Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« 1 2 3 4 5 6 7 »
AP13. Február 2018
ten APtuner uz nebol upgradovany hadam 20 rokov. a nechce uz dobre fungovat na súčasných windowsoch.

Neviete niekto poradit daky dobry program na ladenie harmoník? Ja som ochotny aj zaplatit a legalne si ho kupit
JoMi13. Február 2018
Veruže tak. Teoretické hodnoty frekvencií sú jedna vec. Ale človek nie je stroj a jeho vnímanie sa nezhoduje s tabuľkami. A teda lepšie vníma to, čo mu lepšie znie v uchu, než to, čo má presné hodnoty frekvencií. Hoci ani to neznie falošne, ibaže tak umelo, neprirodzene.
Pri obyčajnej gitare so 6 strunami nastavím podľa ladičky a potom ešte chlp podľa ucha. Naladiť celú heligónku, kde je 21x2 krát 2 až 4 hlasy, v tom ešte aj iné oktavy a tremola, to si netrúfam. Mám na to ľudí, čo to vedia. A robia dobre.
Miro S.13. Február 2018
Chcem ešte upozorniť, že ladička je jedna vec a dobre naladená heligónka je druhá vec.
Stáva sa, že ladička ukazuje, že tón je veľmi dobre naladený, ale - keď človek zahrá veľkú terciu, alebo sextu s tým tónom tak to akosi nedobre zneje?!
Zahrá pesničku a čosi mu tam nesedí???!!!
Vtedy prichádza umenie ladiča a to, že naladí harmoniku správne tak, aby aj lahodila uchu a jej zvuk bol čo najlepší, najkrajší, správne lahodné harmónie, no a to je veľké umenie!
Ladiť môže hocikto, kto to len trocha ovláda, ale pekne naladiť - tých ladičov je málo.
JoMi13. Február 2018
Miro S, ďakujem. Vyskúšam.
Takéto určenie dáva logiku. Len niektoré zdroje uvádzajú ako jednotkovú oktavu veľkú. Konkrétne na keyboarde, kde už nižšia nie je.
Miro S.13. Február 2018
Mám ladičku v počítači. Je to "AP tuner 3,07 a je voľne stiahnuteľná z internetu. Určite sú k dispozícii aj novšie verzie, ale táto úplne stačí.
Tá ladička neukazuje frekvenciu, ale len v centoch +/-. Dá sa ale na nej nastaviť referenčný tón "a1" a to od 440 Hz do plusu, alebo do mínusu.
Najhlbšiu oktávu subkontra označuje indexom 0, kontra 1, veľká 2, malá 3, jednočiarková 4, dvoj. č. 5. atď.
Ešte som zabudol, že samozrejme ukazuje aj ktorý tón zneje. Napr. A2 - čo znemená A vo veľkej oktáve, alebo C4 = c1 v jednočiarkovej oktáve.
JoMi13. Február 2018
No to môže byť problém. Ale niečo porieši sluch a niečo riešiť netreba. Už tu zaznelo, že v konečnom dôsledku nie je až tak podstatné, v ktorej oktáve nástroj hrá, lebo spevák si to aj tak dá do svojej oktávy. A mužské hlasy znejú o oktávu nižšie. Tak by to zasa nesedelo.
Ak vyrábaš nástroje, kúp si lepšiu ladičku. Ak si chceš len skontrolovať, či máš nástroj dobre naladený, tak len potrebuješ vedieť, či je áčko naozaj áčko, prípadne o koľko sa od neho odchyľuje (tremolo). A na to stačí aj obyčajná ladička, alebo len aplikácia v mobile. Úplne bežne sa stáva, že obyčajná ladička "nechytí" základnú frekvenciu tónu, ale niektorý z jeho alikvótov. Teda preblikne na iný údaj.
Jožo13. Február 2018
No dobre, ale keď mi ladička neukazuje frekvenciu Hz, tak potom podľa čoho viem, že aka je to oktáva, ked nie je spoľahnutie na čislo oktávy?
JoMi13. Február 2018
Presne preto. Neukazuje malé, veľké, kontra, subkontra. Ale hneď čísluje. Lenže ani to číslovanie neoznačuje vždy tú istú oktávu.
Jožo13. Február 2018
Aha. To preto mi ladička ukazovala na heligonke ceefke až ton c5, alebo až c6 ?
