Vyhľadávanie

Diskusia

Pridať príspevok
« 1 2 3 4 5 6 7 »
JoMi24. Máj 2017
Miro, vďaka za robotu, čo robíš.
Keď je niečo takto zverejnené, naozaj sa nedá vedieť, kto z toho zápisu bude hrať, čo vlastne bude potrebovať. Aj nedokonalý zápis je lepší, ako žiadny. A uznávam, že začiatočníkovi treba zapísať čo najpohodlnejšie riešenie a aj toto čo najpodrobnejsie zapísať. Až postupom času si muzikant niektoré schémy osvojí, že ich už nemusí mať zapísané, ešte neskôr si vytvorí svoj systém.
Zápisy, ktoré robím, robím v podobe, ako vyhovujú mne, prípadne konkrétnej osobe, pre ktorú to píšem. A... rovnaká pieseň býva v rôznych variantoch, dokonca s úplne inou melódiou, o harmónii nehovoriac. A to ma po čase priviedlo k tomu, že citáciu použitej nahrávky dávam priamo na spodok zápisu.
Miro23. Máj 2017
Po dlhšom čase Vás všetkých srdečne zdravím. Aj keď na tieto stránky prispievam len občas a ako bolo spomenuté nie som heligonkár, sledujem ju pravidelne, už veľa som sa tu naučil a získal veľa podnetov, nápadov a zoznámil sa s viacerými - smelo môžem napísať, že osobnosťami. Tentokrát reagujem na dva príspevky - "KM" a "pre KM". V tom prvom príspevku by som zamenil slovíčko "ekzoti" napr. za "laici", pretože často dostávam materiály od ľudí, ktorí možno nemajú až také vedomosti, no sú ochotní poslať text, zápis tak, ako sa dostal k ním. Teraz by mala nastúpiť druhá fáza, všetko poriadne skontrolovať a opraviť. Ak však nie je k dispozícia nahrávka, podľa ktorej bol zápis urobený, veľa sa toho skontrolovať nedá a tiež aj kontrólu zápisu pre heligónku by mal robiť heligónkar. :)
Druhý príspevok hovorí o tom, že ja ako správca by som nezverejnil bludy. Toto tiež nie je celkom pravda - bohužiaľ. Áno, umyselne by som bludy nikdy nezverejňoval, ale... Iste mi dáte za pravdu, že asi nie je v mojich silách poznať všetko, čo sa už na stránkach nachádza a za všetko ručiť. Piesne zverejňujem v dobrej viere, že takto, ako to zverejňujem, je to správne, no... "chybička se vloudi", alebo urobím zápis z prvej dostupnej nahrávky na ktorú narazím a... a to by ste sa niekedy nestihli čudovať, čo všetko sa už dnes nachádza na CD, video nahrávkach - skomolené texty, upravené texty, upravené melódie, zle rytmicky nafrázované melódie,.... - to hovorím len o nahrávkach piesní, ktoré poznám, ale... je tu aj druhá vec. Iste to poznáte aj zo svojho okolia, keď tú istú pieseň už dávno hrajú v susednej dedine inak, ako v tej vašej a... a obaja majú svoju pravdu. Dnes už možno nikto nezistí, ktorá pieseň bolá "tá pravá" a ktorá je akousi "kópiou", ktorú niekto niekedy svojim spôsobom (často aj neumyselne) neupravil. A tak nájdete tú istú pieseň v polkovom i valčíkovom rytme, pieseň s rovnakou melódiou, ale rôznymi textami, či naopak jeden text na viac melódií.
Kedysi dávno som aj na tejto stránke upozorňoval na to, že stránky http://pesnicky.orava.sk nie sú učebnicou, nie sú predpisom, nie je to vedecká práca, podľa ktoréj sa tá či ona pieseň musí hrať. Je to len taká pomôcka pre začínajúcich hráčov, ktorí si zápisy nevedia urobiť sami a hľadajú materiál, ktorý donedávna takpovediac neexistoval. Vyspelejší muzikanti takéto zápisy nepotrebujú, vedia to zahrať na oveľa vyššej úrovní, z medzihrami, vyspelejšou harmóniou, atď.
