Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
Andrej Švarný19. August 2013
Dobry den

MinoČ prosim Ta mozes byt konkretnejsi a napisat co Ti presne prekaza na mojich prispevkoch alebo cim som Ta tak rozculil s mojimi prispevkami ?

Velmi ma zaujima Tvoj nazor .
Kontakt: andrej.svarny@gmail.com
Mino Č.19. August 2013
Tvoje vylevy Andrej 99 % ludi co chodili na tuto stranku nezaujimaju.
Ked obcas navstivim tuto diskusiu a vydim Tvoje uvahy tak som s touto strankou zas na tri mesiace vybaveny. Viem ze nie som povinny to citat a Ty si slobodny clovek, mozes si pisat co chces. Napriek tomu Ta prosim ber ohlad aj na ostatných uzivatelov, nie si sam na svete. Vsimni si ze aj heligonkari co tuto stranku navstevovali, ako Simon, MC, a mnohi dalsi tu uz skoro ani nechodia. Nie Andrej koli Tebe, to si nedovolim tvrdit,tvoje prispevky su slusne.Neber toto ako utok voci Tebe len ako moj pohlad na vec.Vela zdaru s heligonkou.
-19. August 2013
Na prvom mieste je kvalita hlasov...ak sú hlasy nekvalitne, netesne...ani ladič s nimi neurobí žiadny zázrak..len toľko koľko dovolí ich akosť.. hlavne čo sa týka sily hlasu a reakcie - nástupu tónu po stlačení gombíku.
Peter19. August 2013
Áno, aj ja zastávam ten názor, že najväčší kumšt dá nástroju pán ladič až potom nastupuje druh hlasov, materiál skrinky, a pod... I keď na druhej strane môžeme dlho diskutovať, že čo je - nie je pekné. Jednému sa páči taký zvuk, inému zas taký... A všetci aj máme iné uši - jeden počuje vo zvuku francúzsky kankán, iný starú Švejkovú hospodu, ďalší snáď Ivanovu garmošku,... :-)
Kontakt: peter@seman.sk
Andrej Švarný19. August 2013
Dobry vecer prajem vsetkym

Pre MiroS:
Velmi zaujimave , dakujem MiroS- pozrel som si videa z filmu El Acordeon del Diablo na YOUTUBE ale aj dalsie juhoamericke videa. Co ma velmi prekvapilo ako si pisal odnesli novu Hohnerku k ladicovi aby ju preladil , ale on ju iba preladil, on nevymenil hlasy za ine, svojim umenim ladenia dokazal bezne ladenu Hohnerku z vyroby zmenit na ovela zivsi hudobny nastroj aj s tymi povodnymi hlasmi.

Pre Petra
Mozno , ze to vyzera, ze som to zobral zosiroka, ale ono je to jednoduche , ja som len chcel poukazat, ze aj ked vacsina dnesnych vyrobcov roznych typov akordeonov pouziva povatsine hlinikove hlasy roznej kvality, tak nakoniec vysledna farba zvuku nastroja zavisi od toho ako jednotlive tony skombinuju pre jeden gombik, kolko hlasov pre jeden gombik pouziju a ako naladia jazycky- podla toho potom akordeon zneje sucho alebo mokro alebo riadne stavnato.



Kontakt: andrej.svarny@gmail.com
Peter18. August 2013
pre Andreja Švárneho

Počúvaj, kamarát, problematika regionálnych ladení heligóniek, hlasov, spôsobov ladení nástroja, použitých materiálov,... je veľmi zložitá na to, aby človek zachádzal do hlbokých detailov. Po prečítaní Tvojich posledných príspevkov si osobne myslím, že Ty už zachádzaš až príliš hlboko a trápiš sa tam nad takými záležitosťami, ktoré však môžu byť ovplyvnené mnohými inými skutočnosťami,... preto sa objektívneho výsledku takto ani nikdy nedopátraš.