JoMi12. Február 2018
Treba ale vedieť rozlišovať medzi u nás bežným označením oktav a tým anglo-americkym. Naša jednočiarkova je niekedy označená ako tretia, v spomínanej schéme ako štvrtá. Oni totiž vychádzajú z uloženia na klaviature. Ak keyboard hrá od veľkej oktavy, oni ju označia ako prvú. Ak klavír hrá od kontra oktavy, tak označia jednotkou ju. A klavír má aj časť subkontra oktavy, organ dokonca celú. Teda v tomto ich systéme neoznačuje rovnaké číslo tú istú oktavu. V našom systéme označujeme od stredu a do strán môžeme ísť teoreticky bez obmedzenia.
Miro S.12. Február 2018
Ešte pre Viktora.
Heligónka v ladení C/F má v druhom rade, teda v F Dur na piatom gombíku, keď ale nepočítame gombík prvý kde je poltón dis2/cis2, (potom je to 6. gombík), tak tam má tón c2 na tlak a na ťah d2 - keď nemá táto heligónka "stoják"!
Keď je so stojákom tak je tam na tlak aj na ťah tón c2!!! (c2/c2).
Dano, Púchov12. Február 2018
No teda tá vrchárska heligonka po rozdelení sa nič moc, škoda toho rozdelenia sa, lepšie im to ladilo predtým
Miro S.12. Február 2018
Pre Viktor.
Otvor si tu v ľavo FAQ a tam si otvor "Aké je rozloženie tónov 2-radovej heligónky?", no a tam máš rôzne ladenia heligoniek.
Keď si otvoríš tu v pravo "Chromatická klaviatura", ľahko si nájdeš akými tónmi začína heligónka toho-ktorého ladenia.
Tón c1 - tá jednička má byť menšia a hore v pravo od "c", je index a udáva v ktorej oktáve sa ten príslušný tón nachádza. Niekedy sa tá jednička (alebo iné číslo) nahrádza čiarkou, tak ako je to označené vo FAQ.
Tón "c1" je prvý tón v notovej osnove, ktorá je označená husľovým kľúčom. Malá oktáva a všetky od nej do ľava sú už basové tóny - označené basovým kľúčom.
Heligónka v ladení C/F začína tónmi e/g, g/h, a až potom ide tón c1/d1.
Samozrejme keď vynecháme prvý gombík, na ktorom býva poltón fis1/gis1. Nie každá heligónka má prvý gombík s poltónom, alebo tam môže mať iné tóny - keď si to už niekto nechal upraviť.
Toto, že C Dur (prvý rad) na heligónke začína tými tónmi ako som napísal platí pre t.z.v. "základ" - teda základnú oktávu a tiež tremolo.
Keď má heligónka ešte ďalší hlas napr. hlbokú oktávu, tak sú všetky tóny o oktávu nižšie - na kobylkách sú o oktávu hlbšie hlasy. Keď má vysokú oktávu, tak sú všetky hlasy o oktávu vyššie.
To znamená - na jednej kobylke sú hlasy základnej oktávy a tremola (je to tiež základná oktáva), - na ďalšej kobylke sú hlasy napr. v hlbokej oktáve, no a keď má heligónka aj vysokú oktávu, tak na ďalšej kobylke sú hlasy o oktávu vyššie od základnej.
Keď sa ale stlačí gombík napr. c/d, tak znejú 4 céčka: c1(základná okt.)+c1(tremolo - tiež zákl. okt.)+c(hlboká oktáva)+c2(vysoká oktáva). Takže je heligónka štyrihlasná.
Samozrejme kombinácia tých hlasov môže byť rôzna.
lll12. Február 2018
Viktor pozri si stranku od firmy Harmonikas Louny a tam budes vidiet v akom tonovom rosahu vyraba akorfdeonove hlasy v rosaho od E v kontraoktave az po D v 5.oktave

.... a tiez je tam vyznaceny rosah heligonovych basov 1. tych vacsich hlasov od tonu G v kontraoktave prechadajuc do heligonovych basov 2. tych mensich hlasov po ton Ais v malej oktave..