Samozrejme, že ma poteší akákoľvek pomoc z vašej strany, zo strany návštevníkov, aj keď je to len kritika či upozornenie na chyby, ktoré sa na stránke nachádzajú, veľmi rád ich čo najskôr odstránim. Kritika (ak je oprávnená) nás zase posúva o kus dopredu a aj keď sa niekedy možno nepočúva dobre, ten kto chce sa z nej dokáže poučiť a ja sa o to snažím, no či sa mi darí...? O to viac potešia nové texty, zápisy, ktoré môžem pridať na stránku.
A tu by som chcel poprosiť, ak je to možné... a bolo by dobré, keby sa niečo podobné ujalo aj na tejto stránke... ak žiadate o zápis nejakej piesne (alebo posielate text, zápis melódie... napr. aj mne) uveďte nielen názov piesne, ale ak sa dá, tak aj odkaz na nejaké video, mp3... podľa ktorej sa dá pieseň bližšie špecifikovať, bližšie určiť, pretože, ako som už spomenul, je veľa piesni s tým istým názvom, no líšia sa melódiou, textom, harmóniou....
Vrátim sa k otázke "len či sú tam dobré zápisy". Správna otázka a myslím, že tu padli aj odpovede - napr. JoMi a Peter. Grifschrift vedie k istému šablonovitému hraniu a naozaj veľa robí to, kto šablónu vytvoril. Ale ak je tá šablóna urobená dobre, mladému začínajúcemu hudobníkovi táto šablóna pomôže tak, že si to mnohí ani možno nedokážu uvedomiť. Od začiatku v nich pestuje správne návyky hrania - o tom písal Peter - okrem iného mu ušetrí veľa námahy ktorú by musel vynaložiť neskôr pri odstraňovaní zlých návykov, ktoré by mu možno bránili posúvať sa ďalej aj po technickej stránke hrania.... A treba si uvedomiť aj to, že sú prípady, keď je trhanie mechom v niektorých piesňach priam nevyhnutné, no oveľa viac prípadov je takých, kde je hra trhaným mechom skôr na závadu - je výsledkom zlej techniky hráča, alebo je výsledkom konštrukcie samotného nástroja, ktorý hráča donúti zmeniť smer mechu, pretože nástroj je skonštruovaný tak ako je (neumožňuje daný tón zahrať v potrebnom smere, pretože v danom smere neexistuje - mám na mysli tóny pravej i ľavej strany) a hráčovi už nič iné neostáva.
Heligónka je však ľudový nástroj a pre svoju "jednoduchosť" pomerne obľúbený... možno pre ten charakteristický zvuk, možno preto, že štyrmi prstami v malom rozsahu sa dokáže aj laik sám metódou "pokus-omyl" naučiť niekoľko piesni.... atď. Každý z nás má tiež rôzne ambície, niekomu stačí, ak si vie zahrať niekoľko piesní a nerieši, či jeho prstoklad je správny, či mu to vždy 100%ne ladí.... či je jeho hra plynulá, alebo tam počuť trhanie mechu... atď.
