Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« 1 2 3 4 5 6 7 »
JoMi29. November 2016
Vďaka za podporu.
Niektoré športové kluby trénujú bývalí špičkoví športovci. Väčšinou to tak ale nie je. A ich zverenci často hrajú lepšie, ako oni sami. V autoškole neučia pretekári, ani free rideri. A naučili nejedného pretekára, kamionistu. Slávni skladatelia mali občas za učiteľa slávneho majstra. Väčšina však začínala u miestnych učiteľov na ZŠ, alebo farárov, či organistov. Alebo krčmových muzikantov. Teda skôr priemerných ľudí.
Jasné, aj učiteľ a teoretik by mal mať istý level praktických zručností. Ale to nestačí. Hoci virtuoz bravúrne hrá, možno to nevie príslušne vysvetliť začiatočníkom. Najmä ak je super talent a nikdy nemal problém čokoľvek zahrať, ťažko pochopí toho, kto sa borí s elementárnymi vecami.
Poznám jedného výborného šoféra. Ten sa snáď s volantom v ruke narodil. Na otázku, či by robil inštruktora v autoškole, sa nevyjadril spisovne. Niečo v zmysle, že to nestojí za to a že by väčšinu žiakov vyhodil z auta, alebo rovno zahlušil.

Ale pozvánka platí. Navrhnite miesto a čas.
MZ29. November 2016
hral som na takej harmonike,tony su rozložene ako na našich harmonikach ,maju ale dva stojaky
MZ29. November 2016
ta pani hra na švajčiarskej harmonike ,,Schwyzerörgeli,, je to ich typická hudba a štýl hrania
Peter29. November 2016
To je pravda. A na ilustráciu pridám aj ďalší príklad: Žiaden hudobný kritik nenapísal pieseň a pritom si celá hudobná obec váži jeho názor
rychlik29. November 2016
Kojsovian, ked clovek chce niekoho ineho nieco naucit, neznamena to, ze sam to musi prakticky vediet to co uci. Ucitelka v skole uci archimedov zakon a neznamena to, ze je takym dobrym praktickym fyzikom akym bol Archimedes. Clovek, ktory vyucuje pravo na vysokej skole nemusi byt dobrym obhajcom na sude. Takto by som mohol pokracovat. Ked to chces pocut, tak Jomi doteraz vzdy napisal hudobne spravne prispevky. Ci je aj takym zrucnym muzikantom v praxi ma vobec nezaujima. Podstatne teraz je, ze pise dobre a aj uci dobre ludi tu v diskusii
JoMi29. November 2016
Kojsovjan.
Nikdy som o sebe netvrdil, že som virtuoz, alebo profesionálny hudobník. Niektoré veci ovládam, niektoré sa učím, o ďaších viem, že by stáli za to ich skúsiť.
Je kopec šikovnejsich muzikantov odo mňa, ale mnohým som aj poradil aj ukázal dáke finty. A veľa som ich okukal a našiel ich logiku.
Hrám v C, F, d, B lyd, aj B dur.

Ak máš vážny záujem, môžeme sa niekde stretnúť. V zime pri punči, v lete pri pivku.
Kontakt: jomi.heligonka@gmail.com
Kojsovjan29. November 2016
No JoMi ty musiš byť dobry muzikant,keď to tak vieš! Rad by som ťa vidieť naživo-!
Šimon29. November 2016
pro Peter
Ano Peťo, to děvče hraje jinou technikou než jsem popisoval já a o které se zmiňuješ v prvním odstavci, to je jasné. Tak jak píše JoMi, nevím zda by tato technika šla apliokovat na naše hraní,
asi je to trochu jinak "poskládaný" nástroj.
JoMi29. November 2016
Všelijako sa dá hrať. Aj o tom sú regionálne zvyky. Takisto z nich môžu vychádzať aj spomínané prevažujúce akordické spoje.
Neviem, prečo by som mal nasilu hrať "na ťah", ak to nemá logiku a používať tlak len ak nie je iná možnosť.
Záleží, čo berieme ako dôležitejšiu zložku hudby. Niekto rytmus, vtedy mu podriadi harmóniu, aj melódiu. Iný pokladá za hlavnú zložku melódiu a harmónia je vedľajšia. Takto u nás hrali a stále niektorí hrajú starí páni. Hudbu vnímajú cez melódiu. Na basoch často hrali dávnejšie spomínaným štýlom "kedy jak vyjde". V praxi používali toniku. Ostatné nelogicky, chaoticky (akord aj rytmus), pretože do melódie vkladali tóny z iných radov. Nezriedka tak vidím hrať molovú melódiu podloženú durovými basmi.
Nuž a niekto vníma ako kostru hudby harmóniu, teda sled a spoje akordov. Vtedy mu podriadi melódiu (čo nepasuje, zacifruje).