http://www.harmonikas.cz/admin/files/ModuleText/17-assortment-diapason.pdf
JoMi12. Február 2018
Viktor, presne tak. a1=440Hz. A potom nízka oktáva a=220Hz, vysoká oktáva a2=880Hz. K tomu tremolá, prípadne temperácia. Niekedy sa a1=komorné a posúva trošku vyššie (444Hz), ale historicky bolo nižšie. Podľa starých noriem 432, resp. 435 Hz. A na historických nástrojoch našli až 415Hz.

Miro S, dobre si to vystihol. Jedna vec je konkrétna výška tónu, druhá vec jeho farba, či (mo)hutnosť. A preto je rozdiel, či rovnaký tón hrá kontrabas vs. violončelo, alebo heligón vs. pozauna. Či ho spieva chlap, alebo žena, tenorista, alebo basista. A práve o farbe basových tónov (možno viac, než o konkrétnej oktáve) je zvuk heligónky.
Ale iné mi napadá. Že v takom akordeóne/chromatike nemusia byť bezpodmienečne pridané klasické heligóny/kontrabasy- dva jazýčky na jednej platni, ale len ten väčší- v kontra oktáve. A ten druhý(menší) na samostatnej platničke, samozrejme obidva príslušnej veľkosti a konštrukcie, vrátane kanálika. A potom by sa mali dať jednotlivo vypínať/zapínať podľa potreby a chute. Obdobne riešenú heligónku som nedávno videl na bazoši. Jednotlivé jazýčky mali každý svoju platničku a hrali v pároch- veľký+malý.
Viktor11. Február 2018
A ešte mám jednu otázku že ton "a" ktorý je na cfke v druhom rade na 5. Gombíku na tlak má 440Hz?
Viktor11. Február 2018
Chcel by som sa spytat že keď si otvorím odkaz na tu chromaticku klaviaturu tak kde je približne heligonka, napr cfka, od kade po kade.
Jozef M.11. Február 2018
Miro máš pravdu,veľmi dobré kontra basy(mám ích pred sebou cca 9x4 cm.)majú ruské chromatiky,bajany,ale samé kontra oktávy na malých jazýčkov sú nevýrazné a preto hrajú v súčinnosti s ostatnými vyššími hlasmi.Spolu však znejú dosť výrazne. Ale chrom. Župan má helig.basy (cca 5x10 cm )bez oktávy,a mnoho iných,ktoré nie sú až tak hrubé,jazýčky sú heligonóve.
Miro S.11. Február 2018
To čo hovorí "rychlik" môžem aj ja potvrdiť. Vo viacerých akordeónoch, či už klávesových, alebo gombíkových sa vyskytujú basové hlasy v kontra oktáve a tým, že sú jazýčky týchto hlasov oveľa menšie, tak majú prinitované, resp. priletované závažia, aby kmitali v tejto kontra oktáve.
Viacero takýchto akordeónov mi už prešlo rukami.
Či už je to klasický heligónkový basový hlas, alebo basový hlas v akordeóne takto upravený, tak obidva kmitajú na tej istej frekvencii - samozrejme keď je to ten istý tón, aj keď sú ich rozmery zhruba polovičné.
Rozdiel môže byť iba vo farbe zvuku, v sýtosti zvuku a snáď aj v dynamike zvuku?! V žiadnom prípade ale nie vo výške tónu, tá je určite rovnaká!
Nemôžu sa však všetky tóny stupnice vyrobiť v kontra oktáve, lebo tie najhlbšie by sa už veľmi ťažko ozývali.. Väčšinou sa robia až od tónu "F", niektoré aj od "E"?!
Aj heligónka nemá všetky basové hlasy v kontra oktáve! Tie menej kvalitné, majú basy len vo veľkej oktáve a tie najkvalitnejšie majú všetky tóny, ktoré môžu byť, v kontra oktáve, preto aj majú basy týchto heligoniek kvalitný hlas.
Napr. ladenie "C/F" - C bas je vo veľkej oktáve a na ťah mecha G bas je už v kontra oktáve. F bas u niektorých je tiež v kontre - nie ale u každej, ale na ťah C bas je už určite len vo veľkej.
Kto chce vedieť - a nevie, ako idú oktávy za sebou od najhlbšej, tak tu v pravom stĺpci si môže kliknúť na "Chromatická klaviatura" a tam to všetko uvidí.
lll11. Február 2018
rychlik to zneje slubne :-) .....daj este nejake informacie.
« 1 2 3 4 5 6 7 »