No a v zápisoch sa tiež často môže prejaviť aj istý zvyk, či spôsob hry - niekto preferuje tichú a dynamickú hru, iný hráč mech stláča, či naťahuje väčšou silou a už mu nemusí stačiť vzduch, niekto vie majstrovsky ovládať vzduchovú klapku,.... A je toho veľa, s čím všetkým by sme mali pri zápise piesni pre heligónku rátať a zapísať (napr. aj tú vzduchovú klapku). Ako bolo spomenuté, ja väčšinou heligónkové zápisy len prepisujem. Občas skontrolujem, či sedí smer mechu zo zapísaným tónom (notou), číslom gombíka a priradeným basom, ale... či bol vzhľadom na "ideálny zápis" vhodne zvolený rad, v ktorom sa tón zahrá (s tým súvisí aj smer mechu), či tých tónov na jeden smer mechu je veľa, alebo málo, či sa trhá mechom viac, než by sa muselo,... to už posúdiť neviem. Aj tu čakám na vaše názory a ak si myslíte, že sú tam chyby píšte, alebo ešte lepšie, pošlite váš zápis, o ktorom si myslíte, že je lepší. Pre mňa nie je problém k jednej piesni zverejniť aj viac zápisov. Možno autor pôvodného zápisu povie, že mám ten jeho zápis stiahnuť, že ten druhý je "lepší", alebo všetky zápisy ostanú a návštevníci si vyberú ten, ktorý im bude viac vyhovovať - napr. preto, že ich heligónka nemá dostatok vzduchu (možno preto, že netesní) aby sa dalo na nej zahrať podľa toho "lepšieho" zápisu...? Je možné aj to, že návštevníci dajú prednosť zápisom podľa toho, kto pieseň pre heligónku upravil, zapísal....
No a ešte pár slov k samotnej stránke http://pesnicky.orava.sk. Iste už všetci viete, že to, čo bolo na stránke skvelé - prehrávanie piesní a transpozícia už dávno nefunguje. Bohužiaľ firma Avid ešte stále neuvoľnila nové riešenie, ktoré sľubovala už pred zhruba troma rokmi. To čo uvoľnila je zatiaľ len pre komerčných predajcov notového materiálu a napr. transpozícia funguje len v rozsahu +- 3 poltóny (starý spôsob +-12 poltónov). Rozhodol som sa však nečakať na firmu Avid, stránka je v prestavbe (aj keď to na nej nie je zatiaľ vôbec vidieť), úplne odznova sa preprogramováva práca s databázou piesní, zobrazovanie piesní a jej príloh... Hľadal som aj iné riešenie, ktoré by bolo aspoň tak dobré, ako bolo to staré riešenie, no vzhľadom na to, že na stránkach je viac ako 4000 notových zápisov, nie je to také jednoduché, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Veľa vecí stoji a padá na tom, že sa snažím zachovať stránky, pokiaľ to len bude možné, nekomerčné. Sú riešenia, ktoré sú bezplatné, no vyžadovali by si prepracovať všetky zápisy (čo je, asi si viete predstaviť, hlavne časovo náročné), sú riešenia, ktoré by sa dali použiť pomerne rýchlo, no sú to platené riešenia (toto sa dá nájsť u "konkurencie" kde možno pieseň na dva riadky - len melódia piesne doplnená o gitarové značky - vymyslím si - napr. Pec nám spadla - stojí 1,- € a s náročnosťou zápisu rastie aj cena...
V každom prípade, pokiaľ sa nenájde iné vhodné riešenie, chcel by som okrem notového zápisu poskytnúť aj možnosť prehrať si danú pieseň (v takej forme, v akej bola donedávna prehrávaná), možno možnosť prehrať pieseň ako mp3 - tu však len tie piesne, ktoré nebudú autorsky chránené, kde to dovolia interpréti... Počítam aj s alternatívou, že pre prípad potrebnej transpozície piesni napíšem jednoduchý návod ako na to a poskytnem pieseň vo formáte, ktorý sa bude dať vo voľne šíriteľnom programe pretransponovať, prehrať a vytlačiť.
Základné funkcie stránky sa už testujú, no zatiaľ vám neviem presnejšie povedať, kedy bude táto skúšobná stránka v ostrej prevádzke... dúfam, že sa to stihne ešte v prvej polovici tohoto roka. No pretože to nezáleží len odo mňa, ale hlavne od programátorov, ako rýchlo dokážu naprogramovať potrebné veci, nemôžem sľúbiť konkrétny termín. Držte palce, nech sa nám to, k spokojnosti nás všetkých, podarí čo najskôr.