Skús svoje premýšľanie o heligónkach stiahnuť iba do nášho geografického priestoru (aj tu bude o čom polemizovať) a vedz, že aj tu dokážeš objaviť ladenie, či hlasy, ktoré budú nakoniec vyhovovať Tvojim požiadavkám... Nepremýšľaj zoširoka, lebo takto nikdy nenájdeš riešenie.... (samozrejme, myslím to v dobrom)
Miro S.18. August 2013
Andrej Švarný,
myslím si, že do každej diatonickej harmoniky by sa dali namontovať heligónkové basy. Určite nie do nejakej extrémne malej harmoniky. Ako som už minule napísal muselo by sa dosť prerábať.
K tomu ladeniu tych latinskoamerických harmoník.
Pred pár rokmi vysielali v televízii film o vynikajúcom Columbijskom harmonikárovi, ktorý sa volal Francisco "Pacho" Rada - (číta sa to Pačo). Ten po kúpe novej diatonickej harmoniky, výhradne značky Hohner, zašiel s ňou ku istému ich opravárovi harmoník a ten ju - novú začal prelaďovať.
Tie ich harmoniky majú iný hlas ako tie naše. Neviem ako to prelaďujú, teda ako menia to pôvodné ladenie, ale znie to vyššie a jasnejšie?!
Keď si chceš pozrieť tohto muzikanta a jeho harmoniku, tak si daj do Googlu - Pacho Rada a tam je veľa jeho hry na tejto harmonike.
Andrej Švarný17. August 2013
Ospravdlnujem sa za tie preklepy a miestami aj pravopis, som po poobednajsej a uz idem radsej spat.
Mate niekto skusenosti so 4 hlasnou 3 radovkou prosim Vas?
Kontakt: andrej.svarny@gmail.com
Andrej Švarný17. August 2013
Pre MiroS ale a pre vsetkych

Ked som si vypocul tuto harmoniku tak akosi neviem prestat opakovane pozerat tieto videa pocuvat tieto harmoniky:

https://www.youtube.com/watch?v=8fYtv4Ed8_4
a tu je dalsie
https://www.youtube.com/watch?v=lTDGMNZs4uw

A este jedna
https://www.youtube.com/watch?v=iKumFYtt1mE

Neviem ako Vam ale mne tieto harmoniky zneju neskutocne zivo s neskutocne plnymi hlasmi.
Na Yotube je tych videi vela.
Ked som si pozeral portugalske stranky a trochu aj talianske, tak tieto harmoniky su skoro vzdy 4 hlas v diskante a 5 alebo 6 hlas na basoch.
Niekedy aj diskant je 5 hlas.
Hlasy su kvalita A mano alebo Tipo a Mano ale najdete aj inzeraty s ponukou harmonik s hlasmi s jazyckami z bronzu.

Poslal som aj viacero mailov vyrobcom ale zatial sa neozvali.

Ozval sa mi jeden predajca z Kanady - stanka
http://www.accordionscanada.com/ranco.html#vintage

Pytal som sa ho , ci harmoniky maju stojak, heligonove basy a rozlozenie gombikov zhodne s heligonkami.
Odpoved znela: nemaju stojak, nemaju heligonove basy a nemaju zhodne rozlozenie gombikov ako heligonky- su to vyrobky robene prednosne a podla potrieb portugalkeho folkloru.

Na portugalskych strankach si mozete pozriet ceny - ak Vas to zaujima-
pohybuju sa tak od 1400 do 2400 eur za harmoniku- zavisi od poctu hlasov, kvality hlasov a ak su jazycky bronzove tak dosahuje cena do tych 2400 eur plu minus.

Poviem Vam, ze ak by mali heligonove basy, tak by som asi zacal okamzite na jednu z nich sporit.

Ked vidim ako hraci na nich hraju, tak vobec nemam pocit , ze by mali nedostatok vzduchu.
Ked ich pocuvam hrat , tak ma napada, ze skoro vsetky harmoniky hraju rovnako zivo a pritom by mali niektore z nich mat bronzove jazycky a ine ocelove, no a platnicky pre hlasy A mano a Tipo a mano su asi skoro vzdy hlinikova zliatina, alebo nie?