Nemyslím si, že hra stále na ťah je dobré riešenie. Vychádzam z jednoradovej heligónky, kde by sa týmto spôsobom nedali zahrať všetky tóny. Je stavaná na hru tam a spät. Tonika- Dominanta.
Samozrejme, trhanie mechom nie je ideál krásy. Ja to nazývam skôr kývanie mechom, aby som trhaním mohol nazvať nešetrné zaobchádzanie. Skúsenejší muzikanti s ním zaobchádzajú s potrebným citom, ale "kývajú" hore-dole.
Zasa bude pravda niekde uprostred. Meniť smer pohybu mechom, aby hudba "dýchala". Ale používať vhodné protichody, aby to bolo dýchanie na dlhých frázach, nie dychčanie na krátkych tónoch. A akordy tak nestriedať na každom tóne. Kto hrá trochu na gitare, pochopí. Kto vie aj trochu teórie, vie, čo sú prízvučné doby a čo prechodné tóny.

U spomínanej dámy je ťažko rozoberať aplikovateľnosť jej techniky u nás. Od pohľadu má iný model nástroja- kuknite si basovú stranu. A tiež som zažil pár dovezených nemeckých nástrojov. Majú iné rozloženie tónov aj akordov.

Čo sa týka hry v iných tóninách, tak na CF sa dá hrať ešte v B lýdickej (terchovská) s kadenciou B-C-F-B, ale aj v B dure. Rozdielový tón ES sa berie z pomocného gombíka. K dispozícii máme TONIKU - B- ťah a DOMINANTU- F- tlak. Na nemeckých CLUBkách nie je na basoch B rovnaký tón tam aj späť, ale pri tlaku je tam ES+es priznávka. Teda máme aj SUBDOMINANTU v B dure.

Čiastočne sa dá hrať v G dure- začíname opäť ťahom. Nemáme ale dominantu D dur, čo je problém, ale dá sa zamaskovať samotným basom D- zasa ťah.
Tu teda chápem spomínané väčšie možnosti pri hre na ťah. Ale stále je to o využívaní protichodných tónov z iných radov. Ak sa ale vrátim k jednoradovke, tak...... veď už som to písal.
Peter29. November 2016
Šimon, je to logické a funkčné čo píšeš. Ale myslím, že predsa len som o týchto veciach rozprával aj s niekym iným. Nebola to však debata o hraní v Cdure, teda ťahom v 2. rade a tlakom v 1.rade. Toto považujem za zcela "normálny" princíp hrania na heligónke.

Ja teraz hovorím o spôsobe hry "stále von" a dnu iba na vypustenie vzduchu, alebo keď už nie je inej pomoci. Dokonca ten "niekto" mi vtedy poslal aj odkaz na YouTube s jednou nahrávkou nejakého staručičkého pána z nejakej českej hospody. Bolo to úplne niečo iné, než sa zvykne hrávať teraz. Ten "niekto" mi rozprával, že pri takejto možnosti sa dá (na ceefke) hrať aj v iných tóninách, nie len iba v C, či F.