Kontakt: pesnicky@orava.sk
Miro23. Máj 2017
Notové zápisy oboch piesní sú tu: http://pesnicky.orava.sk/index.php?option=com_mjoosic&view=song&id=5153:sedemnast-liet
a tu: http://pesnicky.orava.sk/index.php?option=com_mjoosic&view=song&id=8863:sadla-vcielka-na-jablonku - tu je však potrebné pretransponovať do C, alebo F a u oboch piesni nie je označený ani prstoklad, ani smer mechu, či nutné jednoduché úpravy pre hru na heligónku (napr. pre začiatočníka a dvojradovú heligónku možno zrušenie striedavého basu.
Kontakt: pesnicky@orava.sk
Patrik23. Máj 2017
Zdravim , učim sa hrat na heligonke ladenie CF ,chcel som sa opytať či nemate niekto notovy zapis na sadla včielka na jablonku , alebo sedemnasť liet . Ďakujem
Kontakt: p.brezonak@gmail.com
JoMi23. Máj 2017
Tak to som ozaj pochopil zle. Ani mi to k tebe nepasovalo, lenže stretám veľa ľudí, ktorí presadzujú jediný správny spôsob hry. A keď dotyčný hrá inak, tak podľa týchto pseudoodbornikov hrá zle. Ja uznávam viacero spôsobov správneho hrania, ak dodržiava všeobecné zásady. A tie si v podstate vystihol.
Aj preto som písal, že danú pesničku naskicujem. Akosi mi je proti srsti detailné vypisovanie každého pohybu. Najradšej píšem hlavnú melódiu a akordy. Šikovný muzikant si zvyšok urobí podľa seba, svojho nástroja, vkusu a možností. Keby daný zápis robil ozaj odborník etnomuzikolog, OK, bude zápis autentického prevedenia. Ale inak príliš podrobný zápis skôr zavádza, zväzuje, uniformuje. Hoci neznalemu začiatočníkovi ukáže aspoň nejaký spôsob, keďže si ešte nevie vytvoriť vlastný. A je jedno, či je to grifschrift, alebo noty. Ľudovka nie je klasika, aby sa všetko podrobne písalo. A aj v klasike existuje element individuálnej interpretácie diela.
Ale o publikáciách z oblasti etnomuzikologie viem, len sa k ním neviem dostať. Preto som sa pýtal, či niečo nemáš. Dalo sa to aj študovať v Nitre, ale vraj to už nefunguje. A ani nemôžem ísť na celé štúdium, zišiel by sa dáky sumár typických znakov v hudbe podľa regiónov. Dnes je to vplyvom cestovania a médií často všetko na jedno kopyto.
Peter23. Máj 2017
Teraz to nemá s nejakou akože "typickou regionálnou hrou" nič spoločne. Asi si ma nepochopil. Snažil som sa poukázať na to, že keď niekto urobí suprový notový zápis piesne a k nemu aj basový doprovod, na to aby to pretransformoval do číselnej gombíkovej reči heligónky - griffschriftu musí nutne brať do úvahy:

1. basové možnosti heligónky vo vzťahu ku pesničke
2. smer pohybu mecha (dnu/von)
3. zodpovedajúce možnosti výberu tónov na pravej strane (najmä aj vo vzťahu ku taktu, rytmu a charakteru piesne)

Keď sa zoberú do úvahy všetky tieto 3 aspekty, toto je podľa mňa ta "správna" hra na heligónke. A to, či pieseň hráč zahrá jednohlasne, cifrovane, dvojhlasne, alebo i akordicky, tak toto sú už tie "typické regionálne podania". Priatelia a budete sa čudovať, ale oni sú dokonale opísané vo vednej disciplíne zvanej etnomuzikológia.

JoMi23. Máj 2017
Má byť PRIHRAJ. T9 opravila na Program.