PS : Ovplyvnuje material jazyckov vysleny zvuk nastroja ?
Teraz mozem povedat svoju vlastnu skusenost. V poslednych dnoch som sa stal majitelom dvoch cajunskych diatonickych harmonik.
Obidve vyrobene v medzivojnovom obdobi. Neviem presne roky.
Jedna od firmy South Down , o ktorej mi majitel napisal, ze asi bola vyrobena v USA a druha bola vyrobena v Sasku ,na harmonike je nadpis The National Band - ano slova anglicke , ale Made in Saxony, o com svedcia vyrazene znaky na plechovych rohoch chraniacich debnicku
V obidvoch nie su medzi hlasovymi platnickami a drevom harmonik ziadne podlozky znizujuce vybrovanie .
Obidve maju namiesto jednotlivych hlasovych platniciek cele velke hlasove bloky nieco ako bajany alebo bandodeony, meterial platni Zinok v obidvoch.
obidva trojhlasky- ladenie odhadujem G dur, porovnam to s mojou heligonkou.

Prva rozmermi nensia, jazycky bronzove.
Druha rozmermi vacsia , jazycky ocel.

No a neverili by ste ale jediny rozdiel medzi zvukom idicim z obidvoch tychto harmonik ( je okrem prefuku v mensej harmonike ktoru treba trochu dat do pucu) len hlasitost- ano vacsia harmonika hra vyrazne hlasnejsie ako mensia ale na pocutie je farba tonov rovnaka.
Cakal som, ze rozdiel bude vyrazny kvoli rozlicnemu materialu jazyckov , ale nie , ziaden citelny rozdiel, mozno ak by sme to premerali citlivym meracom frekvencii , ale nie na volne pocutie.

Dufam , ze sa este dostanem k podobnej harmonike s hlinikovymi platnickami a potom to zrovnam aj vzhladom na Hlinik ver. Zinok.
Ale mozem povedat, ze material jazyckov to aspon v tomto pripade neovplyvnil.

Ak rozmyslam , nad tym ako zneju tie kajunske harmoniky a porovnavam to s farbou hlasou heligoniek starsieho vydania , ktore som mal moznost aspon na YOUTUBE pocut, tak mozem povedat, ze tie starsie heligonky skor pripominaju farbou tonov tie kajunske diatonicke harmoniky ako dnesne heligonky. Pricom na inich strankach na nete som cital, ze Tremolo ladenie kajunskych diatonickych harmonik sa robi o cosi viac tremolo ako na beznych tremolo ladenych diatonickych accordeonoch.

Nie som odbornik ale spominali 5 centov do plusu a 5 centov do minusu od presneho ladenia tonu- neviem to posudit vzhladom na moderne heligonky, lebo nie som hudobny odbornik- kto vie prosim vyjadrite sa, prispejte.
Samozrejme myslim nie tie rozdiely o oktavy ale hlasy , ktore su blizke jednemu tonu.

To ze zneju tie kajunske harmoniky inak ako dnesne heligonky moze byt zasluha alebo zinkovych platniciek, alebo chybajuceho meksieho materialu medzi kobylkami a debnickou, alebo v rozdielnom ladeni harmonik, alebo je to kombinacia vsetkych tychto veci.

Na tych mojich harmonikach sa daju zatvarat a otvarat registre a je pocut, ze jednotlive hlasove rady nie su v rovnakych oktavach, no ale myslim, ze moja trojhlasna heligonka z roku 1997 ma vsetky tri hlasy v tej istej oktave , len su ladene ako sa to povie TREMOLO .

Preto asi tie stare heligonky zneju inak ako nove, pokial maju ladenia obdobne tym kajunskum harmonikam.

Este k tym portugalskym harmonikam:

Tiez mi farbou a plnostou hlasov skor pripominaju kajunske Tremolo ladenie
ako bezne Tremolo aspon v zrovnani s mojou heligonkou, ktora az tak "mekrici" .
MiroS co si myslis dali by sa do tych harmonik zmestit heligonove basy prosim ?

