomerne rýchle- nevnímame jednotlivé záchvevy. Pri inom je tremolo pomalé- vnímame kolísanie tónu presne rýchlosťou, o koľko sú hlasy rozladené. A keď sa tremolo neustriehne, jednoducho vnímame rozladenie jednotlivých hlasov. podobne u huslí. Skupina huslí vydáva farebne iný tón, ako jedny husle. | |
Štěpán | 26. Marec 2016 |
Miro, vem to přes Ostravu. Kdyby to šlo, hned bych se přidal. Dnes přidávám záznam z roku 1978. Skupinu Karla Peterky Variace, která je činná i dnes, tak jako i pan Peterka ve Šlágru https://www.youtube.com/watch?v=MlkEn2tIEYM | |
Kontakt: vrana1935@seznam.cz |
T | 26. Marec 2016 |
Požehnane veľkonočne sviatky všetkým . | |
Ondrej S. | 24. Marec 2016 |
Ja sa do Žaškova chystám, chce sa niekto pridať? | |
Kontakt: older73@gmail.com |
ja | 24. Marec 2016 |
veru nie. | |
...... | 24. Marec 2016 |
Chystá sa z vás niekto na heligonkarov do Žaškova???? | |