Spomenul som si na túto epizódku teraz, keď som videl hrať tú nemeckú dievčinu v odkaze príspevku nižšie. Zdá sa mi, že hraje tak ako píšem - stále von a tlakom iba prudko vypúšťa vzduch z mechov. Dnu hraje iba vtedy "ak nemá inej pomoci" :-)
viktor28. November 2016
V podstate je to aj logicke pretože pri hraní na tah mate k dispozicii vsetky tony ak mate heligonku so stojakom
Šimon28. November 2016
Myslím si že jsem to byl já kdo o tom Peterovi psal. Není to žádná stará česká technika a styl hraní, ale je to hra stylem s minimálním cukáním měchu, hra plynulá. Když hraji např. na heligonce CF v C dur tak začínám z druhé řady na tah a až mi dojde vzduch pak přecházím do první řady na tlak. Je to velice zjednodušeně řečené, ale je to podstata této hry. Pokud hraji nějakou melodii v Cdur tak na tah z druhé řady zahraji více bez cuknutí měchu než z první řady na tlak.To mám vyzkoušené. Nejsem žádný teoretik, jsem jen sluchař, ale prakticky to tak hraji a funguje to. Není to z mé hlavy, vysvětlil a ukázal mi to J. Hampl.
JoMi28. November 2016
Neviem, ako ho opisoval dotyčný pán. Ak by sa dalo, rád by som si to prečítal.
Tiež som okukal techniku hrania durových skladieb na ťah. Od miestnych starých majstrov nezviazanych konvenciami.
Na štandardnej heligónke CF. Neviem, aký systém rozloženie tónov má tá dáma.
Teda na CF prevažnu väčšina muzikantov vidím hrať v F. Kde tonika je F-tlak, dominanta C- ťah a subdominanta B- ťah. Ak na niektorých miestach prevažujú ťahy, C - dominanta sa dá nahradiť protichodmi v C rade-tlakom. Pri bežnom striedaní T-D, alebo T-S to pekne vychádza tlak- ťah.
Pri hre na C rade v C dur je situácia odlišná. Striedanie T-D, teda C-G vychádza pekne tlak- ťah. Ale ak je skladba stavaná tak, že prevažuje striedanie T-S, teda C-F, vznikne problém. Pri začatí na C rade tlakom je aj F tlak. A nemáme dosť vzduchu.
Väčšina bežných muzikantov jednoducho zmení bas na dominantné G a už to pasuje tlak- ťah. Len niekedy to príliš neladí. Najmä tón a, alebo jeho kombinácia s f.
Preto je lepšie, a toto som okukal, zameniť tonické C na F rad ťahom. Teda začíname hrať ťahom, môžeme aj skončiť. Každopádne vychádza striedanie T-S ako ťah-tlak. Vlastne všetko protichodmi. Prípadná dominanta G štandardne ťahom. Tam potom pýta dohrať C toniku štandardne tlakom.
Peter28. November 2016
Chcem upriamiť Vašu pozornosť na iné. Všimnite si spôsob, ako tá heligonkárka hraje. Pieseň (durovú) hraje rozťahovaním mecha a iba občas pri tlaku. Podobným je aj jeden starý český štýl hrania, dnes už iba veľmi málo používaný. Dávnejšie, pred niekoľkými rokmi, to jeden človek z Čiech tu v diskusii (alebo mne na mail? - neviem) vysvetľoval tento spôsob hrania a veľmi ho obhajoval. Teda že údajne ponúka viac herných variacií a akordov, než hranie na tlak...
jano 28. November 2016
pre Fuza: Playback ... to kludne na nej mohla aj sedieť a hrať nosom
JoMi28. November 2016
Aj u nás sa používali heligónky s jedným remeňom. Problém je pri tlaku. Nástroj uchádza do prava. U nás to vyriešili držaním hmatnika v dlani, čo neumožňuje hru palcom a celkovo znižuje pohyblivosť pravačky.
Táto dáma to oprela do boku a do....
Dva remene sú dnes samozrejmosťou.
Fuzo28. November 2016
Zaujímavé držanie heligónky, aj keď, dôvod je zrejmý.
https://www.youtube.com/watch?v=P3ZH8FPBCaM
JoMi28. November 2016
Asi tak. Každý si vychutná iný druh hudby. A vo folklóre iný región, či obsadenie.
Tak, ako ma nezaujme tzv. Europivo, ktoré sa líši len nálepkou, tak ma príliš neosloví mainstream vo folklóre. Jedno aj druhé ale zvládnem a občas si dám.
V hudbe je to teda oblasť a obsadenie, ktoré nie je tak opočúvane. V heligónkach momentálne tiež skúmam a obdivujem Podpoľanie. Ale aj tam už prichádza univerzálna móda. Ešteže sú starí majstri a ich nahrávky.
Ale aj cimbalovka nie je zlá, alebo aj malé dychovky.
Inak folk a poklady klasiky.
jaro28. November 2016
pre mz. kazdy pouziva iny balzam ja osobne podpolanie.
karol28. November 2016
postrehol som novú hudobnú skupinu Heligonica poznáte ich?
« 1 2 3 4 5 6 7 »