Ospravdlnujem sa za svoj hudone nevzdelany jazykovy prejav - len dufam , ze sa to da aspon porozumiet co sa snazim povedat.
Kontakt: andrej.svarny@gmail.com
Miro S.16. August 2013
Andrej Švarný, dala by sa tá harmonika prerobiť na heligónové basy, ale musela by sa komplet prerobiť basová ozvučnica, basová kobylka a tiež basová mechanika.
Tým, že je harmonika dosť veľká miesta je tam dosť.
Aj keď to nieje klasická heligónka, tak basy má len o oktávu vyššie než heligónka, ale to v podstate majú skoro všetky "len" diatonické harmoniky.
Nemienim ju ale prerábať, pretože môj priateľ, ktorému ju opravujem má dosť kvalitných orginál heligoniek, ktoré mu zrejme stačia.
no toto16. August 2013
pravda pravda :) ale opat subjektivne povedane mne ten rozdiel prisiel dost velky na to, aby som investoval do zinku ... ale, vsetko casom, zatial som spokojny aj s hlinikom :)
Peter16. August 2013
pre no toto

Veru, keby sme to neboli spolu minule reálne odskúšali, tak stále by sme boli iba v rovine dohadov, že ? :-)

Postavili sme vedľa seba 3 úplne nové heligónky od toho istého výrobcu. Skrinky rovnaké, technické spracovanie rovnaké, ladenie rovnaké (D-G) so spodnou oktávou, líšili sa iba v hlasoch:
1. 4-hláska, hliník
2. 3-hláska, hliník
3. 3-hláska, zinok

V ovládaní, teda v spotrebe vzduchu pri hraní medzi nimi nebol absolútne žiaden rozdiel.
Zvukovo 4-hláska bola o čosi plnšia v porovnaní s hliníkovou 3-hláskou, ale ani nie veľký rozdiel. Avšak zinková 3-hláska mala trošilinka inú farbu zvuku v porovnaní s hliníkovou 3-hlaskou. Zinková mala trošku taký ostrejší zvuk a možno i toto robilo dojem, že je snáď o čosi hlasnejšia než hliníková 3-hláska.

Keby človek nepozeral na peniaze, tak naozaj radšej heligónku na zinku. Zinok bol asi fakt zvukovo najkrajší, ale (nie iba) podľa môjho názoru, zas to nebol až tak výrazný rozdiel, aby šokoval. Počuli sme rozdiely, lebo sme mali vedľa seba rôzne heligónky a mohli sme porovnávať v reálnom čase. Realita je ale realita, nuž na druhej strane si osobne myslím, že je na zváženie, či "bežný krčmový" hráč má zainvestovať o cca 350 - 400 € viac za zinkové hlasy v porovnaní s takou istou heligónkou na hliníku.

(iba na okraj: podľa mojich uší ešte krajší zvuk než zinkový je mosadzný)
Kontakt: peter@seman.sk
Andrej Švarný16. August 2013
pre MiraS

"Teraz opravujem trojradovú štvorhlasnú diatonickú harmoniku - nieje to heligónka (nemá heligónové basy) a až ju opravím, tak napíšem ako sa na nej hrá."

MiroS a je mozne v takychoto typoch diatonickych harmonik vymenit basove hlasy za heligonove basove hlasy prosim? Je tam na to miesto alebo nie a neda sa to ?
Kontakt: andrej.svarny@gmail.com
no toto16. August 2013
zinkova bola 3hlaska s hlbokou oktavou rovnakeho ladenia. Osobne mi pride zinok zvukovo farebnejsi (malebnejsi), ostrejsi aj hlasnejsi. Hlinik mi pride zvukovo matnejsi, zamatovejsi.... dovolim si povedat, ze miestami akoby nevyrazny.

Stare heligonky mali v drvivej vacsine zinkove hlasy a preto ich farba zvuku je od tych dnesnych, ktore su v drvivej vacsine na hliniku iny.

Samozrejme, aj spotreba vzduchu je pri zinku mensia, co je aj logicke, lebo zinkove hlasy su mensie ako hlinikove.

Niekto mi tu moze oponovat "najviac zalezi od ladica a az potom od hlasov." Nuz tu si myslim, ze ani najlepsi ladic nevycaruje z hlinikovych hlasov farbu zinku ... :)

Andrej Švarný16. August 2013
pre no toto

"Bola tam hned od toho isteho vyrobcu aj heligonka na zinku a tam uz bol od hlinika vo vsetkom rozdiel :) "

V com vsetkom bol prosim rozdiel ?
Farba tonov? Hlasitost ? Spotreba vzduchu ? Hmotnost nastroja ?
A bolo ladenie nastroja zhodne s tym nastrojom v hliniku ? Nemyslim len stupnice ale ladenie jednotlivych jazyckov pre dane gombiky .
Myslim to " rozladenie " postrannych hlasov od toho presneho.
To ako majster ladic nakonied naladi nastroj asi dost ovplyvnuje farbu tonov.
Kontakt: andrej.svarny@gmail.com
Andrej Švarný16. August 2013
Dobry den

Do Harmonikas som volal 2 krat, prvykrat som hovoril s panom Titlbachom a druhykrat s pani z ... neviem ako to presne nazvat podatelna alebo kancelaria.

V delicii mi som telefonoval s pani alebo slecnou Stanislavou Koutnou
a ked som sa zacal pytat okrem ineho na technicke otazky tak mi dala k telefonu vyrobneho technika, ktory sa mi aj predstavil ale chlapi je mi luto nepoznacil som si jeho meno.

V obidvoch pripadoch odpovede na otazky podane velmi rychlo - vidiet, ze vedia co robia a o com hovoria.


Dakujem za vsetky Vase reakcie - verim , ze este dalsie pribudnu.

Co sa tyka tej spotreby u 4 hlasnej heligonky a 3 hlasnej heligonky mal som v hlave to iste ako tu bolo uz spominane o kvalite hlasov, kvalite tesneni a spojov atd.

Ale som nazoru , ze je lepsie ak sa k veci vyjadria ludia, co maju prakticke skusenosti s hrou na obidva typy heligoniek.

Tiez to zavisi od techniky hry - kolko prstov ten ktory hrac pouziva naraz na hru. Niekto hra na jeden prst, iny na dva dalsi na 3 a dalsi na 4 sucasne stlacene gombiky na diskante a tym spotreba vzduchu pre kazdeho je ina.
Tiez niekto tlaci mech viac a hra hlasnejsie a iny tlaci mech menej a hra nie tak nahlas. Jeden ma vzduchu stale vela a inemu sa mina rychlejsie ale ked vie kde hladat 3 alebo 4 akordy na opacnom smere tak to az tak nepociti.

Preto budem uvazovat o jednom hracovi pouzivajucom rovnaky sposob hry .

Tiez ma napadalo, ze debnicka pre trojhlasku by mala byt hlbsia- alebo hrubsia kvoli tomu, ze je tam miesto pre viacej hlasovych dierok a vacsie myslim, ze sa to vola kobylky a tym , by sa mala vacsia spotreba vzduchu 4 hlasky vyrovnat 3 hlaske samozrejme s rovnakou kvalitou hlasov a rovnako tesnymi spojmi a rovnakym ladenim.
Mensie mnozstvo vzduchu v 4 hlaske v porovnani s 3 hlaskou by som ocakaval len vtedy ak debnicka je rovnako velka a teda pri hre by unikal vzduch z rovnako velkej debnicky cez 4 hlasove jazycky namiesto troch, teda rovnako velke mnozstvo vzduchu by sa minalo skor.

Co sa tyka spotreby vzduchu 3 radovej 3 hlasky a 3 radovej 4 hlasky :
Ak ste si pozreli stranku na ktorej je zobrazena 3 radova 4 hlaska Stibitz tak aspon za seba mozem povedat, ze sa mi zda badatelne hrubsia- alebo ak chcete hlbsia ako moja 3 radova heligonka Hlavacek , samozrejme nemam to odmerane ale ak porovnavam mnozstvo gombikov na diskante .
A teda asi bude debnicka hrubsia ( alebo hlbsia ) ako debnicka 3 radovej 3 hlasky, a teda bude mat vacsie mnozstvo vzduchu v zasobe pre hraca, samozrejme beriem do uvahy vsetko co ste spominali o kvalite hlasov a kvalite tesneni.
No a teraz este ma napada, ze ak hrac hrajuci na 4 hlasnu 2 radovku bude pouzivat rovnaky sposob hry aj na 4hlasnej 3 trojradovke poronatelnej kvality a bude hrat s rovnakym mnozstvom prstov tak aj spotreba vzduchu pri hre na 3 radovej 4 hlaske by mala byt co sa tyka objemu vzduchu rovnaka, a ak tomu odpoveda primerane zvacseny objem debnicky tak asi by to ten isty hrac hrajuci rovnakou technikou nemal pocitovat.