JoMi23. Máj 2017
Peter, trošku môžeš. Aj ja trošku nesúhlasím. Toto je tá troška, ktorá odlišuje jednotlivých muzikantov z jednotlivých regiónov.
Už dlhšie sa snažím dostať k podkladom s definíciou hry typickej pre jednotlivé regióny. Máš niečo také? Program.
Už som písal, že niekde prevažuje hra jednohmatmi, inde viachlas. Niekde s dolným druhým hlasom, inde s horným. Niekde na dvoch akordov hore-dole, inde je harmónia pestrejšia. Na jednoradovke s dvomi gombíkmi- bas+kontra sa hrá inak, ako na troch, či štyroch radoch. Nie každý vie využívať protichody, nie všade sú k dispozícii. 19 gombíkova nemá pomocné gombíky. Viacerí muzikanti si upravujú rozloženie tónov.
Ktorý model je teda ten najlepší? Aj presunom na iný rád často treba upraviť interpretáciu. Niektoré hmaty/basy nemajú na inom rade svoj ekvivalent.
Nedávno som sa stretol s jednou slečnou. Hrala úplne plynule, takmer všetko na ťah. Vieme, že tak máme k dispozícii všetky tóny stupnice. Na tlak nie. Lenže si na GCFke v podstate odpilila F dur. Hrala len v C a G.
Basovanie má byť presné, súhlasím. Lenže jeho modelom úplne zmením charakter skladby. Tango, čardáš, aj polka sa dajú basovat rovnako. Lenže práve v basovani je ten rozdiel. Aj rubato má svoje čaro.
Nemyslím teda, že existuje jediný správny spôsob hrania. Sme ľudia, máme svoje cítenie hudby, vkus a názor. Aj tvoj je dobrý, aj za svojím si stojím.
Peter23. Máj 2017
JoMi, no, dovolím si trošku nesúhlasiť. Áno, dá sa hrať na heligónke "rôznymi" spôsobmi, ale iba jeden z nich je ten "najsprávnejší". Určite so mnou niektorí teraz aj nesúhlasíte a možno to nazvete "pestrosťou regionálnych štýlov", ale prepáčte, nie je to tak. Stačí len podrobne a dlhodobo sledovať "vyzreté" spôsoby hry v rôznych "heligonkárskych regiónoch" a zrazu zistíte, že je to o tom istom - o ROVNAKOM:
- netrhanie mechom
- správny basový doprovod
- štylistická čistota,...

Nestačí iba poznať a vedieť čítať len správny notový zápis piesne na to, aby človek bez heligonkárskych zručností zapísal správny grifshiftový zápis a teda aj hudobne najefektívnejšie zahral pieseň na diatonickej harmonike/heligónke!!!
Jano Chudoba23. Máj 2017
ISAO... ďakujem za postrehy. Určite sa budeme nimi zapodievať. Aj nás organizátorov prekvapila zmena akustiky v rekonštruovanej sale. Dve hodiny pred začiatkom sa s tým už ale nedalo nič robiť. Som vďačný za každý postreh a sme veľmi radi že počúvame pozitívne ohlasy na našu akciu. U nás v Dežericiach pracuje celý organizačný tím, každému záleží na úspechu celej akcie. Pokiaľ sa ťahá za jeden povraz, všetko ide ľahšie.
Jano Chudoba
pre KM23. Máj 2017
Prepáč, neviem o čom točíš. Hovorí sa o notovom zápise, nie grifschrifte. Na uvedenú pesničku nie je zápis pre hranie na heligónke, iba pre akordeón. Aj ten link obsahuje slová a potom zápis pre akordeón. Teda len a len notový zápis.
Čo sa týka heligónkových zápisov na predmetnej stránke, je tam asi 5-8 prispievateľov. Kto z nich je podľa teba exot? A čo tým chceš povedať? Skús nám to vysvetliť podrobnejšie.
