Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »
JoMi3. Január 2024
Tiež tu nepadla informácia, koľko hlasná je pravá strana a ako má rozložené oktávy. Okrem spomínaného nedostatku ľuftu sa môže stať, že pri štandardnej trojhláske na základoch budú v niektorých prípadoch tie kontry "prebíjať " melódiu. Treba si uvedomiť, že 6 hlasná kontra je v princípe vysoká/nízka oktáva. ( Ale napríklad pri stvorhláske s oktávou/oktávami to bude fajn).
Tiež pozor na triedu hlasov pri tej dorábke basovej skrinky. Mal som v rukách nástroj (Hohnerku), kde boli dorobené heligony. A keď už to robil, tak dal majster "lepšie ", tuším TipoAmano. Vo výsledku tie basy zvukovo "trčali " spomedzi zvyšku nástroja. A... nie, nebol to zámer...
Peter3. Január 2024
pre B1 :

Pri 6-hlasých kontrách v štandardnom rozmere skrinky je veľké riziko, že budeš mať málo vzduchu.
ABC3. Január 2024
Vymeniť... ???, však píšeš že to tam chceš mať..., buď to chcem alebo nechcem... Načo vymieňať keď stačí nepoužívať to čo bude naviac.
B13. Január 2024
Bez problémov to vôjde aj do tohoto rozmeru. Netreba celú novú skrinku... stačí len nová basová časť. Ak bude treba môžem si ju vymeniť a fungovať na zauživanej verzii.
ABC3. Január 2024
Pre B1
A kvôli čomu to silou mocou tlačiť do malého rozmeru?
Keď postačí málo väčší a vôjde všetko ľahko...
B13. Január 2024
JoMi áno uvedené zmeny sú teraz dané pre cf ale budú sa robiť pre dg. Nieje to zas úplne čudné, keby je možnosť iného akordu ktorý by som využil a zároveň by mal dobrú dostupnosť pri danom rozložení tónov pre gombíky aby sa dal dobre zahrať asi by tam išiel ten akord. Akordeonisti tiež dosť často využívajú pri hraní "moloviek" postup A -a, Cis - a7, D - dmol čo veľmi pekne znie. Zároveň pri heligónke to tak nevyznám ako pri akordeóne nakoľko hlboký bas je veľmi dominantný v sile zvuku.

Samozrejme že je to možné aby obsahovala 6 plnohodnotných veľkých barových platní. Konštrukčne pri (ak sa to dá tak nazvať) klasickom rozmere heligónky 19 na 30, 31 to pôjde urobiť. Len basové vnútro nebude vyzerať tak ako sme zvyknutý. Všetko je to otázka konštrukcie a šikovnosti majstra.

Ešte aby bolo nad čím rozmýšľať. Tak je tam možné zmestiť 6 hlastné kontri. Čiže 6 hlastná kontra ku každému basu:)
JoMi3. Január 2024
Pre b1
Uvedené zmeny sú pre ladenie CF, alebo už DG? Nie je mi to úplne jasné. Viac logiky to dáva pri CF, ale pripadá mi čudné dávať tam a7(dur), keď tam už obdobný akord máme (len bez sedmičky).
A.... zmestia sa do štandardnej skrinky ďalšie dve (plnohodnotné) heligónové platničky? Predpokladám uloženie priamo na doske. Všetci výrobcovia, s ktorými som o možnostiach rozšírenia basovej strany hovoril, tvrdia, že sa tam dá doplniť len jeden bas. S akordmi nie je problém, zmestí sa tam o 2 akordy dlhšia kobylka.
Peter3. Január 2024
Tak nejako som pochopil, že hrávaš dosť molových pesničiek. A teda vôbec Ti nechýba na ľavej strane G gmol ? (pri ladení C-F)
B12. Január 2024
Na miesto basu B - tlak som mal spomínaný Cis, kontru som chcel a7 ale tá nebola ešte spravená, čo pri molových piesňach sa dá veľmi často využiť a obohatiť melódia. Nedávno som si to dal prerobiť na D - d čo sa dá tiež pekne využiť pri molových hlavne ale aj durových piesňach. Za mňa znie super aj možnosť E - amol ale nevyužil by som ju tak často ako D - d alebo Cis - a7.

Časom by som chcel novú basovú stranu kde by boli naviac 2 platne a 2 kontri. Nad gombíkmi ako je klasika čiže basové gombíky by boli ako na trojradovej gcf bez g radu v pravej ruke. Basové gombíky "navyše" by obsahovali:
Vonkajšie ťah A - a a tlak Cis - a7
Vnútorné ťah E - e tlak A - amol
Zvyšné by zostali zachované ale bas B na tlak by bol ako ho mám teraz D - d.