Moze to byt tak prosim Vas?

Stretli ste sa uz niekto s 3 radovou 4 hlaskou napriklad takou ako je na skor prilozenej adrese ?
Mate niekto taku 3 radovu 4 hlasku ?


Kontakt: andrej.svarny@gmail.com
no toto16. August 2013
este taky osobny poznatok. Mal som moznost skusit od toho isteho vyrobcu 3hlasku a 4hlasku. Rovnake ladenie, na oboch heligonkach hlboka oktava, v melodickej casti hlasy standard. Takmer bez rozdielu. Som sa musel velmi dobre zapocuvat, 4hlaska mala akoby trochu mohutnejsiu farbu zvuku, ale ani hlasitost, ani spotreba vzduchu.. Bola tam hned od toho isteho vyrobcu aj heligonka na zinku a tam uz bol od hlinika vo vsetkom rozdiel :)
Janko K.16. August 2013
Ja by som ešte doplnil Mira S, že spotreba vzduchu závisí aj od kvality hlasov a najviac v basovej časti, lebo sú oproti melodickým hlasom oveľa väčšie a tým aj únik vzduchu je väčší. Teda platí rovnica, že čím kvalitnejšie ( presnejšie) hlasy, tým menší únik vzduchu pri tej istej kvalite utesnenia.
Ja mám dvojradovú štvorhlásku, osadenú hlasmi Amano v basovej časti a hrá sa mi v pohode. Oproti susedkinej trojhláske s hlasmi štandard žiadny rozdiel ( a utesnená je dobre). Oproti mojej dvojhláske na zinku už rozdiel poznať, ale žeby to bol nejaký priepastný rozdiel... Štvorhláska má väčšiu konštrukciu ( bedničku) a teda logický aj väčšiu zásobu vzduchu.
Andrej, vďaka za odkaz. Najviac ma zaujal katalóg výrobkov od Kebrdleho. Tie ceny sa vôbec nezmenili, len mena sa zmenila s koruny na euro :)). Zaujímavé by bolo porovnanie s platovými možnosťami vtedajšej doby.
A ešte Ťa musím pochváliť za perfektný postup: zavolať priamo kompetentným a je koniec všelijakým dohadom, domnienkam, či informáciám z tretej ruky, palec hore pre Teba....
Miro S.15. August 2013
Pre Andrej Švarný.
Mám dvojradovú štvorhlásku a hrá sa na nej veľmi ľahko, vzduch v pohode vystačí. Niektoré trojhlásky berú veľa vzduchu, ale to je hlavne o tom ako je heligónka "deravá", koľko z nej uniká zbytočne vzduchu!!! To platí pre všetky zle utesnené heligónky - nech sú koľkokoľvek hlasné.
Logické je, že čím viac hlasná heligónka je, tým by mala mať väčší objem vzduchu k dispozícii. Čím viacej hláskov hrá (čím viacej otvorov je odokrytých), tým viacej vzduchu sa spotrebováva.
Teraz opravujem trojradovú štvorhlasnú diatonickú harmoniku - nieje to heligónka (nemá heligónové basy) a až ju opravím, tak napíšem ako sa na nej hrá.
Harmonika je to dosť veľká, tak myslím si, že vzduchu bude mať dostatok???!!! Uvidíme?


ivan15. August 2013
Pre Peter Svarny pekne si to opisal a nemusis sa spoliehat na dohady mas to z prvej ruky. Mal som stvorhlasku novu od slovenskeho vyrobcu, ta moja potrebovala viac vzduchu ako trojhlasna ale ked som si na to zvykol tak to az tak moc nevadilo .Ale predsa len som sa vratil k trojhlasu podla mna je ten trojhlas najidealnejsi ale zahrat sa da aj na dvojhlaske aj na stvorhlaske
Kontakt: Ivan