JoMi23. Máj 2017
Tá istá pesnička sa v rôznych zdrojoch môže mierne líšiť. To je bežná vec. Túto som porovnal zápis s poskytnutou nahrávkou. Teda nebudem vyrábať ďalšiu verziu. Grifschrift nepoužívam, hoci ho viem prečítať, zahrať, prepísať do not, aj noty do grifschriftu. Ako som uviedol, pokladám to za prácu naviac, pretože tento systém je v porovnaní s notami neefektívny. Ale komu vyhovuje, nech sa páči, nemám výhrady. Len potom treba robiť verzie grifschriftu pre hru jednohmatmi, dvojhmatmi, prvý, druhý, tretí rad. Pre rôzne modely heligóniek zvlášť.
Tu bolo uvedené ladenie C-F. Teda možno predpokladať, že bežný 21 gombíkovy model so stojakom. Ale vieme, že rôzni ľudia hrajú rovnakú skladbu na rovnakom nástroji odlišne. A to sa mi páči. Grifschrift vedie k šablónovitemu kopírovaniu. A tiež potom záleží, kto danú šablónu vyrobil, niektoré sú dosť čudné. Ako pri notách- nie každý zápis je dobrý.
Toľko môj postoj ku grifschriftu. Ja som ale vďačný za každý tip na peknú pesničku. Ak od nej neexistuje zápis, alebo nie je bežne dostupný, rád ju znotujem a posuniem iným-ako som už párkrát urobil. A verím, že sa nájde fanúšik grifschriftu, ktorý z toho urobí aspoň jednu variantu.
KM23. Máj 2017
Spravca stranky pesnicky orava je fajn chlap, robi super robotu, ale urcite nema cas a priestor kontrolovat vsetky piesne kto mu ich posle. Navyse, ako sa aj sam vyjadril v minulosti tu v diskusii, on na heligonke nehra, preto mu je tazke nieco heligonkove preverovat.
pre KM23. Máj 2017
Správca stránky pesnickyorava.sk by nezverejnil bludy. Neverim, ze by to bolo hudobne nespravne. Slová pesničiek, to je o inom, ale notový zápis si dovolím tvrdiť, že netreba spochybňovať. Aj tak si myslím, že základná požiadavka bola na zápis pre heligónku, nie notový.
KM23. Máj 2017
JOMI, len ci su tam dobre zapisy. Co ja viem, tak tam zapisy niekedy posielali kadejaki ekzoti, doslova
Šimon23. Máj 2017
pro Isao
S tím osvětlením pódia máš pravdu. Poznal jsem to sám, byl jsem pod pódiem u jedné kamery a ty neosvícené obličeje mi dělaly problémy. Chtělo to mikrofony postavit metr dozadu. To ale během přehlídky je už těžko řešitelné, rušilo by to. V rekonstruovaném sále trochu chyběly ty i závěsy co byly na straně oken, tlumilo to zvuk a teď jsme měli se zvukařem trochu problémy které se ale částečně vyřešili zaplněním sálu lidmi. To jsou ale technické problémy které se na rok vyřeší, jinak to nemělo chybu. Máš dobré postřehy a pokud toto diváci vnímají o to více je důležité se tím zabývat.
JoMi23. Máj 2017
Nebudem robiť nanovo, čo už je urobené.

http://pesnicky.orava.sk/index.php?option=com_mjoosic&view=song&id=12047:tou-kokavou-tecie-voda-mutna
JoMi23. Máj 2017
A veruže hej, hneď mi bola povedomá. Ja síce poznám verziu sypanej cestičky cez inú dedinu, ale v podstate je to to isté.
Peter22. Máj 2017
V pôvodnom originále stará vojenská pieseň siahajúca do čias Márie -Terézie - "Ot Prešova sipana dražečka"
JoMi22. Máj 2017
Pekná, zaujímavá. Melódiu a akordy ti môžem naskicovat. Cifry sú individuálny vklad do hudby.
« 1 2 3 4 5 6 7 »