Samozrejme bolo by to robené pre ladenie dg.
JoMi2. Január 2024
1. Na mojej trojradovke GCF som na 2. gombík nechal urobiť stoják gis/gis. V podstate obdoba cis1/cis1 na dvojradovke CF.
2. To, že Raška+Dufek neprerazili na trhu, neznamená, že neponúkali kvalitné nástroje. Okrem štandardného modelu 21+8 ponúkali model 23+11, kde mali viacero dobrých "vychytávok" práve na basovej strane. Konkrétne 1 pridaný basový+2 akordické gombíky.
3. Nuž, kde sa hodí Amol..... Záleží, čo kto hráva. Niekto hrá na dva akordy, niekto na viac. Samotný akord Amol má v C dur rovnakú funkciu (vedľajší akord na II. stupni), ako Dmol v F dur. Teda všade, kde pri hre v F používame Dmol, tak pri hre v C použijeme Amol. Poslúži teda na rozžírenie-obohatenie harmónie. Z hlavy mi napadá známa pieseň "Severní vítr", ale reálnych možností bude určite viac.
Bas E slúži ako striedavý rovnako pri akorde A dur, aj A mol. Úplne rovnako ako slúži C k F, G k C, D ku G atď. O možnostiach melodického basovania netreba snáď príliš polemizovať. Dopĺňa nám stupnicu F dur, teda sa na basoch dá zahrať kompletná melódia/prechody. Dá sa využiť aj v C dure, kde obohacuje možnosti striedavého basovania práve na základnom akorde C (rovnako ako slúži bas A v F dure). Na kompletnú stupnicu C dur nám ešte chýba tón H. Na to by už však bolo treba ďalší gombík.....
abc2. Január 2024
este riesim jednu vec. 2gombik v prvom rade(G) na gcf.
:D2. Január 2024
Ako moze Raska inym radit ked sami s vyrobou hel. skrachovali? Mozu byt take rady hodnotne ?
Peter2. Január 2024
... a vieš dať nejaké konkrétne príklady piesni, kde by sa toto spojenie E bas + Amol akord využilo ?
JoMi2. Január 2024
Nech sa nás v novom roku dobrá nálada drží a zdravie neopustí.
Keď bol spomenutý p. Grimm, dodám len: Nech odpočíva v pokoji. Jeho publikácia bola medzi prvými (spolu s českou od Puchmertla), s ktorými som sa stretol a jeho návrhy úprav dávajú logiku. Ako bolo spomenuté, záleží, čo to hrá a teda čo potrebuje viac (z toho, čo na štandardnej heligonke chýba).

Spomenutý bas B/b na tlak ani mne nedáva zmysel. Nemecké nástroje tam zvyčajne majú klasický pár Es/es, čo umožňuje lepšie hrať v B dur. Nie každý to však využije.
Z pohľadu melodického basovania sa prikláňam k uvedenému basu E, ten asi chýba najviac. (Hoci ja by som pri novom nástroji uprednostnil jeho polohu na samostatnom pridanom gombíku E/H, vtedy by som k béčku dal na tlak Cis).
Aký akord k basu E? V zhode s návrhom p. Rašku sa zíde Amol. Bas A bude nad ním a aj bas E bude s ním použiteľný (rovnako k A dur) ako striedavý bas.
Peter2. Január 2024
(ladenie C - F)

Stojatý bas B upraviť tak, aby na ťah zostalo všetko nezmenené, ale na tlak aby bol E. Otázne však je, že na tlak akú priznávku k nemu vyrobiť ? Hudobný pedagóg p. Grimm v jednej svojej práci tam odporúča akord f7. Ja som kedysi niekde zachytil iné odporúčanie, ak sa dobre pamätám, bolo to, že aby to bol akord es.

Neviem, mne osobne, bez nejakého veľkého premýšľania by tam logicky pasoval akord e. Nuž si vyber, ale určite bas E. :-)

Keď už ideš robiť úpravy na svojej heligónke, tak p. Grimm odporúča v 1. rade, 2. gombík z hora upraviť tak, aby výsledok bol: na tlak cis1, na ťah b. V posledných rokoch, niektorí výrobcovia (najmä z Podpoľania) na tomto gombíku robia dokonca stoják, teda tlak aj ťah tón cis1.

Uvedený tón cis1 na tlak určite v heligónke treba, a napr. aj ja to mám na každej heligónke a je to jedna z hlavných úprav, ktoré na novej heligónke chcem mať. Čo sa týka tónu na ťah, tak tuna by som to rozdelil skôr podľa regiónu, respektíve prevládajúceho typu piesni. Ak sa hrajú u Vás prevážne durové piesne a moly sú len také akože okrajové, tak nech je to ten ton b. Ale ak sa používa hodne molových piesni, tak viac výhod má stoják cis1/cis1.
abc1. Január 2024
ahojte prosim vas. viem ze sa to kedysi riesilo
aky bas dat namiesto B na tlak? ma zmysel tam dat es? alebo co ine? lebo B na tlak nema zmysel
dakujem
ml
PF 20241. Január 2024
PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 - PF 2024 -
Vladimír 29. December 2023
Dobrý deň, prosím Vás učí niekto v Banskej Bystrici na Heligonku rád by som sa chcel naučiť.... Ďakujem
Kontakt: strmienok@gmail.com
xyz28. December 2023
To musime este v scasti prezit Silvestra :DDD
amater27. December 2023
Máme za sebou advent, a môžeme zas začať naťahovať mechy. :)
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »